Dagsarkiv: 2 februari, 2009

Svensk Myndighetskontroll: Bojkotten rullar vidare med fler som ansluter sig


I ett försök att ytterligare få upp tempot i spridningen av budskapet har jag skickat mail till media här i mitt hemlän med hänvisning till att jag är från Västerås. Dom vill ju gärna ha en lokal anknytning.

Här är mailet:

Västerås 090202

Efter ett initiativ från Västeråsbloggen ”Svensk Myndighetskontroll”, http://blogg.aftonbladet.se/21909/  som drivs av undertecknad, har det nu börjat röra på sig i bloggvärlden.

Initiativet handlar om en tre veckor lång köpbojkott av produkter från den industri vars lobbyister varit så framgångsrika i arbetet med att få regeringen att lägga fram den s.k IPRED- eller fildelarlagen. Aktionen är avsedd att visa industrin att det är deras egna kunder som främst angrips med lagens hjälp. Den forskning som finns på området visar att fildelare också tillhör de allra flitigaste köparna av bolagens produkter.

Det förslag till lag som nu ligger är också en styggelse på flera andra sätt. Den utgör en kränkning av människors integritet, den är inte rättssäker och med lagens hjälp införs, vid sidan av bolagens möjlighet att tillskansa sig orättfärdiga ersättningar, även en bestraffning som mest påminner om forna tiders skampåle.

Välkommen att kontakta undertecknad för ytterligare information.

Med vänlig hälsning                                                           
                               

Michael Gajditza

Vi kämpar på!!

Svensk Myndighetskontroll: Steget från moderat till struts är ibland inte långt


Att polis och/eller åklagare undanhåller bevisning som talar till den misstänktes fördel förekommer allt för ofta och vi har enbart under 2000-talet sett ett antal uppmärksammade sådana fall. Nu avslöjas ytterligare ett.

Se inslaget i Rapport här:
http://playrapport.se/#/video/1427578

De fall som avslöjats har samtliga gällt mål med grova brott. Jag undrar vad man skulle kunna finna om man satte sig ner och började granska även små och medelsvåra brott? Hellre 10 skyldiga friade än en oskyldig inspärrad lyder en gammal maxim. Dessutom, för varje oskyldigt inspärrad går i vart fall en skyldig fri….

Jag hörde en gång en hög moderat företrädare i en debatt säga något i stil med att ”vi kan inte lösa morgondagens problem med gårdagens politik.”

Däremot så går det visst fint, som med IPRED, att bevara gårdagens musik o filmindustri med morgondagens lagstiftning! Förklara det den som kan.
Enda förklaringen skulle möjligen vara att det är en sorts naturskyddslag med utgångspunkt i paleontologin för att skydda utrotningshotade dinosaurier……

Helgens pseudodebatt var väl annars den om Mona Sahlins användande av en slogan då hon sa; ”S we can” vilket ju faktiskt är lite fyndigt.

Nu fanns tydligen en sajt på nätet som heter Swecan och som verkar för legalisering av cannabis vilket fick somliga debattörer att kasta sig över pennorna, förlåt, tangentborden, för att via dessa uttrycka sin indignation över att partiledaren för Sveriges största parti gör haschreklam. Jaja………pseudodebatt som sagt.

I kampanjen för att få till en bojkott mot branschen bakom iPRED lagen går det framåt och ordet sprids. Du som läser detta får också gärna haka på och lägga ut det på din egen blogg!!

Själv hittade jag något som jag inte sett förut och det var en möjlighet att hyra annonsplats per timme. Jag tog helt enkelt o köpte plats fem timmar hos Expressen och två hos Blondinbella. Fröken Löwengrip, som är medlem i MUF, har jag för övrigt också skickat ett mail till om detta och bett henne att ta upp det även i sin blogg.

Jag misstänker att hennes blogg är mer attraktiv för ungdomar än en politisk blogg skriven av en 51-årig gubbe…….jo, jag tycker också att det är märkligt men statistiken är tydlig! Tar hon upp det så når vi iaf en massa ungdomar och det var just det som var tanken.

Skrev även ett mail till en riksdagsledamot jag träffade i höstas och hörde mig för om möjligheten att s.a.s via ombud få en fråga ställd i riksdagen till det ansvariga statsrådet.  I det här fallet borde det bli justitie- eller statsministern, angående om/när det ska införas att man i KU talar under straffansvar och om man inte har någon plan på en sådan förändring också varför man inte har det.

Ser fram emot svar på det mailet också!

Apropos mail ja, det här är Staffan Anger.                                      

Staffan är ledamot i riksdagen för M från mitt hemlän och han var alltså en av dom som röstade för FRA-lagen. I somras, då debattens vågor verkligen gick höga så mailade jag honom vid ett par tillfällen i anledning av FRA men, men, jag fick aldrig något svar.
 Somliga, för övrigt alltför många ledamöter, talar bara till oss väljare lite sådär vart fjärde år numera. Under resten av tiden har dom viktigare saker att syssla med.

Sedan får man också förstå att med Staffans hela bakgrund som direktör lite här o var, så är han ju heller inte direkt van vid att det inte är nån sekreterare som håller undan pöbeln som stör. Nu var hans vägran att svara inte personligt riktad mot mig (tror jag) utan förefaller vara av mer principiell natur på sätt att han svarar inte riksdagssvar.se heller.

