Svensk Myndighetskontroll: Förmyndarsverige slår till igen


Sommar och värme. Tankarna drar neråt medelhavet där folk sitter vid små bord med nåt gott och gärna svalkande att dricka framför sig. Andra promenerar sakta i den ljumma kvällsluften på väg från den ena öppna uteserveringen till den andra. Människor pratar med varandra och olika språk blandas.

Dit har jag inte kommit ännu men jag bor ganska nära en liten kvarterskrog som heter La Perla i Västerås. Dom har bra mat, vettiga priser och allt annat som en bra kvarterskrog ska ha. Den här årstiden har dom även en ganska stor uteservering uppbyggd under tak där många väljer att sitta även om det fortfarande blir lite kyligt i luften.

Eftersom det är fredagskväll och humöret var på rätt nivå efter en bra vecka så styrde jag mina steg ditåt för en träff med en tjej jag känner, nåt att äta, lite trevligt småprat och en eller kanske rent av två öl. Vi hade len gnutta tur och fick ett bord på uteserveringen där vi satte oss. Varsin öl hamnade snabbt på bordet och efter en titt i menyn så beställdes nåt att äta.

20100709tossiga-010b.jpg

Runt 21.45 så hade vi ätit klart och när servitrisen kommer för att plocka undan tallrikar och annat så beställer jag varsin öl till och ser fram mot att i lugn och ro kunna smälta maten under samspråk om allt och inget.

Det är i det ögonblicket jag påminns om att jag bor i ett av världens största förmyndarsamhällen. Jag får ingen mer öl!

Jo, jag kan visserligen få en öl, men eftersom några kärringar och gubbar i kommunen bestämt att man inte får servera alkohol på uteplatsen efter klockan 22.00 och inte heller köpa i baren och ta med sig för att sitta ute så går det inte för den stackars generade servitrisen att servera oss någon mer öl.

Jag blir så förbannad på dessa inskränkta ”veta bäst typer” i socialnämnden som tror sig veta bättre än alla andra att det av någon anledning inte är lämpligt att jag, en snart 54-årig man med sällskap själva kan avgöra om vi vill sitta inne eller ute och ta vår öl. Om ni är oroliga för att jag ska bli kall om stjärten och ådra mig en förkylning eller en blåskatarr så tackar jag så hemskt mycket för omtanken, men ärligt talat så har ni inte med det att göra.

Handlar det om att några stackars grannar kan bli störda så ålägg krogen att se till att det inte förs liv, men sorlet av lite folk som sitter och pratar överröstar knappast trafikljuden från vägen som går straxt intill.

Klåfingrig beställsamhet och en oro för att om miljön är för trevlig så kanske man lockas att sitta en stund extra med medföljande risk att det slinker ner en öl till, vilket skulle bidra till en ökad alkoholkonsumtion, är nog snarare de kriterier som varit vägledande.

Men grattis! Ni vann, det blev ingen mer öl. Ni lyckades fördärva en angenäm kväll och ni lyckades öka mitt förakt för politiker som anser sig besitta någon sorts högre visdom som ger dom rätten att förvägra mig mitt önskemål om att få sitta ute en stund till. I ett liberaldemokratiskt Sverige vore detta möjligt!

Ärligt och uppriktigt talat så önskar jag att jag vore diplomat. En sådan förväntas nämligen kunna be någon fara åt h-e på ett sådant sätt att vederbörande ser fram mot resan. Det klarar inte jag så jag säger inget.

Men jag tänker desto mer!

Nunc aut nuncuam

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 20 maj, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. portolanseglaren

    – Om jag någon gång skulle vilja vara troende så skulle jag vilja vara katolik, eftersom dessa, till skillnad från Luthers efterföljare, är fatalister.

