Dagsarkiv: 11 februari, 2009

Svensk Myndighetskontroll: Mer om den norska stämningen och dess betydelse


http://www.aftonbladet.se/nyheter/fralagen/article4388595.ab

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2455045.svd

Lite bakgrund till den norska stämningen.

Intressant är också att den norske juristen nämner just kombinationseffekten av två lagar, FRA- och datalagringslagen. Jag har tjatat om detsamma allt sedan något av mina första inlägg i FRA debatten i somras och nu för en tid sedan så sa även lagrådet att det är svårt att förutse de samlade konsekvenserna.

Det kan jag inte hålla med om. Det är lätt. De samlade konsekvenserna blir ett kontroll- och övervakningssamhälle som dagligen och stundligen kommer att få som konsekvens att våra medborgerliga rättigheter kränks och förnekas oss.

Vad blir i sin tur konsekvensen av det? Min inte allt för vågade gissning blir, att eftersom det är lättare att helt enkelt skrota dessa än att ändra annan lagstiftning samt att denna kränkande lagstiftning de facto gynnar den som har makten, så blir alltså ett borttagande av rättigheterna den väg man kommer att välja.

Om nu inte vi som fortfarande har den yttersta makten utnyttjar den i nästa val. Jag brukar inte tycka om uttryck av typen ”århundradets viktigaste val” men jag undrar faktiskt om det inte är just precis det som nästa val kommer att vara.

Där kommer då den norska stämningen att visa sig vara värdefull efetrsom den och den nytillsatta utredningen närmast garanterar att frågan/frågorna hålls vid liv hela vägen fram till dess att vallokalerna stänger

Europadomstolen med 100000 mål i kö lär inte hinna avgöra detta innan dess och då kanske t.o.m den svenska advokatkåren hunnit vakna och kan bistå med något mer aktivt än enbart remissyttranden från samfundet. Dessa har iofs varit bra men det vore roligt att se även den svenska advokatkåren på barrikaderna!!

Svensk Myndighetskontroll: Kan det här vara en orsak till det bristande förtroendet för polisen?


http://www.expressen.tv/GT/1.1463363/har-mobbar-poliser-bilisten-hotar-med-psyket

Kan detta vara ett av skälen till att vårt förtroende för polisen är, ska vi säga begränsat….?

Förtroende är inget som delas ut gratis. Förtroende måste man förtjäna.

Svensk Myndighetskontroll: Fångad som 15 åring-fyra år oskyldig i Guantanamo


Fängslad som 15 åring, torterad och tvingades urinera på foto av föräldrarna. Jag blir äcklad av politiker som predikar demokrati med läpparna och godkänner detta i smyg.http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/satelliteEmbed.swf?aid=http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article4369235.ab?service=tv

Svensk Myndighetskontroll: Jeg elsker Norge!! Norge har stämt Sverige – äntligen!


Jag bara älskar Norge!

Norska jurister stämmer Sverige inför Europadomstolen för införandet av FRA-lagen.

Den norska avdelningen av ICJ, Internationella juristkommissionen eftersom man anser det vara en kränkning av norska medborgare att deras trafik kan avlyssnas. Stora delar av norsk sms och teletrafik går via Sverige.

Regeringen tillsätter imorgon en ny utredning som ska utvärdera FRA-lagen. Utredningen kommer att bestå av en kommitte med representanter för riksdagspartierna som ska göra en uppföljning och se om det krävs ytterligare integritetsskydd.

Vad regeringen uppenbarligen ännu inte fattar är följande:

Riv upp! Gör om!! Gör rätt!!!

Mer info kommer.

Svensk Myndighetskontroll: Bodström farligare än MC-gäng


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2450033.svd

Datalagringen snart ett faktum

Igår avslog EG domstolen Irlands klagan på hur det gått till då direktivet antogs.
Detta innebär att processen med att införa direktivet som svensk lag fortgår och att ytterligare steg tas mot ett samhälle som övervakar och kontrollerar allt tystare och räddare medborgare tas. Det var inte för detta som jag röstade ja till EU.

Ännu mer beklämd blir jag av vetskapen att det var en svensk som jobbade stenhårt för att detta skulle införas. Tomas Bodström, en av demokratins prydliga dödgrävare i kostym och slips, väsentligen mycket farligare för dig och mig än vilket motorcykelgäng som helst.

Allra mest beklämd blir jag då jag upprepåat läser att regeringen nu fått en lag på halsen som den inte vill ha. Visa det då genom att inför den enligt miniminivån. Såvitt känt är så har ni inte tänkt det heller. Är det så är ni antingen utsatta för en kollektiv logikkollaps eller rena lögnare. Fler alternativ gives icke!

