Svensk Myndighetskontroll: Dagens ärende


Dagens ärende kallar jag min lilla serie där jag berättar om autentiska exempel på hur myndigheter kränker människor. Gemensamt för alla dessa berättelser är att jag själv har träffat och pratat med den som drabbats och i många fall även haft kontakt med den kränkande myndigheten. Här blir det inga långa och uttömmande berättelser utan bara korta redogörelser för vad som faktiskt skett.

Igår träffade jag en kvinna som haft det lite stökigt i sitt liv men som nu lyckats få ordning på det mesta. För en tid sedan så fick hon också sin sons LVU-placering upphävd i domstol och det innebär att han åter kan bo hos sin mamma.

Detta har hela tiden varit hennes ambition och mål men socialförvaltningen i hennes hemkommun har kort sagt jävlats. Intyg från läkare har varit skrivna på fel sätt har man menat och med hänvisning till det nekat henne delar av försörjningsstöd. Det finns kort sagt en hel lista på vad jag brukar kalla ”socialens hitte på regler” som man använder för att i strid med socialtjänstlagen förhala, förhindra och försvåra utbetalningar av försörjningsstödet.

I veckan som gick så fick mamman också besked om att socialen inte betalar för den lägenhet om tre r o k som hon skaffat i syfte att kunna ge grabben ett eget rum när han kommer hem. Hon är berättigad till en lägenhet i den storlek hon nu har men formellt inte förrän grabben kommit hem. Socialen har nu därför krävt att hon flyttar.

Då hon berättat att sonen kommer hem om en månad har svaret blivit att då får hon skaffa sig en ny lägenhet som passar dom då, men den kommande månaden så får hon antingen betala själv eller flytta från sitt hem. Att uppsägningstiden för kontraktet är tre månader är visst inget som bekymrar soc.förvaltningen.

Inte heller det faktum att det för den som är hänvisad till försörjningsstöd och som har en bakgrund som inte är fläckfri, är närmast omöjligt att på egen hand få hyra en bostad, tar man hänsyn till. Man tycker ju annars att den kunskapen borde finnas…..

I fredags fick dock modern dödsstöten av socialen efter att hon gjort det som en myndighet aldrig någonsin kan tolerera, den värsta av alla skändliga handlingar, det oförlåtliga misstaget. Hon hade haft mage att kritisera förvaltningen offentligt!!!!!

Under ett möte på fredagen gjorde en tjänsteman vid förvaltningen fullständigt klart för mamman att hon aldrig någonsin kunde påräkna något stöd från det sociala i den kommunen. Med darrande underläpp överräcktes så även bevismaterialet till stöd för detta kommunala tjänstemannabeslut. Håll i er nu för här kommer avslöjandet!

Kommunen hade vid kontroll av mammans facebooksida funnit att hon på denna hade uttryckt sig ringaktande om den kommunala servicen. Detta kan ej tolereras och leder till omedelbar avstängning från försörjningsstödet. Med det beskedet ringandes i öronen lämnade mamman socialen och ringde mig och när vi träffades igår berättade hon detta för mig.

Imorgon ska jag kontakta socialen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 27 mars, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 20 kommentarer.

  1. Hur har det gått hitintills?Glad påsk på dig goa Micke!!Hemikramar ♥

  2. Gunnar Arnkvist

    Kontakta ledande politiker i kommunen och gör samtidigt en anmälan till JO. Kan lova att det kommer att ta hus i helvete mot alla dessa småpåvar.

  3. Michael Gajditza

    Klart jag kommer att uppdatera. Det kommer inte att gå fort för hon har egna och andra problem, men jag tänker inte släppa detta.

  4. jag hoppas att du håller oss informerade??Hemikram

  5. Michael Gajditza

    Jag sammanfattar allt i ett och berättar att jag träffar henne nu i eftermiddag och att hela hennes akt är begärd utlämnad från socialen i hennes hemkommun. Jag berättar av sekretesskäl inte just nu vilken kommun det handlar om.

  6. Hur går det??Hemikram

  7. Jo, minsann, människor kan bli kränkte, men det finns motsatsen också.Här är en Moderatkvinna som förstått att hjälpa andra människor, sedan att det är hennes make, skall väl inte göra någon skillnad?http://video.ak.fbcdn.net/cfs-ak-snc6/79112/58/10150174242615993_34481.mp4?oh=861272f480f4751ceba9125f65f8171d&oe=4D92D900&__gda__=1301469440_531a4b45a864c28e4bb1d4f6cf9accb8

  8. Ett jättebra initiativ med dagens ärende…Saken håller nog redan på att bli en skandal =0)Hemikram

  9. Herrejävlar. Nu har det gått långt utför med detta land! Man baxnar. Ska hon svälta ihjäl då?

  10. knuffar

  11. Snacka om myndighetsövergrepp!Rebloggar detta!

  12. …fullständigt sjukt agerande av denna kommuns socialmyndighetet, du vet att de är skyldiga att hjälpa henne med en överklagan till socialstyrelsen! …och detta skall omedelbart ut i media!…vilken kommun handlar det om?

  13. Twittrat, delat, rebloggatROSENRASANDE

  14. SKANDAL!!!!

  15. Detta är av klart nyhetsvärde och bör snarast nå utanför bloggosfären. Men tipset till media bör komma från en förstahandskälla, annars tror jag knappast de orkar lägga ned något jobb på researchen. Det vore också väldigt bra om förnyad kontakt togs med socialkontoret så att dold inspelning kan genomföras. Potentialen i den här historien är lovande och – det viktigaste av allt – med medial uppmärksamhet kommer ”beslutet” garanterat att omprövas.

  16. Detta är ju ett helt godtyckligt agerande från den aktuella socialhandläggaren. Vi lever i ett fritt land med åsiktsfrihet. Ingen skall straffas för sin åsikt, så länge den inte skadar eller skändar en enskild individ.Livegenskap är borttaget i Sverige, men soc verkar tro att vi bor i gamla Sovjet.

  17. Håll mig informerad om detta också. Om du tycker det är berättigat vore det bra att väcka bloggarsverige och göra detta till en skandal.

  18. Ronnie for President

    Är det ens lagligt för Soc att straffa folk för att de har åsikter? Jag kan ha fel men sist jag kollade kallade sig Sverige för demokratisk rättsstat.

Kommentera