  2. Var går gränsen för vad som är rimligt. Jag bor med en krog rakt över gatan. Den får ha uteserveringen öppen till kl 23. Det ser jag inte som några speciella problem. Däremot får krogen ha öppet till kl 02:00. Det är ganska ofta som överförfriskade gäster står utanför och röker, skriker och skrattar. Ibland står gästerna kvar en timme efter att krogen har stängt. Ibland är det så varmt så att krogen har alla fönster på vid gavel. Ljuden från gästerna är mycket högre än ljudet från normal trafik på gatan som går mellan krogen och mitt sovrumsfönster. (Ibland blir man väckt av en olaglig MC som dundrar förbi, men det är ganska sällan.)Hur har du tänkt dig att jag ska bli behandlad i ett samhälle styrt av Liberaldemokrater? Är det principen att ”vem som helst ska få göra precis som de vill” som ska råda?

    • Michael Gajditza

      Jag har tänkt mig att du, liksom befolkningen i övrigt, ska bli betydligt bättre behandlade än vad som nu är fallet på väldigt många områden. Det är liksom hela poängen med att starta ett politiskt parti som vårt.Du ställer själv den relevanta frågan. ”Var går gränsen för vad som är rimligt?” Man hade möjligen kunnat lägga till också, ”Vem ska avgöra det?”Här finns tydligen åtminstone en uppenbar skillnad mellan våra krogar och den tycks bestå i att ”dina” kroggäster låter mer än mina. Låt oss börja där.Hur kommer det sig att berusade svenska kroggäster låter mer än sina kollegor i många andra länder? Jag tror att svaret ligger i svenskens krampaktiga förhållande till alkohol som i sin tur är en effekt av den förda alkoholpolitiken under en hel massa år. I Sverige är påfallande många på lyset redan då de anländer till krogen och sedan tilltar den berusningen och de störningar du nämner inträffar. Vi måste följaktligen förändra den politiken och den avgörande faktorn för många är prissättningen. Enkelt uttryckt så sänker vi priserna för att på sikt få en restaurantkultur som den som finns i många andra länder. Här hör jag redan motargumenten som säger att då kommer vi att dricka mycket mer med åtföljande ökade störningar.Det är inte omöjligt att en sådan utveckling blir vad som inleder förändringen men ingen kan få mig att tro att vi svenskar, givet samma förutsättningar, på något sätt är genetiskt annorlunda betingade än våra bröder och systrar i andra europeiska länder. På lite sikt så kommer vårt beteende att förändras.Om vi konsumerar mer på krogen så innebär det en ökad lönsamhet för krogägaren. Att han får lägga en del av den ökade lönsamheten på att ta in några fler restaurantvärdar/värdinnor som kan bidra till att hålla nivåerna på en svensk lagomnivå under en initialfas av denna reform, är alls inte orimligt.Inga förändringar sker smärtfritt men jag är säker på att resultatet på lite sikt gör det värt eventuella obehag i starten. Man kan också tänka sig att kraven under en tid skärps för att så snart som möjligt tonas bort.En viktig faktor är också att restaurantlokaler ligger så till och utformas på ett sådant sätt att eventuellt obehag för de kringboende minimeras. Sedan tror jag också på att införa olika belöningssystem snarare än att ha en massa straff. Det finns säkert kreativa ideer kring hur man kan stimulera till skötsamhet snarare än att bestraffa misskötsamhet. Problemet med straff är att det ju alltid kommer efter en oönskad händelse varför det måste vara oerhört mycket vettigare att arbeta för att det man inte vill ska inträffa, inte inträffar.Detta var vad som poppade upp i huvudet i anledning av din fråga. Säkert finns annat och mer som jag just nu inte nämner och som det kan finnas anledning att återkomma till och med.

  3. ”fyra hjul punkis” – du kan flattr:a Michael via hans Twitter-konto (”ombudet”).Gå in till din flattr-sida (”Kontrollpanel”). Ute till höger ser du ”Flattr people not on flattr yet”. Fyll i ”Ombudet” och vips så har du flattr:at Michael :)(jag gjorde det nyss!)Michael: om du vill ta emot flattr:ingarna, är det bara att skapa ett flattr-konto och ange att du är ”ombudet” på Twitter. :O)

  4. "fyra hjul punkis"

    saknar en flattr här, hade varit relevant.

Kommentera

