Svensk Myndighetskontroll: Folkpartiet eller SJ, vems problem är svårast att åtgärda?


Sitter på stationen i Sala. Jag försökte genomföra en enkel logistisk operation en söndag i maj, genom att transportera mig och min kropp från Västerås till Uppsala. Något man tycker borde vara en baggis i Sverige år 2011. Då har man inte tagit med SJ i kalkylen, vilket jag skam till sägandes själv glömde, så nu sitter jag här och väntar på klockan 13-tåget, vilket nu preliminärt beräknas avgå kl. 14. Preliminärt betyder typ kanske på Sj:anska, så vi får väl se hur det blir med det.

Mina vänner, kära medborgare! Sverige står inför stora utmaningar i framtiden men jag undrar om inte den största består i att förmå Statens järnvägar att se till att deras tåg håller tidtabellen. Världssvält, växthuseffekt och Folkpartiet i all ära, men att få ordning på dessa tre exempel ter sig som lättare än att få ordning på SJ. Möjligen då undantaget Folkpartiet.

Vars företrädare för övrigt idag har en artikel införd på Aftonbladet debatt. Läser man den och så tar man sig därefter en funderare på hur partiets rättspolitik ser ut så blir kommentaren denna, vilken jag även skrivit på debattsidan. Artikeln handlar om de problem som dels uppdagats på olika institutioner där man håller barn fångna och dels om de problem som uppstår då dessa barn kommer ut därifrån.

Hur Sveriges största förespråkare för hårdare tag och längre straff = ett förordande av institutionell vård, kan få ihop den politiken med det de skriver i dagens artikel, är för mig en gåta. Johan Pehrson måste vara bortrest eller nåt……..

Här min lilla kommentar i direkt anslutning till deras artikel:

”Märkligt att dessa politiker ständigt har på sig skygglappar. LVU och HVB-hem är ju enbart en effekt av tidigare missgrepp. Barn som omhändertagits och sedan skeppats runt mellan olika fosterhem får ingen lyckad start i livet.

Jag kan rekommendera folkpartisterna ovan att läsa t.ex vanvårdsutredningen för ökad insikt. Ta sedan också ett prat med er egen Johan Pehrson och granska den rättspolitik ni driver så kanske ni så småningom kan börja begripa att hårdare tag och längre straff inte är någon lösning på de problem ni beskriver, tvärtom.

Stärk istället barnets rättigheter och gör som Liberaldemokraterna föreslår. Samla lagstiftningen i en barnbalk, inför ett barnkonto och se till att varje barn garanteras ett juridiskt ombud för att skydda barnen från övergrepp från socialtjänstens sida.”

Basta!

Nunc aut nuncuam

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 15 maj, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jag läste igår att FP tydligen har sina rötter i nykterhetsrörelsen. Det kan förklara varför moralismen har tagit över i partiet och suddat ut skillnaden mellan FP och KD.

    • Michael Gajditza

      Läser man t.ex Carolin Szybers blogg så är hon som riksdagsledamot för KD väsentligen mycket liberalare än Folkpartiklarna.

Kommentera

