Svensk Myndighetskontroll: Bonnie + Johan = liberal kollaps


Jag har tittat lite på två, visserligen något äldre artiklar men trots det fortfarande aktuella, av folkpartisterna Bonnie Bernström och Johan Pehrson. De två artiklarna finns publicerade på Newsmill och den första är daterad 110127 och skriven av Bernström/Pehrson gemensamt med rubriken ”Nu skärper vi straffen för sexköp”.

Den andra artikeln är publicerad 110203 med rubriken ”Sexköpslagen är socialliberal” och den står Bernström själv för.

Varför tar jag då upp dessa båda artiklar nu, kan möjligen vän av ordning fråga sig. Det beror på ett par olika faktorer. För det första att sexköpslagen debatteras rätt friskt rent allmänt, för det andra för att visa på den totala brist på liberalism som idag präglar Folkpartiet trots deras hävdande av motsatsen samt för det tredje att jag alltid tycker det är roligt att ge Johan Pehrson en känga.

Det är intressant att notera det erkännande som ligger i vad parhästarna Bernström/Pehrson skriver i ingressen till den första artikeln där det står att läsa ”Genom att göra det brottsligt att köpa en annan människas kropp markerade vi tydligt att det är både omoraliskt och oacceptabelt.”

Ingen tvekan alltså, sexköpslagen är en morallag och det är just sådana lagar vi fördömer då det handlar om förföljelse av HBT-personer eller när det handlar om att stena otrogna kvinnor i vissa länder.

Nej, jag menar inte att det är samma sak men det handlar om grader i helvetet och baseras på samma princip som ger oss rätten att straffa för att vi själva inte tycker att någon beter sig i enlighet med den moraliska norm som för tillfället är den förhärskande.

Lustigt nog så tycks de båda folkpartisterna anse att detta är liberalt. Det är det inte. Inte enligt normerna för någon liberalism som jag känner till.

Bonnie Bernström fortsätter sedan på egen hand att påstå att lagen är socialliberal och använder för att bevisa sin tes en del rätt kufiska argument. Om någon menar att lagkonstruktionen med kriminalisering av den som köper sex är problematisk så är hennes förklaring denna: ”Den konstruktionen är inte så väsenskild från narkotikalagstiftningen som i sig inte kriminaliserar att en människa är drogberoende men däremot kriminaliserar den som säljer knark.”

Jag har lite svårt att hänga med i resonemanget här för det finns väl bara två sätt att tolka det hon skriver? Det ena är att hon menar att drogmissbrukare inte tänder på eftersom det bara är då de inte har någon narkotika i blodet som de är ickekriminella. Eller kan det vara så illa att hon på fullt allvar tror att narkomaner är undantagna? Vet hon inte att även bruket är kriminellt? Det vore i så fall märkligt men hela meningen är obegriplig.

Uppenbarligen så ska alltså en av världens mest repressiva lagstiftningar, den svenska narkotikalagstiftningen, tjäna som liberalt alibi för sexköpslagen!? Eller hur har hon tänkt?

Därefter så tar hon också LUF, folkpartiets ungdomsförbund som gisslan och påstår att även de står bakom liknande krav. Hon kan ju alltid klara sig ur detta tack vare det lilla ordet ”liknande” eftersom jag vill minnas att LUF alls inte står bakom någon straffskärpning utan snarare tvärtom. Jag har sökt Adam Cwejman, LUF:s ordförande i saken och så snart han har berättat var LUF står så kompletterar jag här.

Det var allt för nu med andra ord.

*Bonnie Bernström är ordförande för Folkpartiets kvinnoförbund och Johan Pehrson är partiets rättspolitiske talesman.

EDIT. Precis som jag trodde så stämmer inte Bernströms uttalande om LUF. Efter kontakt med LUF:s ordförande så framgår det att LUF inte bara är mot straffskärpningen utan de är mot lagen i dess helhet. Skäms Bonnie Bernström!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 27 april, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Nu vill jag inte sprida rykten, men tror att LUF har röstat för att avskaffa sexköpslagen i någon mening, åtminstone i skåne

    • Michael Gajditza

      Jag vet att dom är splittrade i frågan och har sökt Adam Cwejman för att få ett besked om var de står.

  2. Om man läser citatet som det står så borde detta även innefatta organdonation, blodgivare, öggdonation etc.

Kommentera

