Svensk Myndighetskontroll: Fantastisk respons på stämningsansökan!


Jag kan med glädje konstatera att den respons jag fått på den inlämnade stämningsansökan mot staten avseende FRA-lagen har varit både enorm och positiv. Bloggen har haft nästan 21000 sidvisningar det senaste dygnet och det surras en hel del på nätet. Gammelmedia uppvisar sedvanlig tröghet men i deras värld så är det måhända normalt att staten kränker medborgarna och stäms vid domstol……? Alternativt, vilket får sägas vara en from förhoppning, så ägnar man tid åt att låta s.k ”experter” bedöma ansökans tyngd och möjligheter innan man skriver något. Vi får väl se vad som händer.

I vart fall så har den respons som givits varit av den arten att den inspirerar till en fortsättning. Jag har en motsvarande ansökan klar till ca. 60% men då avseende IPRED-lagen som även den är synnerligen tveksam ur ett konventionsrättsligt perspektiv. genomför man sedan Datalagringsdirektivet så väntar ytterligare en motsvarighet.

En fråga som tydligen många ställer sig är om det verkligen är möjligt att få ett mål av den här typen prövat i svensk domstol och om skadestånd överhuvudtaget kan vara aktuellt. Jag vill därför göra ett förtydligande just på den punkten.

Som stöd för att skadeståndskrav i svensk domstol kan grundas direkt på Europakonventionen åberopas Grand Chamber-avgörandet i T.P. och K.M. mot Storbritannien (Europadomstolens dom 10.5.2001). Avsnitt 107 i nämnda dom utvisar att medlemsstaterna har utrymme för att meddela domar där en skadeståndstalan är grundad direkt på konventionen.

Detta har HD också bekräftat genom domar i NJA 2005 sid. 462, NJA 2007 sid. 295 och NJA 2007 sid. 584.

Glöm heller inte att konventionen alltsedan 950101 utgör svensk lag.

Hela stämningsansökan med bilagor återfinns som tidigare här: http://www.svemykon.se/filearea_16.html och självklart så kommer jag här i bloggen att redovisa vad som sker i frågan vartefter det händer något.
Ett varmt tack vill jag också rikta till alla som visat sitt stöd för den åtgärd jag nu vidtagit!  Tack!!
About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 4 januari, 2012, in Aktiviteter, Europakonvention, Europadomstol, Integritet o frihetsfrågor, Integritets o frihetsfrågor, Konstitution och demokrati, Liberaldemokraterna, Medborgarrätt, Medborgarrätt, Rättspolitik and tagged , , , . Bookmark the permalink. 12 kommentarer.

  1. Noterade att Datainspektionens digra hemliga rapport från 2010, som till stora delar avhemligats på begäran av tidningen Ny Teknik, inte bifogats anmälan.

    Här har du den:
    http://www.nyteknik.se/incoming/article3099757.ece/BINARY/L%C3%A4s+det+hemliga+dokumentet+h%C3%A4r

    En artikel i Ny Teknik om saken:

    http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3099954.ece

  2. Kommer följa dettta ‘to the bitter end’ – och hoppas naturligtvis att svaranden får just ‘the bitter end’.

    Kao

  3. Ungefär hur lång tid brukar en sådan här stämningsansökan ligga på någons skrivbord någonstans, innan det händer någonting (och vad händer när något väl händer)?

    Jag förstår att det är omöjligt för dig att ange någon tid, men brukar det handla om dagar, veckor, månader, eller till och med år?

    • Den normala gången är följande; Stämningsansökan delas ut till den rotel på tingsrätten som kommer att handlägga den. Ansökan gås igenom och om det är så att den behöver kompletteras/förtydligas på någon punkt så skickas en sådan begäran till mig. Detta sker inom någon/några veckor. Därefter så skickas ett besked till svaranden om att en stämning finns och att svaranden har att inkomma med ett svar på ansökan inom 14 dagar från det att man fått del av handlingarna. Av svaret ska framgå om man går med på kärandens krav eller om dessa bestrids. I händelse av ett bestridande så ska svaranden också förklara varför. Här kan vi nog utgå från att ansökan bestrids………
      Jag får sedan möjlighet att yttra mig över svarandens inställning och om jag då vidhåller min ansökan så kommer man att sätta ut en tid för en s.k muntlig förberedelse. Det här bör kunna ske så att en sådan kan hållas framåt sommaren. Om parterna inte kan komma fram till en förlikning vid denna muntliga förberedelse ska målet gå till huvudförhandling och en sådan kan man få vänta på i ytterligare något halvår. Så om ca. ett år skulle jag tippa att vi kan ha en dom i tingsrätten.

  4. Jerker Wågberg

    Fantastiskt initiativ, Michael! Tack för att du här tagit dig tid till detta.

  5. Också delat på FB.
    /Skvitt

  6. Delar på Facebook och jag finner särskilt nöje att se när det går bra för mina vänner. =0)

    Det är nog det enda som förmår ge mig glädje just nu…

    Hemikram

  1. Pingback: I dag har det ju handlat mycket om « skvitts

  2. Pingback: Video, telefonsamtal « skvitts

Kommentera

