Svensk Myndighetskontroll: Betraktelser


Lördagsbetraktelser ur ett Västeråsperspektiv. Det är vad jag hade kunnat kalla detta om det funnits något särskilt Västeråsperspektiv på det jag skriver men det tror jag inte att det gör bortsett från att skribenten sitter i Västerås och skriver. Så jag får sätta en punkt tidigare så att det alltså blir enbart lördagsbetraktelser.

Som det ju hade kunnat heta om det hade funnits något särskilt lördagsperspektiv på detta men det gör det inte bortsett från att veckodagen är just lördag så istället får jag nog helt enkelt kalla detta betraktelser.

västerås.jpg
Västerås

Med ovanstående utrett vill jag börja med en nyhet från Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article12954136.ab

Det handlar om ett polisingripande mot någon tydligen känd TV-profil och misstanken rör ringa narkotikabrott. På något sätt så speglar den här artikeln på ett för mig tydligt sätt den svenska narkotikapolitiken som precis på samma sätt som man angriper det man kallar organiserad brottslighet på, så handlar det väldigt mycket om show off.

Ser man bara till att få rubriker så ser det ju i alla fall ut som att man gör en viktig och betydande insats när det i verkligheten är så att det man gör är betydelselöst. Narkotikapolitiken har reducerats till ett samhällets gerillakrig mot medborgare som istället för att dricka sprit en fredag väljer en annan drog.

Det stora kriget har man förlorat men genom att låta små partisangrupperingar av poliser slå till mot folk lite här och där så ger man ändå sken av att inte ha gett upp. Jag kan inte kalla det annat än uppgivet då man hör företrädare för den politik som alltjämt gäller fortsätta rabbla sitt mantra om hårdare tag och längre straff.

Det krävs en ny narkotikapolitik och vi Liberaldemokrater har en sådan till skillnad från andra.

Det borde för övrigt vara förbjudet att öppna munnen och tala om våldsbrottslighet utan att man först har berättat vad man tänkt göra åt den faktor som betyder allra mest för den typen av brottslighet. I ca. 75-80% av våldsbrotten så är alkohol en faktor. Man talar om skärpta straff men när hörde ni någon politiker analysera orsaker senast?

11506_1277054067.jpg

Så något helt annat och ett ett litet inlägg i min serie som jag kallar för ”Dagens ärende”. I det här fallet så får jag återkomma längre fram med mer info eftersom jag just fått in det och bara har fått en ramberättelse själv men som en beskrivning av ett ickefungerande Sverige som finns utan att många känner till det så duger inledningen gott.

Föreställ er själva att ni skulle ha varit intagna på en rättspsykiatrisk avdelning för vård i flera år. Så kommer äntligen dagen då läkarna gemensamt friskförklarar dig och det är dags att åka hem. Det är bara en liten hake. Du har inget hem längre efter de år du vårdats.

Vad gör man då? Jo, man vänder sig naturligtvis till den som har ansvaret och i det här fallet så är det den kommun du senast bodde i och utan att nu nämna den kommunens namn så vänder du dig dit för att få hjälp med en bostad. Kommunen är enligt lag skyldig att se till så att du erhåller en sådan eftersom det i det här fallet handlar om någon form av stödboende till en början.

Efter 4,5 år så finner du till din förvåning att du bor kvar på rättspsyk beroende på att kommunen ännu inte ordnat det boende de är skyldiga att ordna. Fyra och ett halvt år extra på en rättspsykiatrisk klinik kostar en slant om vi också ska se till den delen men framförallt så är det naturligtvis helt uppåt väggarna att en människa ska tvingas kvar hos psykiatrin under den tid vi här talar om. Det finns inte bara ett Sverige, det finns flera och jag hävdar att alldeles för få har sett vad som egentligen döljer sig bakom prydliga fasader.

Intressant är också att Sverigedemokraterna gratulerar till detta: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12903612.ab

Det handlar om hur hatet mot finlandssvenskar, nu efter valframgången för Sannfinländarna, kommit upp till ytan i Finland och blivit allt mer tydliggjort. Nationalism kan vara riktigt fult och riktigt otäck i sitt avståndstagande från allt som inte betraktas som inhemskt och nationellt. Eller, som Albert Schweitzer sa: Vad är nationalism? En patriotism som har förlorat sin anständighet.

I artikeln tidigare i veckan om sexköpslagen där jag kommenterade vad Bonnie Bernström och Johan Pehrson skrivit så har jag nu fått bekräftat att, tvärtemot vad Bernström påstår, så är LUF inte bara mot skärpningen av straffsatserna utan de är, precis som CUF, motståndare till lagen i dess helhet.

Så till sist ett klokt inlägg av Emil Isberg, PP, som skriver följande:

Det informationspolitiska perspektivet är här för att stanna.”

”När arbetarrörelsen växte fram under tidigt 1900-tal, trodde det dåvarande etablissemanget att de bildade ett parti för att få löneförhöjning. I själva verket visade det sig att arbetarpolitiska frågor genomsyrade hela samhället på alla nivåer, från medborgarnas vardag till internationella fördrag.

När miljörörelsen kom på 1970-talet med sin politiska gren Miljöpartiet i Sverige på 80-talet, trodde det dåvarande etablissemanget att de bildade ett parti för att slippa jobba. I själva verket visade det sig att klimatpolitiska frågor genomsyrade hela samhället på alla nivåer, från medborgarnas vardag till internationella fördrag.

När piratrörelsen nu kommit tror det nuvarande etablissemanget att vi bildat ett parti för att få se på film gratis.

I själva verket visar det sig att informationspolitiska frågor genomsyrar hela samhället på alla nivåer, från medborgarnas vardag till internationella fördrag.”

Jag tror att Emil har en poäng här och att informationspolitiken kan visa sig vara ett ännu större frågefält än vad som tidigare gjorts gällande. Framtiden lär utvisa vad som är rätt men tanken är klok och jag ska bära den vidare till mina partikamrater i Liberaldemokraterna också.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 30 april, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. En så sagolikt vacker bild!Det är nästan svårt att tänka sej att nån alls vill slåss eller ha dåliga vibbar i en sån miljö.Kao(Jag ska ikväll skriva om något som inget parti tagit upp, som alla struntar i. Som verkar ointressnta för politiker i alla läger….)

Kommentera

