Svensk Myndighetskontroll: Är min vän en kriminell hallick som ska straffas?


Det finns idag bokstavligen talat miljontals blogginlägg att läsa och ta del av. Det är inte lätt att i förväg veta vad som är bra och vad som är dåligt. Inte många inlägg berör en verkligen på djupet utan de allra flesta skummar man igenom och glömmer.

Men ibland så dyker det upp ett inlägg som verkligen berör och som skiljer sig från mängden. Det ni ska få läsa nu är ett inlägg som jag upplevde på det sättet. Det är angeläget, sant, ändrar perspektiv och skapar förhoppningsvis förståelse. Det handlar om en vän till mig som vissa säkert kallar hallick och lagbrytare och en del andra invektiv. I mina ögon är hans insats medmänsklig, fylld av kärlek och empati och i allra högsta grad berömvärd.

Läs själv och se vad du tycker!!

Svd igår innehöll en mycket bra artikel om sexarbetare som arbetar på tyska äldrehem. Svd intervjuar en kvinna som tillhandahåller sexuella tjänster till äldre, och funktionshindrade. ”Visst är jag sexarbetare. Jag säljer sexuella tjänster. Men därutöver gör jag oändligt mycket mer. Jag försöker ge människor en känsla av att de är vackra, att de kan beröras. Det kan inte vara straffbart.”

Artikeln berör många tabubelagda frågor. Jag jobbar själv med funktionshindrade och kan berätta om en verklighet som riksdag och regering inte har en aning om existerar…

Det finns enormt mycket ensamhet i Sverige, speciellt bland de äldre funktionshindrade (funkisar) som växte upp i en tid utan datorer. Unga funkisar idag har en möjlighet att skapa sig nätverk av vänner på ett sätt som man inte ens kunde drömma om för 40 år sen. De över 40 växte upp utan den friheten!

Det finns 40-åriga och 60-åriga oskulder som aldrig haft sex, och som inte ens blivit kyssta eller kramade sen de var små. De har hamnat i ett ekorrhjul, med ensamhet och dåligt självförtroende…

Det är inte konstigt. När de växte upp fanns som sagt inga datorer. Synen på funkisar var också annorlunda. Jag vet funkisar som växte upp utan att lära sig prata eller förstå tal (!) förrän i tonåren!

Ett sätt att få värme, närhet och sex är att köpa det!

Men det är inte enkelt. Dels riskerar man att bryta mot lagen och dels måste man hitta en assistent som vill hjälpa funkisen.

För en massa år sen hjälpte jag en del funkisar att skaffa sex, och att KÖPA sex. Och ja, jag gjorde det även efter 1999, då det var olagligt.

Vad jag gjorde var att förmedla kontakten med assistenter, eller personer, som gratis, eller mot en liten present, hjälper folk sexuellt. Dessa finns men är inte många. Gick inte det hjälpte jag att förmedla kontakten med en sexarbetare. Ibland någon som funkisen kände, ibland via mina egna kanaler. Och jag har hjälpt BÅDA könen.

Lagbrott? Ja! Men jag minns speciellt en gång då en person med tårar i ögonen sa till mig att han inte ville dö utan att ha haft sex och blivit kysst. Jag har inga sexuella fördomar så jag hjälpte personen med att få kontakt med en sexarbetare. Den glädje jag såg i dennes ögon efteråt var tillräcklig för att motivera det jag gjorde!

Nej jag har aldrig hjälpt funkisar sexuellt personligen. Det är inte min grej. Sex är för personligt för mig (och jag blandar inte yrkesrollen med sex). Men jag har hjälpt funkisar att lägga sig i samlagsställning, jag har hjälpt dem placera sig över dildos, och jag har hjälpt dem skaffa sex…

I tysthet sker detta dagligen i svenska äldreboenden, bland pensionärer och funkisar. Och ju strängare lagarna blir som fördömer sexköp, ju riskablare blir affärerna.

Redan innan sexköpslagen klubbades igenom (1999) levde de som köpte sex på detta sätt farligt. Många har blivit blåsta. En jag kände förlorade 3000 kronor och sin TV. Idag är det värre och utpressning är inget ovanligt!

Bortom polisstatistiken, och socialstatistiken, finns en verklighet som få känner till eller bryr sig om! Och som få i vårt sexmoralistiska Sverige vågar se!

På kontinenten finns utbildade sexterapeuter som hjälper folk med dåligt självförtroende att få självförtroende genom samtal och sex. Samtalsterapi och beröring kan göra mirakel för att bygga upp en person med stukat självförtroende. I Sverige är sån verksamhet olaglig!

Om de kan åker de till Danmark. Men inte alla funkisar i landet bor i Skåne…

Var den sexarbetare jag pratade med på 90-talet, som mer än något annat tyckte om att hjälpa funkisar och äldre få sex, mot betalning, ett ”offer”? Var den unga tjejen jag också pratade med en gång som gav sex mot en middag, ett ”offer”? Är kvinnan i SvD-artikeln som säljer sex till äldre ett ”offer”?

Minns ni det jag skrev om mannen som aldrig blivit kysst?

I myndigheternas, och extremfeministernas ögon är sexarbetaren som hjälpte mannen ett ”offer” Sexarbetaren är samma kvinna som älskade att hjälpa funkisar.

Mannen å sin sida bör väl ses som en grym förtryckare och sexköpare, som borde sättas i fängelse i minst ett år! In med honom bara!!!

Och jag? Vilken roll spelade jag i detta? Jag var kanske hallicken även om jag inte tjänade något på det? Hur lång tid bör jag straffas tycker ni för det grymma brott jag genomförde? Hur lång tid får en hallick tillbringa i finkan?

Vad hände sen? Mannen ifråga fick ett bättre självförtroende efter att ha fått uppleva samlag för första gången och gifte sig senare…

Frågan om sexköp är inte så svart- och vit som våra moral ivrande politiker föreställer sig!

/Torbjörn Jerlerup

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 20 maj, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jag tycker också inlägget är fantastiskt och rörande. Skulle verkligen vara intressant att höra hur den skulle beröra Borgström, Bernström, Ask, Svensson, Pehrson, Winberg et al. Men det är klart, inget verkar bita på dem; goda argument är bortkastade, medmänsklighet likaså.

    • Michael Gajditza

      Beröra……? Gänget du räknar upp kan inte stava till empati så att påverka dom i den här frågan går enbart genom att visa att de förlorar röster. Det är hårdvalutan dom begriper!

Kommentera

