Svensk Myndighetskontroll: Centerns ödesval


Stora förhoppningar knyts nu inom centerrörelsen till valet av Annie Lööf som ny partiledare och att detta ska innebära ett uppsving för centern som innebär att man lämnar det riskabla balanserandet på 4%-spärren. Jag tror också att Annie kan bidra till att lyfta centern en bit opinionsmässigt i alla fall inledningsvis. Vad som sedan händer är naturligtvis beroende av vilken väg centern väljer att gå under hennes ordförandeskap.

Många liberaler förväntar sig nu också att centern ska ta en betydligt liberalare väg än den man följt under Maud Olofssons tid och man hyser förhoppningar om att centern ska bli det liberala alternativ som svensk politik idag saknar.Det råder heller ingen tvekan om att Annie Lööf är den mest liberala av de kandidater som fanns till ordförandeposten. Frågan är sedan hur liberal hon egentligen är och en ännu mer avgörande fråga är vad hon har möjlighet att få med sig partiet på en betydligt liberalare väg än dagens? I några frågor har hon uttalat sig mycket liberalt men har sedan, då hon ifrågasatts av andra centerpartister, backat från sina uttalade förslag. Ett sådant exempel är plattskatten och på fråga i SvD angående detta så säger hon själv att hon gillar att släpa upp ”försöksballonger”. Att det är skillnad på sådana och praktisk politik framstår som självklart.

Även på integritetsområdet finns många frågetecken då centern och även Annie Lööf, röstat för samtliga de integritetsinskränkande lagar som tillkommit under alliansregeringens tid vid makten.

Ett mindre liberalt exempel på Annie Lööfs tänkta politik fick vi också häromdagen, då hon förklarade att grisnäringen måste få subventioner eftersom det handlar om en näring i kris och svenska jobb är i fara.

Till detta skall läggas att, för att centern ska kunna driva en starkt förändrad politik i liberal riktning, så måste man få med sig sina allianskamrater på en sådan politik. Tänker man driva en sådan även om det kan innebära att man i så fall måste lämna alliansen och regeringsmakten?

Om jag jämför Liberaldemokraternas manifest med den politik vi kan förvänta oss av Annie Lööf så hittar jag mängder av exempel där jag ser att förhoppningarna snabbt kan komma att grusas och här följer ett antal exempel på liberaldemokratiska frågor hämtade ur vårt manifest, som jag inte tror att vi kommer att få se centern driva inom en överskådlig framtid.

Platt skatt i kombination med ett kraftigt grundavdrag och medborgarlön.

Avskaffande av handelshinder som subventioner och tullar. Se bilden till höger.

Utforska alternativ till betygssystemet.

Ett öppet och fritt internet inklusive en förändrad upphovsrätt.

Nej till ACTA-avtal, IPRED, datalagringsdirektivet, FRA-lagen, olika förslag från polismetodutredningen.

Ändringar i grundlagen innebärandes att kommande ändringar skall kräva 2/3 majoritet.

Aktivt arbete för att minska antalet lagar.

Avskaffa sexköpslagen

Kroppslig autonomi

Avkriminalisering av narkotika för eget bruk, Införandet av en barnbalk i lagboken, Barnkonto med mera, med mera.

Jag är naturligtvis också glad att centern genom valet av Annie Lööf skapar förutsättningar för en något mer liberal agenda, alla steg i den riktningen välkomnas varmt! Som synes finns det dock mycket att bevisa och Liberaldemokraterna kommer att agera både liberal blåslampa och liberalt samvete i den politiska debatten framöver.

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 9 september, 2011, in Liberaldemokraterna and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jag gillar INTE Annie Löv och jag hoppas att C går under.

    Men eftersom de är Europas rikaste parti (!) så lär min önskan inte gå i uppfyllelse…

    Å andra sida så är vem som helst bättre än maudan…

    Jag har skrivit ett inlägg som är till nytta för alla gamla Aftonbladare och skulle uppskatta om du vill läsa och sprida kanske?

    Hemikram

  1. Pingback: Har det gått mode i subventioner i Europa? | Liberaldemokraterna

Kommentera

