Svensk Myndighetskontroll: Fortsatt granskning av SD:s kriminalpolitik


Fortsätter att granska vad det nya, av SD högprioriterade området kriminalpolitik, kommer att innebära i form av kostnader och mänskligt lidande om SD skulle få gehör för den politik man förordar.

Idag tittar jag vidare på punkten 2 i den artikel jag skrev igår på samma tema. Där står att SD vill att livstidsstraff skall vara just livstidsstraff med innebörd att den dömde sitter kvar i fängelse till den dag han eller hon dör. Inte heller i detta avseende verkar SD ha tänkt en sekund på vad det egentligen innebär om tanken förverkligas. För politiker ser det i allmänhet bra ut att vara ”tough on crimes” men vanlig anständighet kräver att man också redovisar konsekvenserna av det man föreslår.

SD anger att man önskar verkställa sin politik omedelbart och i följande räkneexempel så går jag deras önskan tillmötes och implementerar denna politik redan från år 2012 och räknar därför med de 156 livstidsdömda vi har idag. För att konsekvent spegla den politik de föreslår i vilken man förespråkar straffskärpningar, så antar jag också att mord fortsättningsvis skall innebära livstid. Man har även sagt att vissa andra typer av brott kan innebära livstid men i kalkylen nedan så undviker jag att göra någon beräkning på vilka kostnader det kan innebära och konstaterar bara lakoniskt att billigare lär det inte bli.

Under en lång följd av år har antalet mord i Sverige legat tämligen konstant på ca. 100 st per år så vi antar att den siffran fortsätter att gälla. Vi antar även att den genomsnittlige mördaren är 35 år då han döms. Med en beräknad genomsnittsålder på 80 år innebär det att varje mördare i snitt skall avtjäna 45 fängelseår.

Utgångspunkt tar vi i de 156 livstidsdömda som redan sitter i fängelse och får då följande utveckling av populationen mördare i anstalt.

År 1 döms 100 personer till livstid och så sker sedan varje år t.o.m år 10. Detta innebär med de förutsättningar jag angivit ovan att år 10 så har vi 1156 livstidare som i snitt skall avtjäna ytterligare 40 år i anstalt. Eftersom det handlar om just mördare så får vi förutsätta någon typ av säkerhetsanstalt vilket innebär att dygnsmedelkostnaden blir väsentligen högre än de 2744:-/dygn som en genomsnittlig sluten plats kostar.

Ska säkerheten ligga på en nivå motsvarande den vi idag har på högsäkerhetsplatserna Kumla, Hall, Saltvik så blir dett närmast löjligt dyrt eftersom dessa platser enbart i lokalhyra kostar Kriminalvården mer än en miljon kronor per plats och år. Jag räknar istället på en dygnsmedelkostnad på 4000:- vilket innebär att efter 10 år med SD:s politik så är kostnaden enbart för dessa fångar uppe i 1156 x 4000 x 365 = 1,687 miljarder per år.

Även för dessa måste nya anstalter byggas och nu räcker det inte med de 2,5 miljoner per plats som jag räknade med igår eftersom det handlar om platser med hög säkerhet. Antalet platser motsvarar denna gång nästan fyra nya Kumlaanstalter.  Låt oss säga 6 miljoner per plats så har vi en ytterligare investeringskostnad på 1000 x 6 miljoner = 6 miljarder. Med samma 4% i kapitalkostnad som igår så får vi alltså lägga till ytterligare 240 miljoner kronor per år.

I förhållande till SD:s budget innebär detta inte så mycket under år ett vid sidan av det faktum att enbart de nyss redovisade 240 miljonerna ensamma utgör en dryg tredjedel av den anslagsökning som man lägger på Kriminalvården för att ge kostnadstäckning åt sin politik. Som vi redan igår kunde konstatera så går det inte särskilt bra för dom i det avseendet……….

Punkt 2 angående livstidsstraff får alltså en relativt liten verkan idag men ni kan själva föreställa er de kostnader som enbart livstidsdömda kommer att utgöra om låt oss säga 25 år. Uppenbarligen, med tanke på hur högt man prioriterar denna fråga, så menar man att det är viktigare att lägga pengarna här än på t.ex åldringsvård, sjukvård, skola eller barnomsorg. För min del är detta en uppenbar felprioritering.

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 29 november, 2011, in Brott och straff, Kriminalvård, Rättspolitik, Sverigedemokraterna and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 24 kommentarer.

  1. SD kommer som vanligt med förslag, utan att tänka på konsekvenserna av dem. Mord har f.ö en väldigt liten återfallsprocent.

    Vi ska inte ha det som i USA, där en alltför stor del av befolkningen sitter på orimligt långa fängelsestraff, och där de anhöriga får sitta och titta på när mördaren avrättas….

    REVENGE, hämnd, är ledordet i USA. Hämnd från både enskilda medborgare och staten. Måtte det aldrig bli så här!

    Vissa lagar måste säkert ändras. Men bäst är att långsiktigt försvåra brott genom att vidta vissa åtgärder:

    Om brottsligheten ökar eller ändrar karaktär, får man titta på hur samhället ser ut kring dessa personer och försvåra för kriminella att bedriva sina verksamheter. Bryta gängmakter och syndikat. beslagta vapen. Störa de kriminella med täta räder efter just vapen och narkotika.

    Man VET var dessa vapen finns och då ska lagen ändras så man får ta dem en gång för alla! Beslagtagna knivar ska inte lämnas tillbaks som polisen måste göra nu.

    Detta är oftast effektivare än straff.

