Svensk Myndighetskontroll: Hårddiskar blir 40-60% dyrare


Copyswede, det bolag som av regeringen givits en alldeles egen rätt att avgiftsbelägga oss svenskar, har nu bestämt att man inför den s.k kassettavgiften på lagringsmedia som hårddiskar, USB-minnen etc. fr.o.m den första september.

För konsumenten betyder det att en hårddisk kommer att bli 40-60% dyrare än idag. Avgiften är tänkt att täcka upphovsrättsinnehavares inkomstbortfall p.g.av privatkopiering.

Jag har skrivit om detta tidigare och förslaget är varken bättre eller klokare idag än vad det var då jag skrev om det senast. Det innebär att om jag t.ex kopierar min blogg och använder ett digitalt lagringsmedia för detta så får Per Gessle en liten slant. Det innebär att om jag sparar mina inspelade filmer från semestern på en hårddisk så får Tomas Ledin en liten slant.

Kan någon förklara varför jag ska skicka pengar till dessa båda herrar för ovanstående lagring?

Det finns dock ett fortsatt motstånd mot detta. Enligt Universalmediaalliansen, UMA, kan lagstiftningen om kassettavgifter inte appliceras på dagens moderna lagringsmedier.
– Vi är övertygade om att gällande lag inte omfattar dagens moderna lagringsmedier i begreppet ”särskilt ägnade för privatkopiering”. I praktiken används de till största delen för annat, som till exempel databackup och egna stillbilder. Därför ska de inte omfattas av kassettavgiften, säger Anders Appelqvist, talesman för UMA. UMA förbereder nu en domstolsprocess då Copyswede insisterar på att kassettavgiften ska betalas av konsumenterna.

Konsumenternas motstånd kommer väl att bestå i att vi i fortsättningen köper våra lagringsmedia via internet från utlandet. Så kommer i alla fall jag att göra.

När upphovsrättsindustrin får regeringens mandat att avgiftsbelägga dina semesterbilder behöver ingen längre tvivla på vilken makt och inflytande som den lobbyn har!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 21 augusti, 2011, in Integritet o frihetsfrågor, Integritets o frihetsfrågor and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Man är oskyldig till motsatsen bevisats stämmer alltså inte i det här sammanhanget.

    Hur har det gått UMA?

  2. Innebär detta att det numera är okey att ladda hem en massa grejer? Upphovsmännen får bu betalt.

  3. Ni ställer alldeles utmärkta frågor båda två!!

  4. Om man kopierar lagligen inköpt musik så har man rätt att kopiera denna. Om man nu istället tänker sig att detta syftar till att komma tillrätta med piratkopiering för enskilt bruk så borde man rimligen i och man betalat till CopySwede erhålla rätt att piratkopiera för enskilt bruk. Vad är det annars man betalar för?

  5. Det hade ju varit HELT okej för mig, om det betyder att jag kan antas ha betalat för mitt innehåll via kassettavgiften, och jag således inte riskerar att få ALLT digitalt genomsökt efter Gesslelåtar i tullen.

    Ska vi gissa att det inte finns några planer på att balansera på det sättet?

Kommentera

