Dagsarkiv: 7 februari, 2009

Svensk Myndighetskontroll: Behovet av en sanningskommission kvarstår oförändrat


I det remissförslag om förändringar av FRA lagen som nu är aktuellt finns ett avsnitt på sidan 40 som jag inte reflekterat över tidigare.

”Flera andra myndigheter med behov av stöd med underrättelser från signalspaning berövas hittillsvarande möjlighet att erhålla information som verksamheten i stor utsträckning är beroende av. De aktuella myndigheterna saknar alternativa möjligheter att erhålla motsvarande underlag. Förslaget får trots detta anses nödvändigt i syfte att tydliggöra och begränsa antalet inriktade myndigheter.”

Den riktigt intressanta meningen är denna:

”Flera andra myndigheter med behov av stöd med underrättelser från signalspaning berövas hittillsvarande möjlighet att erhålla information som verksamheten i stor utsträckning är beroende av.”

Hittillsvarande är nyckelordet. Hittills har FRA, enligt egen uppgift iaf, inte spanat i kabel utan enbart i etern. Ett argument för lagens införande har varit och är att spaning i etern inte längre ger något då nästan all trafik numera är kabelburen.

Det är den närmast värdelösa informationen som tydligen flera myndigheters verksamhet är beroende av.

Är det någon mer än jag som hör en mycket falskt klingande ton i detta……? Är det inte i så fall troligare att den information som de är så beroende av har färdats i kabel? Frågorna är fortfarande många och bl.a därför behövs också en sanningskommission!!

Svensk Myndighetskontroll: Ironiserar över TV-data licensen


http://www.idg.se/2.1085/1.210273/foretagen-ska-betala-tv-licens

På vissa områden får man lov att säga att det finns en viss kreativitet även inom statsförvaltningen, dock lite missriktad……

Ur avtalsrättslig synvinkel blir det möjligen en aning haltande. Här har vi ett företag som frivilligt lägger ut material på nätet. Därigenom får jag en möjlighet att se det och det är denna möjlighet jag ska betala för.

Bild fr Attila.tecknare.se

Kan inte någon ta fram ett program som gör att jag kan avgiftsbelägga vad jag har i min dator? Alltså inte avgiftsbelägga vad jag frivilligt placerar här på nätet utan ett program som säger stopp t.ex till regeringens/statens trojaner och maskar men som släpper in dom ifall betalningen är rätt. På så sätt får jag ”skadeståndet” up front och kan själv sätta ett pris på min integritet.

Alla de som i t.ex FRA debatten hävdat att de har rent mjöl i påsen kommer naturligtvis att avstå från denna inkomstmöjlighet eftersom det ju inte gör något att staten kontrollerar.

Blir inte det här förslaget väldigt kostsamt för FRA förresten? Jag menar, dom har ”tillgång till” och därigenom möjlighet att se varenda dator i landet, låt oss säga 10 miljoner stycken för att ha något att utgå från. Då bör deras licens, om man räknar dom som företag, bli runt 2 miljarder.

Vilket klipp för Radiotjänst!!

Därutöver tillkommer väl ett par miljoner telefoner i vilka man har möjlighet att se TV?

Svensk Myndighetskontroll: Byråkrater o regler o regler o regler o byråkrater


Igår skrev jag ett brev. Ett sådant där gammalt hederligt brev på papper som man lägger i kuvert, skriver namn på och normalt skickar iväg med posten.

Jag är ombud för en kille som sitter på Salbergaanstalten i Sala. Det har varit en del problem med kommunikationen brevledes mellan mig och honom så för att denna gång vara 100% säker på att brevet åtminstone skulle komma till anstalten så bad jag en god vän som bor i Sala att han skulle ta med sig brevet och lämna det i centralvakten på anstalten.

Brevet var adresserat till chefen för anstalten då ärendet gäller något som hon är involverad i. Min gode vän ringer mig lite senare på kvällen igår och berättar med förvåning i rösten att han inte fått lämna något brev hos vakten. Skälet för detta var något oklart men kontentan var att dom inte tog emot bud till anstalten på annat sätt än via en registrerad budfirma.

Hade brevet däremot varit till en intagen hade det gått bra.

Så nästa gång det blir aktuellt så får jag väl skriva ett brev till anstaltschefen, lägga det i ett kuvert, lägga det kuvertet i ett annat kuvert och skriva namnet på den intagne jag representerar på ytterkuvertet, skriva en lapp på vilken jag ber honom lämna bifogat brev till anstaltschefen och sedan lämna detta brev hos centralvakten på anstaten.

Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång!


Svensk Myndighetskontroll: Isolerad


Bredbandsbolaget som är min leverantör har haft driftstörning på sitt nät så jag har varit utestängd från nätet ett antal timmar.

Det är en märklig känsla av isolering som infinner sig när man är bortkopplad, ungefär som att vara utestängd från vad som händer i världen. Överdrivet? Javisst, men det hindrar inte att känslan finns där.