Dagsarkiv: 18 mars, 2009

Svensk Myndighetskontroll: Bigott förbudsparti eller….?


http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2611523.svd

Det uppstår onekligen en lite lustig debatt på SvD:s ledarsida då de två KD kvinnorna Sofia Modigh och Ella Bohlin uttrycker sina åsikter om dels gårdsförsäljning av alkohol och dels om snusförbud.

Ledarskribenten menar att med den typen av utspel så befäster man bara bilden av KD som ett bigott förbudsparti.

Frågan är vad man då begär av KD för att inte framstå som det dom är, nämligen ett bigott förbudsparti!
Ledaren kritiserar på så sätt egentligen de båda KD-kvinnornas ärlighet och tycks istället mena att det vore lämpligare att tala om annat.

Om jag frågar en KD representant om partiets politik förväntar jag mig ärliga svar. Om dessa bekräftar att partiet är ett bigott förbudsparti så må det väl vara så. Det finns dom som av någon anledning tycker att ett sådant parti ska finnas och det har dom självklart rätt att tycka.

Jag är tacksam över att man inte blandar bigott förbudsmentalitet med populism för då riskerar den förstnämnda att åter ta plats i riksdagen och det behövs, enligt min uppfattning, inte alls!

Svensk Myndighetskontroll: Klok åklagare vill lägga ner förundersökning


http://svt.se/svttext/web/pages/108.html
                                                                                                                                     

Se där! En åklagare som kommit till insikt. Sådant som spridits bland 650 anställda kan knappast betraktas som hemligt. Minns jag rätt så anmäldes händelsen heller inte av FRA förrän dokumenten redovisades i TV.

Det var alltså inte hemligstämpeln i sig utan det faktum att det hamnade i nyheterna och att det var graverande uppgifter för FRA, som gjorde att anmälan till slut kom in.
Jag har svårt att tänka mig att JO skulle komma till någon annan slutsats än den åklagaren kommit fram till.

Så nu återstår bara att göra samma sak med de handlingar som HAX anmäldes för och därför passar det bra att säga: Lägg ner! Riv upp!! Gör om!! Gör rätt!!

Svensk Storebrorskontroll: Jag spyr snart.


http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%3dexpressen%26ArticleID%3d2009%5c03%5c17%5c329134%26SectionId%3dDinapengar

Mönstret blir tydligare och tydligare. Lägg in samma kontroll med hjälp av morallagar så får vi snart berätta på apoteket om varför vi den här veckan köper glidmedel för det har vi ju inte gjort förut så det stämmer inte med det lagrade sociogram som finns.

Storebror blir allt mer närgången.

Svensk Myndighetskontroll: Ett steg fram o två tillbaka


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2608267.svd

I alla fall en relativt positiv nyhet på det här området.

Så varför släpper inte tanken på, ”ett steg fram och två tillbaka”, greppet?

Brist på förtroende?

Fullt möjligt, närmast troligt.

Svensk Myndighetskontroll: Varför tänka när man kan lagstifta?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2590627.svd

Observera särskilt det här avsnittet som jag tycker visar väldigt tydligt hur man tänker på andra sidan.

”Om samhället nu kommer försvara upphovsrätten? Vad gör vi då? I dag driver piraterna fram det övervakningssamhälle som de själva kritiserar.” säger Per Strömbäck talesperson för dataspelsbranschen.

För det första Per Strömbäck, så är samhället ingenting annat än dess innevånare. Det är alltså inte en till medborgarna självklar motståndare och fiende och jag kan garantera Per att det ”samhälle” som fortsätter att försvara något i strid med vad dess innevånare vill, det samhället kommer att omstöpas en tid senare.

För det andra så har Christian i slutet av artikeln levererat en suverän replik på vad PS säger om att det skulle vara piraterna som driver fram övervakningssamhället.

För det tredje så tycks upphovsrätten alltså vara så viktig för denne PS att han hellre ser ett repressivt övervakningssamhälle än att ens börja fundera på om upphovsrätten i sin nuvarande form har spelat ut sin roll.

Det sistnämnda är nog bland det som retar mig mest. Av ren lathet så föredrar man lagstiftning istället för att tänka vilket för övrigt sedan också speglar kvaliteten på lagstiftningen…..

