Svensk Myndighetskontroll: När säger vi stopp på allvar?


Detta bloggade jag om för ca. två år sedan medan det fortfarande var på laboratoriestadiet. Nu tycks det vara på väg ut därifrån för att tas i bruk i begränsad omfattning.

När ska vi säga stopp?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 3 juni, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. @ Stellan. Att kunna rabbla upp partier och ledande personer inom dessa kan av vissa tydas som ”insatt i politik”, men oavsett liknande kunskaper tror jag att alla har en personlig ”politisk” profil, dvs de har en åsikt om det som vanligtvis kallas politik.För att återgå till huvudämnet, det är ju sen gammalt visat (Schneier on Security) att när man försöker göra näten mer finmaskiga så ökar antalet oskyldiga som fastnar dramatiskt. Enda sättet att peka ut 100% av terroristerna (eller vilka man är ute efter) är att peka ut 100% av befolkningen. (”no fly list” är ett bra exempel som inte hindrar terrorister men pekar ut oskyldiga)

  2. ”Be careful with what you think when you go through one of those…”

  3. KaoEn bra reflektion du gjorde, hur ställdes frågan/frågorna, men annars kan jag försäkra dig om att var och varannan är inte insatta i vad politik handlar om?Jag lovar dig det finns massor av människor som inte kan räkna upp riksdagspartierna och än mindre vilken politik de står för.

  4. Har också läst det Stellan Asp skriver, men har väldigt svårt att tro på en sån undersökning. Frågar mej följande:* Vilka frågor har de ställt till ungdomarna? HUR ställdes frågorna och av vilka?* Vilka hade beställt undersökningen?* Vad visste ungdomarna om demokrati / diktatur innan? (Det är inte självklart att alla faktiskt vet det och ca 10-15 % av landets ungdomar har invandrarbakgrund och är vana vid diktatorsfasoner)Kao

  5. Det handlar om demokrati. men en del är inte intresserade. Demokrati oviktigt för var fjärde yngling i Sverige SVERIGE I en undersökningen gjord av world value survey och som omfattar 1200 personer i Sverige mellan 18 och 29 år uppger 23 % av de tillfrågade att demokrati inte är så viktigt. Enligt många av de unga tycks demokrati handlar det mest om man ska ha lite mer skatter eller inte. Mer än var fjärde anser det vore ganska bra eller mycket bra med en diktatorisk ledare som inte behöver bry sig om val och var femte kan lägga sin röst på den som kan betala för det.

Kommentera

