Svensk Myndighetskontroll: När kommer reaktionen?


Ända sedan jag började blogga har jag ställtmig frågan om vad som kommer att krävas för att svensken ska ta den knutna näven ur fickan. Tråkigt nog är det enda som hänt under dessa tre år att jag numera inte ens är säker på att näven i fickan är knuten.

Det finns en jätteparadox i detta med övervaknings- och kontrollsamhällets alla lagar och den består i att tillräckligt många måste drabbas, av det som man inte kan drabbas av om man bara har rent mjöl i påsen, innan vi får se en reaktion.

Det betyder, råare uttryckt, att låt oss för vår egen skull hoppas att massor av oskyldiga drabbas av orättvisor,repressalier, godtyckliga övervakningsbeslut, instormande poliser och andra olyckor, så att ögonen öppnas och reaktionen kommer.

Annars kommer marschen bara att fortsätta bortom the point of no return. Det riktigt jävliga är att ingen kan säga riktigt hur långt vi har kvar dit.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 6 juni, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 17 kommentarer.

  1. Maria de Suède

    Ja, lite franskt manér skulle nog inte skada… Jag är ganska frispràkig av mig i verkligheten, j

  2. Den allmänna uppfattningen verkar vara ”Jag har inget att dölja”. De anser att lagen inte gäller dem och struntar därför i den och vad det i grunden innebär, för det begriper de inte. De är inte intresserade och ser inget fel i det; de tycker snarare att det är bra för att komma åt spioner och kriminella och begriper inte att de själva också är övervakade. Om de som har den uppfattningen inte begriper att de snart är bevakade ända in på muggen och i sängkammaren, så kanske de vaknar till en aning mefd ett slött : ”öh, vadå? Jag?” Då blir det väldigt svårt att stoppa övervakningen av oss medborgare.Det måste hända något SNARAST. FRA-lagen och övervakningen av vårt folk är en stor fara för den personliga integriteten. Synd att folk inte fattar det. Eller ens bryr sej. Eller ens tar reda på vad FRA innebär.Kao

  3. Misströsta inte. Den knutna näven i fickan har börjat tas fram. ”Nedsågade elstoplar kostar Vattenfall miljoner”, ”Bilister saboterade fartkameror på väg 11”. Och detta är bara bara början. Visst, det är långt till massdemonstrationer, men jag ser det som en tydlig signal till myndighetssverige.

    • Michael Gajditza

      Jag tror på ett rättssamhälle och jag tror även att då rättssamhället sviker så är det positivt att människor reagerar.

  4. Ett bra tips till dig som har problem med att hitta i din dator vad du söker efter.Denna kod {ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}.kan göra livet lite enklare för dig som har Win 7 eller bara den Vista, hur koden fungera på Win,xp vet jag inte tyvärr, men testa får ni se.ReceptHögerklicka på skrivbordet och sök efter NY MAPP i menyn, radera bort namnet ny mapp och klistra in koden istället och ”sim sala bim” så får ni en ikon, klicka på den och ni får ca hundra namngivna platser i datorn i en lista med alla teman och överrubrik, allt detta för att ni snabbt ska hitta den plats du söker efter i datorn!Svara

  5. Du för en hopplös kamp, tyvärr. Vanligt folk bryr sig inte, och en dag kommer de att vakna upp och inse att de inte lever i en demokrati längre. Då är det för sent.När myndigheter och privatpersoner har en konflikt, är regeln att myndigheten har rätt. Det krävs väldigt klara bevis för att något annat ska gälla. Om det ens finns någon instans för privatpersonen att överklaga ärendet till.

    • Michael Gajditza

      Som sagt, vanligt folk kommer att börja bry sig när de själva och närstående drabbats i tillräckligt antal. Se t.ex mitt inlägg idag om bl.a felaktigt frihetsberövade som ökat med ca. 50% sedan 2004.

  6. Man får den uppfattningen att poliser är Sverigedemokrater, säger bara detta för din hatkärlek till båda Sd och polis Michael.

  7. Är det då, med tanke på det du skrev som svar till min förra kommentar, inte ganska bra att övervakningen ökar och därigenom ser till att det dokumenteras mer och mer av ”sånt som händer”?

    • Michael Gajditza

      Tror jag får ta detta från grunden. Det är staten som skaffar sig tillträde till samtliga svenskars privatliv genom övervakningslagar av typen FRA-lagen, datalagringsdirektivet, olika delar av polismetodutredningen, övervakningskameror, buggning,avlyssning etc. Då den enskilde drabbas oförskyllt av detta så är det knappast övervakningens förtjänst att detta kommer ut ibland och avslöjas utan det beror på att det från tid till annan händer att människor med förmåga att tala för sig och som är utan rädsla defacto vågar slå larm och berätta vad som hänt dem. Menar du på fullt allvar att övervakarna skulle övervaka sig själva på ett sådant sätt att de som regel anger då deras övervakning gått snett eller passerat olika gränser?

  8. Ja du Michael – om nu inga oskyldiga drabbas av orättvisor,repressalier, godtyckliga övervakningsbeslut, instormande poliser och andra olyckor – vad är DÅ problemet?

    • Michael Gajditza

      Problemet är att jag ser drabbade varje dag men då dessa människor berättar så möts de av argument av typen, ”nämen så kan det väl inte gå till”,. Det finns en stor oförmåga, trots massor av exempel, att ta till sig olika saker. När poliser regelmässigt går fria, när åklagare döljer utredningsresultat, (jfr. Bertil Fors, Tomas Quick etc). I den här bloggen finns 1985 inlägg. Många av dessa behandlar just den här typen av frågor men blindheten är fortsatt stor.

  9. Annina karlsson

    I vissa länder kan det bli en kula i huvudet i andra riskerar man att de hämtar ens barn och man ser inga planer po att fo hem dem. Vilket är värst?

Kommentera