Så, vem vet, han kanske lever i tron att det blir lugnt om man bara gör som strutsen och lite tyst kör huvudet i sanden. Det trodde ju Fredrik också i somras då han länge prövade tystnadens taktik i FRA debatten. Det gick inte då och det kommer inte att gå nu heller så den här gången kan man nog säga att strutsen istället kört huvudet i väggen.

Staffan!  I´ll be back!!

För övrigt så kan jag meddela en fullständig metereologisk sensation härifrån Västerås. Något som kallas solen lyser upp här utanför fönstret och det var minsann inte igår….

Om jag nu bara hade tid så skulle jag skriva kortare inlägg……….

Svensk Myndighetskontroll: Nu går det över alla gränser!


Hos Anders Widen http://djingis.blogspot.com/ pågår en sjudande aktivitet kring en tanke om en stoppmotion från Socialdemokraterna avseende tillkomsten av nya lagar som likt FRA, IPRED, ACTA, Polismetodlagen, datalagringsdirektivet etc etc. som på ett eller annat sätt inskränker frihet, integritet och rättssäkerhet.

Lustigt nog så har jag kommit att bli aningen involverad i detta, helt utan att vara sosse, men finner å andra sidan där borta i tankesmedjan att det är jag alls inte ensam om. Det är något nytt vi upplever här. Något som håller på att rita om den gamla politiska kartan i en överraskande hög fart.

Under 2:a världskriget hade vi en samlingsregering som, med anledning av de yttre hot som fanns, (de var tydligare då….) bortsåg ifrån de naturliga meningsmotsättningarna mellan partierna. Partierna samlades helt enkelt kring ett större värde och det handlade då om Sveriges oberoende och kanske hela existens som nation.

I sådana lägen är det inte svårt att lägga mindre betydelsefulla olikheter åt sidan och gemensamt arbeta för det övergripande större och viktigare målet. Jag tror att den utveckling som just nu sker här på nätet, bland och mellan bloggarna, till stor del har sin grund i ungefär samma mekanismer som då styrde samlingsregeringens agerande.

Vi ser samma stora hot mot friheten, rättsäkerheten, integriteten och i förlängningen hela demokratin. Upplever man det hotet så starkt som jag gör, så kan jag utan vidare bortse från att de människor som delar mina farhågor kan ha helt andra åsikter i andra frågor.

Det blir helt enkelt oviktigt eftersom vi alla insett att en förutsättning för att i framtiden kunna få ha dessa skilda åsikter, och då debattera dessa, är att vi gör något nu för att rädda de frihetliga grundbultar som skapar det demokratiska samhället.

Utan dessa spelar våra åsikter/åsiktsskillnader ingen roll eftersom vi i ett samhälle utan demokrati ändå inte har rätten att framföra dom.

Pragmatisk ide´politik, kan man kalla det så? Ja, varför inte. Jag behöver själv bara gå tillbaka till oktober i min blogg för att finna att jag skrivit ett inlägg på just det tema som nu behandlas.

Dags för ett moratorium!

Stopp! Stopp! Stopp!

Vi hade, om jag minns rätt, en gång en stopplag för kärnkraften.

Nu känns det som att det är dags för en stopplag för lagstiftningen eller rättare sagt för lagstiftandet!

Ge oss ett moratorium nu och utred vilken samlad effekt som nås redan med den lagstiftning som idag finns på området personlig integritet-lagstiftning och hur denna effekt förhåller sig till våra grundlagar.

Vi har byggt upp ett samhälle med ett system av så många lagar att det numera, åtminstone för en lekman, är fullständigt omöjligt att hålla reda på och att ta till sig dels vilka lagar som stiftas och dels vilka konsekvenser dessa lagar får i förhållande till andra lagar.

Detta gäller idag särskilt inom områden som har med övervakning/tvångsmedel mot den enskilde att göra.

Kombinerar man svensk lag med de olika direktiv, lagar och regler som EU dessutom ålägger oss att implementera i lagstiftningen blir summan en fullständigt ogenomtränglig djungel av lagar och paragrafer.

Jag är också helt och fullständigt övertygad om att det inte finns någon politiker som kan överblicka och förutse konsekvenser av det lagstiftningsarbete som just nu pågår inom detta område.

Vi kan dock vara helt säkra på att den ackumulerade effekten och konsekvenserna kommer att vara större än summan av de enskilda delarna!

Jag tycks inte vara ensam om att göra den bedömningen. Läs här vad några av våra högst ansedda jurister har för uppfattning:

Det är svårt att få en samlad bild av lagstiftningen på området och omfattningen av de intrång i grundlagsskyddet som en enskild sammantaget kan drabbas av genom olika tvångsåtgärder.”

Idag saknas helt en konsekvensanalys av förelagna åtgärder och deras effekt för den enskildes integritet. Det borde vara ett minimikrav att en sådan anlys görs innan ett förslag läggs på riksdagens bord.

Den största samhällsfaran just nu utgörs av en regering som tycks göra allt för att införa och permanenta så många övervakningslagar som möjligt på kortast möjliga tid.

Helst utan debatt.”

Jag vore ju en idiot om jag inte ställde mig positiv till alla initiativ i samma riktning som den riktning jag skriver att jag vill se ovan, bara för att det råkar vara någon med partibeteckningen sosse som nu skriver en motion. Det väsentliga är och måste vara sakfrågan och ingenting annat!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alla bilder i inlägget har jag ”lånat” av Anders Widen som också, om jag förstått rätt, har skapat dom.