Svensk Myndighetskontroll: Är USA en demokrati och en rättsstat?


http://www.expressen.se/nyheter/1.2415404/darfor-satt-svensken-i-guantanamofangelset

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12932044.ab

När man läser dessa båda artiklar och de övriga artiklar i ämnet som finns i dagens Aftonbladet så ställer jag mig frågan om det ens är möjligt att fortsätta påstå att USA är en demokrati och en rättsstat?

Ordet är fritt!

Nunc aut nuncuam

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

9wiki2440.jpg

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 26 april, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. Får jag låna bilden?Hemikram

  2. Jag anser att sverige är på väg åt samma håll som Usa, demokratin våldtas genom att politikerna utför ett uppdrag som de egentligen inte har mandat för (de går mot folkets rättsmedvetande och ofta deras egna), de ljuger oss rakt i synen (ofta genom tjänstemän eller lobbyfolk). Jag tror att välviljan finns och jag tror ingen svensk politiker vill landet eller dess invånare illa, däremot tror jag inte att de förstår vidden på konsekvenserna av sitt handlande. Utanpå detta så är 40% av de med rösträtt ren valboskap som okritiskt stödjer sitt partis inslagna linje i sakfrågor utan att ens reflektera över politiska aternativ.

  3. Michael Gajditza

    Sammanfattningsvis alltså nej eller åtminstone synnerligen tveksamt. OK, hur är det med Sverige då anser ni?

  4. mrfeldt: Pengar och demokrati har inget direkt samband med varandra, det finns exempel på länder vars demokratiska möjligheter utökats tack vare pengar likväl som det finns exempel på protektionism tack vare pengar.Min åsikt är att Usa de senaste 20 åren varit ledande på att skära ner amerikaners och alla andras demokratiska rättigheter, detta tack vare en unken högerpolitik där deras vänster står långt till höger KD. Det börjar bli dax för det amerikanska folket att genomföra ett nytt tea-party, denna gång mot den egna eliten och utan religiösa föresatser. Ett lämpligt tillfälle skulle vara nästa val, och då verkligen rösta bort den fanatiska högern och låta de mer vettiga krafterna bland de amerikanska liberalerna få lite makt.Problemet sitter alltså inte i landet utan i politikerna som väljarna valt själva, problemet sitter alltså djupt rotat i demokratin och i väljarkåren som inte orkar engagera sig ordentligt!

  5. Så länge det finns pengar kommer aldrig demokrati existera.

  6. :-)…Svaret på din fråga sett ur mitt perspektiv är NEJ, det finns idag inga helt sanna demokratier och rättsstater…även i Sverige är både demokratin och rättsstaten en outvecklad utopi och en dröm allt för många okunnigt bekämpar.

  7. …USA är varken en sann demokrati eller en rättsstat…och har aldrig varit!

    • Michael Gajditza

      Oj, tror aldrig jag fått en kommentar snabbare än så! Grattis!! Nytt rekord. Ok, tack. Det är en åsikt. Följdfråga: Finns några sanna demokratier-rättsstater?

Kommentera

