Svensk Myndighetskontroll: Den organiserade brottsligheten bär numera uniform


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13681864.ab   http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13682078.ab

Jag har tidigare i min blogg vid många tillfällen tagit upp de problem vi ser hos en poliskår som i allt större utsträckning balanserar på, eller i många fall går över, de gränser som utgör dels de särskilda lagar som reglerar polisen verksamhet dels även lagar som ryms i brottsbalken. I den här artikeln t.ex gjorde jag en kort sammanfattning av polisåret 2010 och jag är övertygad om att årets sammanfattning blir en minst lika dyster läsning. Utöver de händelser som tas upp i inlägget har jag i andra artiklar belyst problemen som funnits hos riksenheten för polismål som under sina fem verksamhetsår sammanlagt lyckades väcka åtal mot poliser i vad som motsvarar runt 1,5% av lämnade anmälningar.

Aftonbladet visar idag i två artiklar hur polisen manipulerar och förfalskar brottsstatistiken. I de aktuella exemplen handlar det om narkotikabrott men vem kan veta om inte detta förekommer även vad gäller annan brottslighet? I de aktuella fallen är detta effekterna av en helt vettlös narkotikalagstiftning i kombination med att polisen år efter år, via den särskilda riksenheten för polismål, har fått bekräftat att poliser tillåts komma undan med olika typer av brott. Hela kåren måste idag sägas vara mer eller mindre korrumperad. 

I artiklarna nämns inget om det ytterligare motiv som kan finnas för att på beskrivet sätt skriva upp och öka antalet brott och det är naturligtvis att, i händelse det kan visas att brottsligheten fortsätter att öka, så blir det enklare för polisen att begära och erhålla ytterligare resursförstärkningar. På så sätt utgör det artiklarna visar även ett rent bedrägeri mot oss skattebetalare. Varje krona extra som går till polisen, skall även tas från någon annan skattefinansierad verksamhet.

Det ska bli intressant att se om detta nu leder till någon form av konsekvenser eller om det, som vanligt är jag böjd att påstå, åter blir ett ärende som soppas under mattan.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 26 september, 2011, in Brott och straff, Medborgarrätt, Medborgarrätt, Polis, Rättspolitik and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

