Svensk Myndighetskontroll: Polis står över lagen


De tunnelbanepoliser som trakasserade Jesper Nilsson i tunnelbanan friades alltså. Jag är inte ett dugg förvånad. Varför skulle rättsväsendet nu plötsligt ändra sin attityd till poliser?

Domen ska jag kommentera när jag läst den men den verkar, särskilt med hänvisning till målsägandens eventuella politiska agenda, vara…..låt mig säga ”kreativ” i ett sökande efter möjligheter att fria.

Idag ska jag istället berätta varför jag inte är förvånad och jag ska göra det genom att ge er länkar till olika märkligheter bara under det senaste året vad gäller olika utredningar/brist på utredningar, mot anmälda poliser.

Straxt före nyår skrev jag ett inlägg som var en sorts sammanfattning av polisåret 2010. Känsliga läsare varnas! En del av dessa händelser och utredningar kräver och får egna kommentarer här.

För den som inte vet det så kan jag berätta att alla brott som poliser misstänks för oavsett om de misstänkta brotten skett i tjänsten eller privat, har utretts av en enhet kallad Riksenheten för polismål. Sedan årsskiftet har man gjort om organisationen men under de senaste fem åren så låg ansvaret hos riksenheten.

Här finns en artikel som beskriver enheten och dess resultat i siffror. Ett exempel: 2008, var antalet anmälningar 4 443 stycken och antalet inledda förundersökningar 1 013, motsvarande 22,8 %. I 59 fall lagfördes den polisanställda vilket motsvarar i 1,3 % av de inkomna anmälningarna och i 5,8 % av de inledda förundersökningarna.

Polis.jpg

Eftersom jag tyckte att siffrorna var väldigt låga så grävde jag vidare och fann detta.

Hur kreativa man varit för att hitta skäl att undvika att åtala poliser framgår tydligt i behandlingen av sex Säpochefer vilka samtliga undgick åtal då de ansågs vara för inkompetenta för att ha möjlighet att leva upp till lagens krav.

Här ett annat typexempel i samband med Göran Lindblad, länspolismästaren som fälldes för bl.a våldtäkt.

Det under året mest tragiska fallet handlade om utredningen kring Johan Liljeqvists död. Han togs om hand av polis och kort därefter var en fullt frisk ung man död. Jag har skrivit om hur riksenheten skött detta ärende och det har även professor Töllborg.

Alla dessa tidigare och ovan beskrivna ärenden utklassas dock av detta som handlar om polischefen Lars Wetter och hur man handlagt en lång rad anmälningar mot honom för grova brott.

I detta ärende dyker han upp igen, chefsåklagare Augustsson. Han anmäldes tidigare i år för tjänstefel eftersom han inte gjort något som fört utredningen framåt och heller inte fattat något beslut i åtalsfrågan. Kort sagt så har inget hänt efter 2,5 år.

Det som ändå framstår som allra mest märkligt i det här ärendet är massmedias totala brist på intresse. Artiklar finns om detta hos Nyheter24 och i tidningen Världen idag, övriga media tiger still. Det får mig att fundera kring vad detta kan bero på men de spekulationerna tar jag på annan plats.

Jag lämnar med detta över till dig som läser, att efter det att du läst de artiklar jag länkat till, fundera över om Sverige i det här avseendet kan kallas en rättsstat? Svaret på frågan i rubriken lyder: ”Väldigt, väldigt lite!”

Läs också hos www.liberaldemokraterna.com

Samt hos Scaber Nestor

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 26 mars, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

