Svensk Myndighetskontroll: Läckande Lindholmspoliser får tillgång till register om dig.


Idag har jag haft anledning att tänka på det bordlagda datalagringsdirektivet. Inga angenäma tankar och inte blev det bättre av att jag i tänkandet kom fram till bl.a detta:

Det är åklagare som den lätt manipulative Tomas Quickåklagaren, Christer van der Kwast, som ska besluta om polisers rätt att använda sig av lagrade uppgifter om dig.

Det är poliser som de som deltog i den utredningen som ska sammanställa och utvärdera de uppgifter om dig de får tillgång till.

Det är åklagare som Kristian Augustsson, känd från TV4 nyheterna häromkvällen där det berättades att han lagt ner förundersökningen mot ett polisbefäl angående våldtäkt och från riksenheten för polismål där han på fyra år haft 3971 ärenden och orkat åtala i elva fall, som ska besluta om polisens rätt att använda direktivet?

795_eu_fascism_sweden.jpg

Samma poliser som läcker som såll om t.ex Ola Lindholm ska också få del av de uppgifter som finns registrerade om dig.

Det är åklagare som Marianne Ny som ska besluta om att misstanken om att du begått ett bötesbrott, som t.ex fildelning till husbehov eller inmundigandet av 0,05 g cannabis, är tillräcklig för att öppna registren.

Då blir det poliser som dom som tyckte att Jonas var lite muntorr när han fotade konstaplarna och hotade med urinprov om han inte förstörde bilderna, som kan bli dom som förhör dig och som får del av dina registrerade samtal, vart du ringt, när du ringt, var du var när du ringde, hur länge du pratade etc. etc. Finns mycket att förklara här ser det ut som, du är förresten lite blank på ögonen också…….

Vad var det Huxley skrev? Du sköna nya värld…………

Nunc aut nuncuam

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 12 maj, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Man blir både modstulen och rädd. Vad är det för jäkla fascistmetoder? Sånt bådar inte gott.Kao

  2. brave new world..aldous huxley.. kolla in min blogg 🙂

  3. usch ja…

  4. *Mardrömmar*Hemikram och tumme!

  5. På tal om poliser så blev jag omkörd av något som torde varit en mc-polis på motorvägen idag. Jag säger torde, för jag hann inte avgöra. När jag såg nästa prick i backspegeln så fixerade jag blicken lite längre fram för att fånga upp honom, men när jag lyckats fokusera så var den för långt framför mig för att jag skulle kunna läsa vad som stod på ryggen. Nästa prick dök upp, och sekunden senare såg jag faktiskt en reflexväst som det stod Polis på. Så där fortsatte det en stund, och när motorvägen äntligen kändes säker igen hade 10 st poliser susat förbi. Jag satt och var lite förbryllad över att privata motorcyklar verkar vara tillåtna i dessa sammanhang, för att vissa var svarta med mycket krom är jag säker på. Ska kanske påtala att jag efter tredje mc:n lärde mig exakt var jag skulle fästa blicken för att hinna läsa på deras ryggar, och att det stod Polis på dem alla.Nu har jag iofs ingen aning om hur snabbt de körde, men, om man själv håller 30m/s, och blir omsusad så snabbt att man tom har svårt att anpassa ögat för att reagera, så antar jag att de med råge höll 60m/s, om inte snabbare.Då jag aldrig sett mc-poliser i andra sammanhang än vid kontroller, så antar jag att det är ovan nämnda poliser som har i uppgift att stävja vårdslöshet i trafik. Jag har helt enkelt fått en helt ny måttstock på vad som är vårdslöst. Imorgon lär jag halvera körtiden till jobbet 🙂

Kommentera

