Svensk Myndighetskontroll: FRA frågan aktualiseras igen.


FRA-lagen tycker jag mycket om. Inget av det jag tycker innebär dock att jag tycker om FRA-lagen!

Glädjande nog så ser det ut som att denna lag åter kommer att hemsöka våra politiker då Centrum för rättvisas klagomål hos Europadomstolen nu ser ut att tas upp och prövas i domstolen. Som jag tidigare skrivit en notis om så har frågor i anledning av klagomålet ställts till den svenska regeringen, vilka skall besvaras inom en inte alltför avlägsen framtid.

Mot den bakgrunden kan det synas lite förvånande att man i princip samtidigt väljer att lägga fram förslag om att såväl säkerhets- som rikskriminalpolis ska få tillgång till FRA och hos dom kunna beställa spaning. Detta är till del en effekt av förra julens misslyckade sprängning av en s.k självmordsbombare i Stockholm, något som omedelbart fick våra sansade, stabila och på området särskilt kunniga politiker att skrika i högan sky efter mer övervakning.

Självklart gör dom det och sakta men säkert, ungefär som en synnerligen långsam striptease, så kläs medborgaren av och statens granskande ögon blir allt större och allt mer närgångna. Den transparens som ska råda i en demokrati mellan väljare och valda, mellan medborgare och stat, som borde innebära att medborgaren kan granska makten, förskjuts på detta sätt ytterligare i en riktning där granskningen  först och främst handlar om och tillgodoser statens granskning av enskilda. Storebror både hör dig och ser dig oavsett om du är misstänkt eller icke misstänkt, något som enbart kan leda till slutsatsen att alla defacto är misstänkta.

Det förslag som nu läggs har inte remissbehandlats så någon egentlig möjlighet till kritik har därmed inte givits, bortsett från ett endagsseminarium med särskilt inbjudna.

Att man inte vill ha en granskning och en ny debatt framstår som givet, särskilt också som förslaget innebär att man frångår den överenskommelse som gjordes med det fåtal öppet kritiska riksdagsledamöter från alliansen som i samband med lagens införande vågade protestera. Inte heller avvaktas resultatet av den kontrollstation som innebär att lagen skall utvärderas under 2012.

Om vi antar att lagen redan i sin nuvarande utformning utgör en kränkning av mina rättigheter enligt artiklarna 8, 10 och 13 i Europakonventionen så innebär följaktligen den utökade spaningen samtidigt en motsvarande ökad kränkning. En konventionsrättslig prövning av FRA- lagen framstår därför som ännu mer nödvändig!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 9 december, 2011, in Europakonvention, Europadomstol, Integritet o frihetsfrågor, Integritets o frihetsfrågor, Medborgarrätt, Medborgarrätt and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

Kommentera

