Avslöjad Kriminalvård


Sällan har väl den syn som kriminalvården har på fångar tydliggjorts som i det här fallet. Mamma och pappa tar med sig sina barn till jobbet för att de ska få se vad föräldrarna jobbar med och vad blir de visade?

De visas inte bara hur man på bästa sätt slår fångar med batonger och hur man gör när man använder pepparspray, utan de får också utföra detta själva genom att slå på dockor med batonger som de stolta föräldrarna tillhandahåller, samt även använda pepparspray och spraya dockorna.

Tack Kriminalvården för detta klargörande!

Själv har jag länge sagt att det är just den här inställningen som, under den tjusiga fasaden på er hemsida, är den inställning och attityd som präglar verksamheten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15566467.ab

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 7 oktober, 2012, in Brott och straff, Kriminalvård, Rättspolitik and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Hej igen Michael, du bara stärker mina ord med dina. Du är en förlegad typ helt enkelt, en relik från den forna tiden. Ska du fortsätta med din blogg, dina åsikter på din kammare och leva på dina gamla ”erfarenheter” eller ska du vakna upp och leva i nuet?

    Du kan samla ihop saker som gjorts i alla verksamheter och komma till den slutsatsen du gjort. Eller så kan du välja att sortera lite och hålla sig till fakta. Att enskilda personer letar sig in i kriminalvården och begår övergrepp eller andra vidriga saker har givetvis hänt och det behöver jag inte läsa någon JO rapport för att förstå och jag behöver inte heller läsa om dina erfarenheter för att komma till samma slutsats. Det finns tyvärr vidriga människor ibland oss, på alla positioner.

    Kriminalvården som myndighet har i alla fall inte denna syn på människor och inte heller majoriteten av de som jobbar där. Jag kan nästan känna igen din frustration från intagna, varje gång JO kommer på besök så skriker de i korridorerna att de blir torterade… men när de sitter och spelar kort med varandra på dagrummen så skrattar de och lär varandra hur man begår nya brott. De äter upp sig till normalvikt, de blir fria från droger en stund, de motionerar, går i skolan, arbetar i skapandeverkstad, går någon utbildning mm.

    Men sen så plötsligt har intagna flaggat på till nyheterna om att barn fått slå på en docka klädd i samma kläder som de intagna. Det finns så många frågor att ställa sig hur detta gick till och jag borde inte behöva påtala det för dig. Lossa slipsen och tänk själv ”old man”.

    Jag kommer inte längre att gå in på din blogg. Jag hamnade här då jag sökte på nyheten och tydligen var nyheten redan så ointressant att din blogg istället hamnade högt upp i träfflistan på google. Att jag tillät mig själv att gå in här idag igen för att se om du svarat var också ett misstag för nu sitter jag här och skriver istället för att borta tänderna och det ska inte upprepas imorgon.

    Lycka till och ett tips från mig till dig blir då att ta in lite nya e g n a erfarenheter i ditt liv.

    • Det är svårt att försvara det oförsvarbara så det är väl därför du tar ut svängarna som du gör.

      Intressant att du uttalar dig om mina erfarenheter i livet på det sätt du gör utan att ha någon kunskap om vilka dessa erfarenheter är. Ungefär på det sätt som du menar att media gjort när de skrivit om barn, batonger och pepparspray…… Lite som det där med grandet och bjälken, du vet!

      När du själva samlat på dig livserfarenhet och själv kan erhålla hederstiteln ”old man”, så är det ju möjligt att du upptäcker att man defacto har god nytta av just den livserfarenheten i sammanhang där man under livets fortsatta gång hela tiden bygger på denna med nya erfarenheter. Ett exempel på det är den nya erfarenhet den
      här diskussionen ger.

      Jag säger, som jag sa i min förra kommentar, att det har ingen som helst betydelse om det var ett, tio eller tjugo barn eftersom redan ett utgör en oförsvarbar mängd. Har du nån annan uppfattning så säg det så kan vi kanske diskutera själva sakfrågan istället för vilken beskaffenhet min erfarenhet har.

  2. Det var säkert en planerat aktivitet i familjedagen, det var säkert 10-20 barn och 10-20 batonger, 10-20 dockor, de fick slå och slå… det skrattades och talades om att såhär gör vi på jobbet… kom igen nu, du var inte där. Intressant att för en gång skull vara insider och läsa hur saker framställs i media. Rykten om att media ”förskönar” verkligheten har jag hittills inte brytt mig mycket om men nu kanske jag ska tänka en och två gånger innan jag tror på något som står i en tidning, eller varför inte strunta helt i att läsa tidningar för det kanske inte finns någon sanning alls i dem?

    Media vill ju framhäva att de har ett ”ansvar” att om inte de fanns så skulle inte vi få information om orättvisor etc, Media går ofta så långt att de påstår sig vara grundbulten i vårt demokratiska samhälle!

    Jag kan läsa att du intresserar dig av rättssäkerhet, frihet, demokrati, integritet och att du grandiost ser dig som en man som besitter en bredd av livserfarenheter som få. Men att du själv inte kan förstå att lokalpressen gjort en höna av en fjäder talar för raka motsatsen.

    • Det skulle inte ens ha funnits en enda fjäder att diskutera! Det är vidare så att det här egentligen inte alls är förvånande utan närmast en logisk följd av och ett uttryck för den jargong som flera kriminalvårdare som lämnat sina tjänster berättat om. Ett exempel kan jag hämta från Hall där man hälsade nya medarbetare välkomna med diverse batonglekar för några år sedan.

      Jag är dessutom personligen bekant med två kvinnor som tidigare jobbat inom verket och som bekräftar att allt sedan 2004-2005 så har en kultur av den sort artikeln beskriver fått frodas.

      Lägg sedan till dels mina egna erfarenheter samt alla de intagna eller f.d intagna som närmast samstämmigt kan vidimera olika typer av övergrepp så kanske du förstår min inställning.

      Om inte, läs JO:s avgöranden från 2005 från Österåker där jag själv anmälde att intagna vid urinprovstagning förnedrades å det grövsta. JO uttalade att hon övervägt att gå vidare i ärendena, alltså väcka åtal, men att hon till slut stannade vid den synnerligen allvarliga kritik mot anstalten som utdelades.

      Så när jag talar om erfarenhet har det inte ett skit med någon grandiositet att göra utan är just det jag påstår att det är nämligen erfarenhet!

    • Redan ett barn och en batong är långt över gränsen och att det ska vara svårt att inse förvånar mig!

Kommentera

