Svensk Myndighetskontroll: Prognosen säger att framåt kvällen saknar U-län poliser i stort sett överallt….


…..utom naturligtvis på Saltängsvägen 34 i Västerås där poliskoncentrationen å andra sidan kommer att vara nästan lika hög som på jättekontoret på Kungsholmen. Oddset för att Nationella insatsstyrkan ska dyka upp, stod vid åttatiden i morse på runt 2,00, alltså en riktig lågoddsare. Flera rapporter säger att den undre världen i form av gråtjuvar, kassaskåpssprängare, narkotikahandlare etc. kommer att dra sig mot länets norra och västra delar i trygg förvissning om att de där kan göra sitt helt ostört. Polisen kraftsamlar åter för att bevaka den sorts tillställning som de under de senaste åren lagt tiotals miljoner på att bevaka, utan att nå egentligen något som helst resultat.

Det är dags för MC-klubbsfest i Västerås och den här gången är det Mongols Sweden som ska ha en fest för att fira sin etablering både i Sverige och i Västerås som det får förstås. Av outgrundlig anledning så fortsätter polismyndigheter runt om i landet att beordra poliser i mycket stort antal att bevaka och störa dessa fester trots att de resultat som uppnåtts genom åtgärderna får sägas ha varit närmast genanta för polisen. Det brukar i allmänhet sluta med att åklagarna har mer brottslighet att utreda inom kåren än utanför densamma. Jag har ju skrivit om dessa tillslag tidigare och jag räknar nog med att få skriva ytterligare ett under morgondagen.

Detta är min skrivelse efter den förra festen i samma lokal i februari 2010. Bara för någon vecka sedan såg det ut så här i VLT som då äntligen tog upp de fakta jag tillställt dom redan för 1,5 år sedan. Handlingskraftig inkompetens kallar jag det.

 

Nu skulle jag kunna fortsätta på det här sättet med exempel från stad efter stad men jag tror min poäng har gått fram. Varför bevaka en öppet arrangerad fest på det sätt man gör när man idag måste veta att det man får ut av det är två eller tre anmälningar av bötesbelagda brott och inget mer. Man skulle med den samlade polisinsats det brukar handla om, få fem gånger så stor utdelning på två stadsbussar på väg mot city en lördagskväll. Proportionerna är inte rimliga och det är skattebetalarna som betalar. Som vanligt.

De enda som är att lyckönska en sån här kväll är de vars brottsliga bana nu ikväll med allra största säkerhet inte kommer att störas av några poliser om de bara utövar den i städer som Fagersta och Arboga. Polisen ska nämligen gå på fest nu igen och vi får se om det egna bepansrade lilla festfordonet också dyker upp.

Mer om detta superpolisfordon och den nya superpolisen hittar du här.

 

 

 

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 5 november, 2011, in Brott och straff, Polis, Rättspolitik and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. För att kommentera din artikel så är detr bara att hålla med rena skandalen skulle jag vilja tillägga hur dumt polisen bär sig åt.

    Vad som är viktigare är att analysera orsaken till kriminella gängs tillkomst, jag förmodar att de har fått en normal uppfostran som de flesta har, men varför bryter de sedermera mot landets lagar och förordningar och dras till kriminell verksamhet, detta är en kärnfråga som är värd att diskuteras och framförallt förbygga så att detta inte sker.

    Har ni i ert parti något om detta på er dagordning?

    • Ledsen att jag inte svarat förrän nu. Om du går till den här sidan http://www.svemykon.se/filearea_15.html och klickar på den pdf-fil som heter Ingvar N sammanfattning så kan du se varifrån vi kommer att hämta mycket på just det området.

      • Hej Michaell

        Det verkar lovvärt det jag nu läst om Liberaldemokraterna och finner att ni är på rätt väg när det gäller vårt rättsamhälle, men som du vet saknas det resurser till förebyggande verksamhet att bekämpa kriminalitet.

        Två åsikter som jag går emot som tyvärr skulle ta upp en helsida att argumentera och därför nöjer jag mig med, att jag tror inte på mångfald och inte heller på människors lika värde” det sistnämda är banalt att ens resonera om, inte som världshistorien ser ut, då begriper man snabbt att då måste vi ha tillbaka nationalstaterna och varje stat bör vara folkstyrt, först då kanske vi kan börja tala om människors lika värde och som du förstår är mångfald av olika folkslag i ett och samma land en katastrof!

        Sverige är ett gott bevis för detta.

        Men min gode Michaell i övrigt är er politik väl genomtänkt som ni ska ha kredit för.

  2. Hej Michael

    Du kanske har varit inne på Sourze och läst Carl Olof utlåtande om hur skribenterna ska bete sig?

    Samma gamla C,O, utlåtande utan sunt förnuft, jag anser att han ska kliva av det hela och låta någon vettigare människa ta hand om rodret.

    Ett jobb för dig kanske som vet att vara klartänkt, utom i ett fall men det kan vi tala om någon annan gång när det gäller SD där du har grundat din uppfattning om dem på fel orsaker.

  3. Ser man på Michael du har rutit till på Sourze, vilket är bra gjort och läser man följande kommentarer så förstår man ännu bättre det här inlägget.

    ( Vi känner varandra sen gammalt eller hur?)

    Michael Gajditza
    2011-11-04 20:50:00

    Har skrivit följande till C-O Schlyter:

    Jag tänkte bara säga att Sourze håller på att förfalla till något jag inte alls tror var avsikten från början. Det är, med tanke på hur de som kommenterar tillåts hålla på, helt meningslöst att lämna några seriösa artiklar. Jag har tidigare haft stort nöje i att skriva och publicera det jag skrivit hos er, men kommer tills vidare att avstå eftersom jag finner det vara onödigt arbete och så lär det förbli intill dess att någon sätter ner foten och ser till att tonen skärps och nivån höjs.

    Med vänlig hälsning

    Michael Gajditza

Kommentera