Svensk Myndighetskontroll: Enklaste sättet att få 10 års fängelse


Engelsmännen är faktiskt (hittills) värre än oss på lagstiftning som begränsar frihet och ibland får jag en känsla av att de håller på att bygga om sin ö tii någon sorts motsvarighet till festung Europa, ett ”fort Britannica”.

I läsarnas fria tidning läser jag något som kan vara bra att veta för den som lyckas ta sig in i Storbritannien för t.ex semester.

Där uppdateras nu de brittiska antiterrorlagarna och det blir i fortsättningen olagligt att fotografera poliser i tjänst på allmän plats. Det blir därmed olagligt att t.ex fotografera eller filma polisens agerande i samband med en demonstration.

Eventuella lagöverträdelser leder till ett omedelbart gripande, beslagtagen utrustning och upp till 10 års fängelse.

Det ska f-n vara pressfotograf i England i fortsättningen………

Svensk Myndighetskontroll: En revolution är laglig. Om den lyckas…..


Apropos den pågående köp&hyrbojkotten

Vi vill alltid göra mer och få större och bättre resultat etc.

Ibland vill vi det så mycket att vi fastnar i resonemang kring hur det ska göras och när vi resonerat klart har tåget gått och inget blev gjort.

Jag tror inte att just den här enskilda bojkotten kanske gör någon dramatisk avgörande skillnad. Samtidigt så får vi komma ihåg att vi bor i ett land där strejker t.o.m på arbetsmarknaden är sällsynta och många har ingen som helst vana vid att protestera offentligt.

Själv gick jag i mitt livs andra demonstrationståg den 16/9 förra året och det kändes, som ni förstår, ovant.

Jag tror därför att en sån här aktion, som nu faktiskt har fått skaplig fart och börjar röna ett större intresse, kan utgöra ett första ordentligt steg i en process där fler successivt ansluter sig och ”lär” sig att protestera på olika och för dom nya sätt.

Den här bojkotten är inte slutet utan kanske början till en serie av olika markeringar som var och en inte omskapar samhället men vars samlade effekt på opinionsbildningen kan bli stor. Ett ytterligare exempel är det enskilda initiativet och där utgör ju Jonas som satt en månad framför riksdagshuset ett lysande exempel.

Ett exempel skapar nya tankar och en sådan tanke som jag fått är att kanske anordna en ”stafett” så att det inte slutar med Jonas utan att någon tar upp den tråd som ligger där och att det organiseras så att frivilliga tar varsin dag framöver. Droppen urholkar stenen som det heter.

Själv har jag, som jag tidigare berättat här i bloggen, för avsikt att bjuda in lokala media här i Västerås till en offentlig fildelning 090401 då jag kl 00.05 har tänkt mig att ladda hem någon lämplig produkt i strid med den nya lagen som är tänkt att träda i kraft det datumet. (under förutsättning att den införts då naturligtvis) Sedan har jag en del tankar om hur det ska gå till som jag fortsätter fila på i tysthet än så länge.

Ibland funderar jag på vad som gör svensken riktigt förbannad? Eller, jag formulerar om det, vad skulle göra svensken tillräckligt förbannad för att visa det? Sitter myten om det svenska föregångssamhället så djupt i våra sinnen att oavsett vad vi läser eller är med om så är det ändå, på något underligt sätt ok?

Bara under de senaste månaderna har vi läst om försäkringskassans oförmåga att hjälpa människor på avsett sätt. Vi har läst om en åldringsvård som på många sätt är i total kris.

Vår regering fortsätter att producera lagförslag som inskränker vår framtida möjligheter att protestera mot fler sådana förslag. Politiker avslöjas som lögnare och fuskare, poliser som rasister, mutskandaler i försvaret och det visar sig att vår A-kassa är skitdålig rent ut sagt.

Upprördheten över detta sammantaget hamnar inte ens i näheten av folkstormen som uppstår då fel låt vann eller att fel par röstades ut. Lägg sedan till att Gynning har fått en finne på näsan och att Madde röker samt att Littorin skriver kärleksbudskap på facebook så leder det ofelbart till en markant ökning av den svenska sobrilkonsumtionen.

Vad är det för fel? Själv har jag i alla fall skaffat en ny stämpel:

Svensk Myndighetskontroll: Bojkotten nu också illustrerad


Bojkotten har nu fått en egen illustration av konstnären Margareth Osju.

Tack för den!