Svensk Myndighetskontroll: Juholt vald. Nu får vi snart veta vad han vill.


Det ska bli intressant att höra vad Håkan Juholt säger imorgon i det som brukar kallas ett linjetal på den socialdemokratiska kongressen. I det här talet så får vi för första gången höra den nye partiledarens vision om hur han vill ha den framtida S politiken formad och vi får en aning om i vilken riktning han har för avsikt att leda partiet.

Håkan-Juholt-(s).jpg

Det finns dock en sak som jag tycker ger en lite skämd smak och det är sättet han väljs på. Det finns något av en unken öststatsdoft över att en process som varit så omdebatterad och som har innehållit så många namn, plötsligt tar slut med en eenhällig kongress som väljer sin ledare. Ombuden antas representera alla medlemmar i partiet och jag tror faktiskt inte att alla medlemmar tycker att Juholt är den som är bäst lämpad för jobbet.

Däremot så ska Håkan Juholt inte lastas mer för denna process än någon annan, hans ansvar är varken större eller mindre än vad det är för andra ledande sossar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 25 mars, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. men han har valt HELT fel ekonomisk politiskt talesperson…

  2. Michael Gajditza

    Talet var ok, en återgång till mer klassisk socialdemokrati som det får uppfattas. Det som nu ligger framför S är att omformulera denna klassiska S politik så att den även fungerar i ett framtida samhälle. Om det bara blir en nostalgitripp utan nya sätt att ta sig an dagens problem så blir det besvärligt för S även i framtiden.Själv tillhör jag dom som anser att det måste finnas skillnader som är tydliga mellan partierna och i den meningen så tror jag också att Juholt blir bättre än Sahlin genom en större tydlighet.

  3. Jag lyssnade just på Juholts tal på tvåan. Han inger förtroende, säger bra saker och jag tror det blir bra med honom vid rodret.

  4. Själv känner jag hopp, för första gången sedan Palme dog.Hemikram

Kommentera