Svensk Myndighetskontroll: Imponerad av Antipiratbyrån blir man


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4667225.ab

Skrota FRA-lagen och skrota dessutom FRA. De behövs inte längre då det uppenbarligen är så att världens i särklass främsta på området kryptering finns hos Antipiratbyrån.

FRA, dom tunnisarna, har ändå erkänt att trots en av världens kraftigaste superdatorer så tar det orimligt lång tid att knäcka vissa krypteringar.

För Stålmannens storebror på Antipiratbyrån tycks det räcka med en kopp kaffe och en stund vid PC:n på kontoret mellan lunch och eftermiddagskorsordet.

Jag är djupt imponerad!

Svensk Myndighetskontroll: överhetens och ignoransens indolenta resonemang är justitieministerns k


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2604781.svd

Detta är överhetens och ignoransens  indolenta  resonemang som tillämpas i snart sagt varje debatt där vi medborgare har en från makten avvikande uppfattning. Denna gång är det IPRED lagen som diskuteras.

Först justitieministern om varför motståndet mot lagen är så stort och varför politiker inte lyssnar till detta:

”Justitieminister Beatrice Ask (M) kommenterar undersökningen med att politiker även måste fatta beslut som är obekväma. Hon tror att opinionen påverkats av den högljudda debatten och att stödet kommer öka när lagen väl är införd.”

Som ett led i all den lagstiftning som tillkommit och som numera på ett skrämmande sätt undergrävt vår demokrati, rättssäkerhet och personliga integritet, är införandet också av IPRED något annat än ett ”obekvämt beslut.”

Med den formuleringen avser justitieministern ingenting annat än att då hon förstår detta mycket bättre än väljarna så är det hennes åsikt som gäller. Vi, som är de oförstående, ska enbart hålla käft och acceptera hennes större klokskap.

Kärringen lider av patologisk hybris!

Det gör även hennes partikamrat enligt följande:

”Det håller Beatrice Asks partikollega Hans Rothenberg, som sitter i näringsutskottet, med om.

– Jag är inte särskilt förvånad, utan trodde nog att det skulle vara ett ännu större motstånd. Det har varit så många felaktigheter i debatten att jag trodde det skulle slå över ännu mer, säger han.”

Jag ska här nöja mig med att nämna en av de felaktigheter som förekommit.

Nej, sorry, så här ska det vara: 

jag ska här, som en av de felaktigheter som spridits av den lobbykontrollerade regeringen, nöja mig med att nämna en felaktighet som är en uppenbar och tydlig lögn från regeringen och det är påståendet att man varit tvingad av EU direktiv att införa denna lag.

Som tidigare påpekats så har EG domstolen förklarat enskilda stater inte behöver följa direktivet  i den del som gäller utlämnande av IP-nummer. Detta har regeringen gjort på eget initiativ och det är enbart fegt att skylla detta på EU med en lögn.

Det sägs att diplomati är konsten att be någon fara åt helvete på ett sådant sätt att vederbörande ser fram mot resan. Det klarar inte jag riktigt så till Bea Ask säger jag bara, far i frid!

För att skapa en motvikt till detta har jag dragit slutsatsen att en röst på Piratpartiet i det kommande EU-valet är ett sätt!

Svensk Myndighetskontroll: Mona vs Fredrik, en sen debattkommentar


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4671758.ab

Jag såg inte kvällens debatt mellan Sahlin och Reinfeldt direkt utan gjorde tvärt om.

Först så läste jag en mängd kommentarer kring debatten och sedan såg jag den i efterhand på SVT och jag måste säga att det förändrade perspektivet. Har du inte prövat att göra likadant någon gång så gör det.

I tidningarnas kommentarstrådar så finns en uppfattning som idag, liksom även tidigare, uttrycks frekvent och jag låter en sådan kommentar exemplifiera vad jag menar:

Hej Mona , prata mer, var mer ohederlig, o föresten stanna kvar inom S , vi inom Alliansen älskar dig, utan dig kommer vi aldrig att vinna valet ! Tack Mona för ditt stöd !”

Personligen så tycker jag att det ovan sagda är ett uttryck för svaghet hos alliansen. Notera att det står så här; ”utan dig kommer vi aldrig att vinna valet !”

I mina öron låter det som ett klart underkännande av den egna politikens styrka när en valframgång är beroende helt och hållet av faktorer utanför den egna politiken och utanför den egna kontrollen.

Med andra ord, ett riktigt skitargument!