Svensk Myndighetskontroll: En historisk dag på flera sätt


Söndagen den elfte september år 2011 blev en på flera sätt en historisk dag. Den markerar tioårsdagen av al Qaidas
terrorattack mot USA, World Trade Centers tvillingtorn och Pentagon.

Den markerar även en händelse i svensk politik som kan sägas vara en direkt följd och konsekvens
av vad som skedde den 11/9 2001.Denna dag födds ett nytt liberalt parti i Sverige, Liberaldemokraterna (L).

Partiet föds ur den längtan efter ett äkta och trovärdigt liberalt alternativ, som vuxit sig allt starkare
under dessa tio år, i takt med att andra partier i allt väsentligt avsagt sig liberalismen, då det handlar
om den vanlige medborgarens integritet, rättssäkerhet och frihet.

Vårt svenska samhälle är idag på många sätt ett ofriare, mer kontrollerat och övervakat samhälle än
någonsin tidigare. Den statliga kontrollapparaten har fått förmågan och möjligheten i en allt mer
digitaliserad värld, att samla och registrera information om varje enskild medborgare på ett sätt som
tidigare inte varit möjligt och som innan terrorattacken heller aldrig skulle ha aktualiserats på det
sätt som nu skett.

Med den utveckling som varit kan också sägas att terroristerna på ett sätt och till viss del idag står
som segrare. De gör det eftersom deras mål med terrorn är och har varit att slå mot det öppna och
demokratiska samhället. När vi av rädsla för mer terrorism har antagit en mängd lagar som
begränsat och förminskat öppenheten, har vi samtidigt åstadkommit just det som terroristerna
önskat.

Denna utveckling måste brytas! Terrorister kan aldrig ta vår demokrati ifrån oss, det kan bara vi
själva göra och det är också vad som fortsatt pågår, i allmänhet med stöd av riksdagens samtliga
partier. Denna ickeliberala utveckling måste hejdas och den kan hejdas, om liberaler sluter sig
samman och tillämpar liberal ideologi och liberala värderingar.

I den andan och med den målsättningen bildas nu partiet Liberaldemokraterna som ska bli en
samlingsplats för alla de liberaler som anser att politiken och samhället nu måste vändas i en
liberalare riktning.

Vi välkomnar därför alla sorters liberaler och vi ska tillsammans verka för en realistisk liberal
modell och politik. Väsentligast just nu är att skapa ett trendbrott som sätter stopp för den
utveckling vi sett pågå i tio år.

Liberaldemokraterna har tidigare publicerat ett första manifest där den tänkta politiken på ett antal
områden presenterats. Nu startar också arbetet att forma en fortsättning och en utveckling av detta
manifest, med ambition att detta ska kunna antas av den första partistämma partiet kommer att hålla
under våren 2012.

Välkommen också att vara med och påverka utformningen av detta och därigenom även
utformningen av den Liberaldemokratiska framtidspolitiken!

Sverige har denna dag sett ett nytt parti födas. Låt oss tillsammans se till att den nyfödde växer sig
stor och stark så snart och så fort som möjligt!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 13 september, 2011, in Liberaldemokraterna and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Ett tips till bloggägaren gå in på andra bloggar och kommentera och då lämna din bloggadress vilket många gör för att få fart på sina bloggsidor.

    hälsning
    Aramos Neckar

  2. Gratulerar på födelsedagen då!!

    Hemikram

    • tack vännen! Kul att vara pånyttfödd! 😉

      • Fick ett tips om den här bloggen av en viss Torbjörn Sassarson som tyckte att det finns nyttiga alster att läsa, skrivna de alla av dig förmodar jag. (vi känner inte varandra)

        Såg en annan bloggsida med samma namn men de har du tydligen stängt på egen begäran?

        Men jag hoppas att även jag får bli din vän vad det lider, visserligen har jag mina egenheter när det gäller politik eftersom jag är född i Sverige med en fransk pappa och en svensk mamma, min pappa har underliga åsikter om svenska folket, han är ju inte fransman för ro skull.

        Själv känner jag mig helsvensk fastän andra säger att jag har inte en typisk svensk mentalitet och det ligger väl något i det, när man har franskt påbrå

        Du själv har inte något svenskt klingande namn men du kan vara bra för det.

        Hälsning Aramos

Kommentera