    Arbetslöshet, bostadsbrist, hopplöshetskänslor, vissa bostadsområden som tillåts förfalla miljömässigt, service och ungdomsverksamheter som försvinner och moralen som sjunker är saker som måste åtgärdas.

    Om man ställer sej frågan VARFÖR det är som det är med kriminaliteten så får man också svaren. (BRÅ är f.ö väldigt bra. Deras statistik kan man lita på.)

    Liksom att man i ett tidigt skede måste se till att ungar som helt klart är på väg ut i kriminalitet, får hjälp och stöd att ta sej ur detta.

    SD måste begripa att prevention är det bästa sättet att motverka kriminalitet. Att ropa på höjda straff rent generellt bara fyller våra fängelser alltmer, och utbildar alltfler i brottslighet.

    Kao

  2. Ursäkta, men vad är det här för pajasinlägg? Du hittar på en siffra – 100 – över antalet livstidsdomar under en sverigedemokratisk kriminalpolitik och ”räknar” sedan på kostnaden för att hålla dessa 100 hitte-på-dömda i fänglese under resten av deras liv. Varför inte slänga in alla våldtäkter och räkna på det också när du ändå på fantasihumör?

    Antal livstidsdomar är annars 10-20 per år.

  3. Tack för ett intressant inlägg.
    I vissa andra sammanhang brukar SD anse att det är extremt viktigt att alla kostnader redovisas öppet och tydligt.

  4. Men herregud. Man häpnar ju över ditt resonerande. kriminalvården är dyr så låt förövarna gå fria, prata lite med dem ‘ hurru ditt busfrö där – du kommer väl inte hugga nån i halsen med kniv igen va?’

    Nu lever vi i ett oroligt samhälle. Brotten ökar och med dem kostnaderna. Finns inte så mycket att göra åt den saken ..

    • Om du kan visa mig var jag skrivit det du påstår så vore jag tacksam för det!
      Antalet anmälda brott sjönk det första halvåret i år med 3%.

      Alldeles oavsett detta så anser jag att ett riksdagsparti har en skyldighet att i sina förslag också redovisa en realistisk finansiering av det man föreslår. SD har anslagit 669 miljoner för att genomföra förändringar i kriminalpolitiken som kostar mångdubbelt mer. Tycker du att det är en seriös politik?

  5. Lyssna på den här videon även fast den är lång, så får du reda på vilka mörkerkrafter det är som styr den nya världsordningen och förstår dessutom vad som har drabbat Sverige!

  6. ar4ne, när forskning och erfarenhet visat och visar att fängelse är den dyraste och sämsta modellen så är det rimligen bättre att satsa på andra modeller för kriminalvård. Vi kommer aldrig att helt komma ifrån fängelse som ett alternativ men målsättningen måste vara att utforma andra påföljder. Allvarligt talat så har vi nu använt fängelse som straff i flera tusen år, är det inte dags att den moderna människan tar och funderar kring hur smart det är att fortsätta använda nåt som visat sig fungera så dåligt på så många sätt? Se vidare min artikel här i bloggen från den 15 november i år.

  7. Nog anser jag SCB och Brå vara betydligt trovärdigare än en enskild kriminalreporters åsikt.

  8. Tyvärr en felinformation har jag upptäkt, det begås minst tre hundra mord om året i Sverige, siffran hundra är GW Persson som har påstått och den kan tas med en nypa salt.

    • Siffran 100 är det faktiska antalet och den har legat på den nivån i nu närtmare 20 år och har ingenting med Leif GW Persson att göra.

      • Jag vill nog bestrida det här antalet mördade och du får vara så vänlig och uppge din källa, men kom inte med SCB uppgifter som i sin tur hämtar sina rapporter ifrån BRÅ.

        Mitt påstående om minst 300 kommer ifrån en kriminalreporters hemsida, som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, jag återkommer senare med hans uppgifter.

    • Låt oss då använda din siffra på 300 så är det bara att multiplicera den siffra jag angivit med 3 och det orealistiska i SD:s förslag framstår som ännu tydligare!!

    • Glömde ju ange min källa som är Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik.

      • Tack för ditt svar så länge Michael, visst, du kan döma ut SD kriminalpolitik, men hur ska Liberaldemokraterna göra, skumma av kriminaliteten på ytan för att få ner kostnaden?

  9. Det där får du förklara närmare vad som är positivt?

  10. Hur vill du lösa det ekonomiska dilemmat?
    Släppa ut mördarna i samhället för att fortsätta att mörda, eller införa dödsstraff?

    • Osedvanligt okunnig kommentar. Ingen grupp har så låg procent återfall som de som begått mord. I de fall det skett så ska du lasta systemet som dömt dessa till fängelse och inte till rättspsykiatrisk vård. Den i särklass vanligaste mördaren i Sverige är ett fyllo som på fyllan sticker en kniv i ett annat fyllo. Så ser det vanligaste mordet ut.

  11. Välskrivet som vanligt och du har självklart rätt.

    Nu vill jag be dig om en tjänst om det är ok.

    Jag vill att du läser min senaste veckas inlägg om vad som hänt min make, sedan vill jag att du tar kontakt med mig privat. (har du fortfarande mitt mobilnr?)

    För jag vill veta mitt juridiska läge, vad jag kan göra och om detta är förenligt med grundlagen eller de mänskliga rättigheterna.

    Mv H och hemikramar till min en gång Hemihero ♥

  12. Problemet är att det kostnaden är för hög. Med mindre lyx och arbetsläger snarare än förvaringsanstalter hade kostnaden kunnat gå jämt ut eller rent av bli positiv.

  1. Pingback: Sverigedemokraternas nya principprogram « Sverige är inte världens navel!

Kommentera

