Blodtörst under ytan!?


                          DÖDSSTRAFF!?

Jag har under en tid varit involverad i ett antal olika debatter i Norrköpings tidningar varav ett antal på olika sätt gällt eller berört den klassiska frågan om brott&straff.
Där har jag med förvåning sett en blodtörst och en oförsonlig oförståelse för människor, som av en eller annan anledning hamnat på livets skuggsida, som jag tycker (om vi nu ska kalla oss civiliserade) att vi för länge sedan borde ha lämnat bakom oss.
Vad som faktiskt är medmänniskor till oss alla kallas utan något som helst förbarmande för as, parias, äckel och i stort sett alla invektiv som kan uppbringas.
Krav ställs på att Sverige ska införa samma modell som vissa amerikanska delstater, d.v.s. det s.k. ”Third strike out” systemet.

 
Detta innebär i praktiken att om du fälls för ett tredje brott under ditt liv så får du, närmast oavsett brottets art, 25 års fängelse eller i vissa fall livstid.
Även dödsstraffet har förvånansvärt många förespråkare.
Själv slås jag av mängder av tankar och funderingar när jag läser dessa inlägg. En av de första frågorna jag ställer mig är om den opinion som kommer till uttryck i Norrköping är representativ även för resten av landet? Det vore onekligen intressant att göra en lite mer djuplodande opinionsundersökning i ämnet.
Imorgon tänkte jag fortsätta på det här temat och det vore därför trevligt om det finns kommentarer till den här inledningen!!

                                                                           

Om Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Publicerat på 9 mars, 2008, i Okategoriserade. Bokmärk permalänken. 1 kommentar.

  1. GuardianAngel

    Kanske du känner igen mig från Nt debatt, jag blev själv förvånad över denna hets om att vilja införa dödsstraff, slänga nyckeln i sjön osv. Vad har man för människosyn?? Dessa individer kan och bör hjälpas med vård och hjälp med utslussning till samhället igen, jag utbildar mig till Behandling/Familjepedagog, men kommer att försöka gå vidare med att läsa mer inom kriminalvård, älskar detta ämne 🙂

Lämna en kommentar