Svensk Myndighetskontroll: Släpp loss den ideologiska debatten


LibDem 2030.jpg

Jag sitter och funderar över den inneboende passion som finns hos liberaler och som alldeles för ofta tar sig uttryck i debatter med starka känslor och ofta även ultimativa krav.

Som jag ser det kan Liberaldemokraterna med rätt utveckling bli det första projekt/parti där libertarianer och socialliberaler kan finna en gemensam plattform att utgå från. Sättet att göra detta på tror jag kan ligga i ett av de allra tidigaste nyckelorden för vad L står för, nämligen pragmatism.

Det kanske är dags att äntligen vara så pragmatisk inom den liberala rörelsen att vi som är liberaler i en eller annan form och dessutom i hög grad är tänkande och resonerande varelser, kan tänka och resonera oss fram till ett gemensamt ställningstagande baserat på den pragmatiska tanken att det kan vara bättre att få igenom en sociallibertariansk politisk modell än att tvingas stå ut med något som är betydligt längre från alla de ideal som är mina!?

Tiden kanske är mogen nu att inse att den ideala liberala staten är en fin teoretisk modell som precis som en gång kommunismen, slår huvudet i den vägg som utgörs av att människor har en tendens att inte bete sig som dom ska i förhållande till modellen?

Liberala projekt som innebär att ett antal synnerligen väl pålästa teoretiker sitter och diskuterar teoretiska modeller i all oändlighet, medan en verklighet utanför fönstret väntar på åtminstone en rejäl dos av realistisk liberalism, har vi redan haft och har så det räcker. Skriver jag ”Follow the shoe” så vet alla som sett Life of Brian vad jag menar.

Oavsett vilket så är frågan om ideologi oerhört viktig och vem vet, det kanske blir detta som blir vårt bidrag till svensk politisk historia en dag, att vi lyckades förena dessa två grenar av liberalismen till en enda? Vad som sedan kan komma ur en sådan förening är enbart gott sett ur mitt eget, möjligen inte helt objektiva, perspektiv.

Själv är jag en rå och oskolad typ som snickrat ihop min egen ideologi utifrån de erfarenheter och kunskaper som numera många terminer i Livets Hårda Skola (LHS) har givit mig. Den ideologin har jag konstaterat är liberal men mina värderingar och uppfattningar har de senaste åren inte haft någon politisk representation.

Byggandet av Liberaldemokraterna är därför något som engagerar mig djupt och inom ramen för detta projekt/parti så ska åtminstone en tydlig huvuddel av mina tankar och värderingar rymmas. Jag tänker lika lite som jag låter Liberaldemokraterna klassas som höger eller vänster, låta mig själv klassas som liberal av den ena eller andra yttringen.

Det blir ta mig fan lika fånigt som att kivas om vems påhittade Gud som är bäst och en politisk uppfattning transformerad till någon sorts religiöst fanatisk motsvarighet låter som rent och utpräglat vansinne.

Skulle någon känna den minsta oro över att L någon gång tappar det frihetliga fokus som präglar varje liberal genom att i allt för hög grad hävda en pragmatisk linje så blir mitt svar på detta att en utveckling mot att bli ett nytt Folkparti undviks bäst genom att den ideologiska debatten ständigt och jämt är närvarande och tillåts pågå.

libdem-mini.png

Genom att de förslag vi redan lagt också innefattar krav på att ny lag ska prövas på olika sätt mot grundlag och Europakonvention så har vi redan börjat bygga spärrar mot en sådan utveckling.

Kombinera detta med de krav som uttrycks i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, så tillgodoses det sociala i förhållande till det frihetliga och en balans kan uppnås som bör kunna tillfredsställa alla riktningar som accepterar de tre storheter jag just nämnde, grundlag, Europakonvention och FN.

Innan arbetet på manifestet påbörjades så skrev jag en sorts sammanfattning av vad jag själv vill se att Liberaldemokraterna ska stå för och den kommer jag att skriva nästa bloggpost om.

Läs för övrigt på L:s hemsida om den begynnande ideologiska debatt som redovisas där. Är det något annat parti idag som har en så intensiv debatt kring olika frågor som L? Jag betvivlar det och jag vet att denna debatt är vår styrka. Den skapar genomtänkta förslag och den ger ett djup i de argument som följer dessa förslag som är otroligt värdefullt på sikt.

LibDem Track.jpg

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 20 april, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

