Littorin, Aftonbladet och den sexuella moralpaniken


Vojne, vojne!  Nån som heter Littorin har visst sexchattat och nu förväntas jag tydligen bli upprörd. Vänta………..

Nope, hände inte ett smack på upprördhetsbarometern. Kan bero på att jag själv också har sexchattat. Antar att jag ska skämmas nu men sorry, jag gör inte det heller. Jag blev heller inte upprörd över att det häromdagen stod att någon vårdpersonal sålt sex till en handikappad vårdtagare.

Förmodligen så är jag väl en perverterad och vidrig typ som mycket väl skulle kunna tänka mig att vifta med både en löspenis och/eller en lösvagina på Pride. Vad säger ni om det Kristdemokrater? Vill minnas att en av er var väldans upprörd över löspenisar på Pride förra året.

”Jamen, risken för att en makthavare blir utsatt för utpressning då?” kanske någon invänder. Leif GW Persson tar upp den aspekten i dagens Snuskbladet och han må ha en poäng i det men kom då ihåg att det utpressningshotet kan bara gälla under två förutsättningar.

För det första att den som utpressas bryr sig. Om vi antar att någon skulle försöka utpressa t.ex mig för att jag sexchattat så skulle ju inte det gå nåt vidare eftersom jag bara skulle titta förvånat på utpressaren och säga, ”och?”

För det andra att utpressningsämnet berör något som omgivningen skulle anse att det vore skamligt att den som utpressas ertappas med att ha gjort. Då blir frågan, tycker svenska folket verkligen att det som Littorin påstås ha gjort är så himla skamligt?

Framförallt skulle vi behöva lite politiker med moralisk resning som rätt upp och ner på journalisters töntiga moralpanikfrågor helt frankt bara svarade t.ex att ”Ja, jag har rökt cannabis och jag drog t.o.m halsbloss!” eller ”Ja, jag tittar på porrfilm ibland eftersom jag blir kåt av det om det är en bra film.”

Vi brukar klaga på att politiker inte vet nåt om verkligheten. Samtidigt så tycks vi vara beredda att hacka dom i bitar om det visar sig att dom faktiskt gjort något som de har gemensamt med stora delar av befolkningen. Sen må det vara sexchatt, haschrökning, tv-licensskolk, köp av smuggelsprit eller hembränt eller vad som helst som vanliga dödliga sysslar med. Oss emellan så misstänker jag att det finns en och annan politiker som t.o.m fildelat!!

Självklart ska politiker inte syssla med sådant som är olagligt men om någon av dom blir påkommen med något sådant som hänt för flera år sedan so what? Eller vill vi hellre ha praktmoralister med en inre övertygelse som säger dom att vad de än gör så är det rätt och riktigt eftersom de minsann har en högre moral än oss vanliga syndare?

Läs också Jerlerup angående Littorin och hackade porrsajter.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 3 juli, 2011, in Integritets o frihetsfrågor, kroppslig autonomi, Liberaldemokraterna, Medborgarrätt, Medborgarrätt, Rättspolitik, Sex-, moral- och religionsfrågor, Socialpolitik and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Vet inte om kommentaren försvann så jag provar igen:

    Håller med om att det verkligen behövs mer rakryggade och ärliga människor i ledarpositioner (min tolkning av det du skriver).

    Det som ställer till det med Littorinaffären är ju dock allt-det-andra.

    Littorin drog en vals med syfte att svärta ned journalistkåren och som i debattprogrammen samma kväll togs som ammunition av populistiska politiker för att de facto ifrågasätta den fria pressen (att pressen stinker och inte ens med god vilja och vaselin kan hävdas axla det ansvar de har är en annan diskussion).

    Regeringen nyttjar i sammanhanget PR-voodoo för att sopa allt under mattan så att absolut ingen behöver ta ansvar. Demokratitanken trampas på i praktiken…men juridiskt så är det grönt. Makt övertrumfar rätt och fel i sedvanlig ordning.

    Vi får inte heller glömma bort att Littorin representerade den regering som bättre än någon i modern tid införlivat absurd tok- och nymoralism. Hyckleriet blir totalt mot den bakgrunden och det går liksom inte att hänvisa till att snaskandet i människors privata liv och vad människor gör på sin fritid är deras ensak mot bakgrund av att de själva inte tycker så. Ask med sin haltande syn på oskuldspresumtion, sitt svammel om gredelina kuvert till misstänkta, tvångsåtgärder av POLISER mot BARN och så nu den aktuella förbannade s.k. barnporrlagen som inte är något annat än ett hån mot förnuftstanken. Jag har sympati för privatpersonen Littorin men minister Littorin, jämte demokratisk representant Littorin förtjänar tillsammans DNA-fränderna en spark där solen sällan skiner så att universum inte räcker till för hantera distansen de flyger iväg.

    Sättet som regeringen därefter behandlar Littorin tycker jag också är rätt talande för den cynism som dagens s.k. ledarskap inte bara när utan även sprider till de bredare lagren då de trots allt är förebilder som vi borde kunna se upp till. Från att ha varit fundamentalt viktig för ”Det Nya Arbetarpartiet” och dessa framgång så behandlas han som något som katten dragit in.

    • Jämför behandlingen av Husmark Persson som fick ta skiten för vad hela regeringen uppenbart visste i sjukförsäkringsfrågan.
      Ett skäl för min bristande upprördhet är också att detta känns som gamla nyheter. En intressant fråga dock är hur Aftonbladet fått fram uppgifterna från sexsajterna? Har dom hackat själva, bett om hjälp att hacka eller har nån hacker gjort det på eget bevåg?

  2. Håller med om att det verkligen behövs mer rakryggade och ärliga människor i ledarpositioner (min tolkning av det du skriver).

    Det som ställer till det med Littorinaffären är ju dock allt-det-andra.

    Littorin drog en vals med syfte att svärta ned journalistkåren och som i debattprogrammen samma kväll togs som ammunition av populistiska politiker för att de facto ifrågasätta den fria pressen (att pressen stinker och inte ens med god vilja och vaselin kan hävdas axla det ansvar de har är en annan diskussion).

    Regeringen nyttjar i sammanhanget PR-voodoo för att sopa allt under mattan så att absolut ingen behöver ta ansvar. Demokratitanken trampas på i praktiken…men juridiskt så är det grönt. Makt övertrumfar rätt och fel i sedvanlig ordning.

    Vi får inte heller glömma bort att Littorin representerade den regering som bättre än någon i modern tid införlivat absurd tok- och nymoralism. Hyckleriet blir totalt mot den bakgrunden och det går liksom inte att hänvisa till att snaskandet i människors privata liv och vad människor gör på sin fritid är deras ensak mot bakgrund av att de själva inte tycker så. Ask med sin haltande syn på oskuldspresumtion, sitt svammel om gredelina kuvert till misstänkta, tvångsåtgärder av POLISER mot BARN och så nu den aktuella förbannade s.k. barnporrlagen som inte är något annat än ett hån mot förnuftstanken. Jag har sympati för privatpersonen Littorin men minister Littorin, jämte demokratisk representant Littorin förtjänar tillsammans DNA-fränderna en spark där solen sällan skiner så att universum inte räcker till för hantera distansen de flyger iväg.

    Sättet som regeringen därefter behandlar Littorin tycker jag också är rätt talande för den cynism som dagens s.k. ledarskap inte bara när utan även sprider till de bredare lagren då de trots allt är förebilder som vi borde kunna se upp till. Från att ha varit fundamentalt viktig för ”Det Nya Arbetarpartiet” och dessa framgång så behandlas han som något som katten dragit in.

Kommentera

