Svensk Myndighetskontroll: Politisk hederlighet


Jag lämnade just en replik i Caspian Rehbinders blogg med anledning av den debatt som uppstått som en följd av en debattartikel i Expressen om Piratpartiets framtid. Det här är min replik.

Det finns en sak som jag verkligen hakar upp mig på i den här debatten och det är den moraliska indignationen hos somliga. Det pratas om att pissa på sig själv, kappvändarparti, att frånsäga sig allt PP står för o.s.v.

I PP:s strategi inför riksdagsvalet så vill jag minnas att den s.k vågmästarstrategin var den som skulle tillämpas vid ett inträde i parlamentet. Kort sagt så är man enligt den strategin beredd att sälja sig till högstbjudande. Med högstbjudande avses då den regeringsbildare som i högre grad än någon annan lovar att gå piraterna till mötes i det som är piraternas kärnfrågor.

Med detta kan vi alltså konstatera att PP är beredda att bredda sig åt det håll som betalar mest. Det handlar inte om ifall man ska bredda sig, det handlar om när och när motsvaras av den tidpunkt då man etablerar sig i riksdagen och förutsätter ett läge mellan övriga partier då en vågmästarroll är möjlig.

I det läget är det alltså även fullt möjligt att, som någon nämnde här ovan, att breddningen sker i riktning socialdemokraterna. Oavsett vilket så innebär det att ni åtar er att rösta för t.ex höjda skatter i utbyte mot någon del av den egna politiken

Ni är således beredda att bredda er då ni fått makt men ni är inte beredda att göra det för att uppnå den makten om vi nu förutsätter att ett sätt är att bredda sig redan nu.

Liberaldemokraterna har piratkopierat hela er informationspolitik. Ipred, ACTA,FRA,Datalagringsdirektiv just name it. Ni har fått 100%. Hur många procent av er politik får ni igenom vid en vågmästaröverenskommelse? Teoretiskt kan de blå erbjuda er t.ex 51% och de rödgröna 49%. I vilket fall så ryker halva piratpolitiken där, förmodligen mer.

Över detta faktum har jag aldrig läst eller hört någon större moralisk eller annan indignation. Ingen har talat om förräderi eller annat liknande.

Så slutklämmen får bli, låt oss diskutera PP:s framtid utan moraliska brösttoner för när det kommer till praktisk politik och om man överhuvudtaget vill vara med och påverka så handlar det om att spela spelet som det spelas och det handlar om att vara en skicklig spelare.

Krass realpolitik men som nya spelare är det inte vi som sätter reglerna och vi kommer in i en match som redan pågår. Det vill till då att vi fattat att det är hockey vi ska spela för det ser jäkligt fånigt ut med fotbollsskor när alla andra har skridskor.

Nunc aut nuncuam

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Läs även andra bloggares åsikter om

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 21 mars, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. Michael, som jag skrivit tidigare här på din blogg, så stödjer jag dina politiska idéer. Men du är inte ensam i ”Liberaldemokraterna”. Det finns andra viljor där, som är ökända för sin ”kappvändarstrategi”.I fall ”Liberaldemokraterna” börjar att växa i betydelse så kommer raggen på ”kappvändarstrategerna” att växa, och du kommer att finna dig i en situation där du måste tumma på dina politiska ideal.Rätta mig gärna ifall jag har fel. 🙂

    • Michael Gajditza

      Lite knepig argumentation då du slår fast något som varandes en sanning och sedan utifrån denna, av dig fastslagna sanning, ber mig att kommentera dess slutsats och inte dess inledning som jag nu ändå tog mig friheten att göra.Jag känner faktiskt inte till vilka dessa personer är som du säger är ökända för sin kappvändarstrategi?Annars så har jag en pragmatisk inställning till politik. Jag har en egen grundideologi som jag utgår från. Förslag som t.ex datalagringsdirektivet som frontalkolliderar med denna skulle jag aldrig gå med på att rösta annat än nej till. Det är vad jag avser med ideal och jag är med som grundare av Liberaldemokraterna just för att jag inte hittade något parti som ens var i närheten av dessa mina grundläggande ideal.Dessa ideal ligger nu som grund för detta partiprojekt inom områden som rättspolitik, demokrati, frihet och integritetsfrågor samt rättssäkerhetsaspekter på alla dessa.Alla som sysslar med politik utan att ha lyxen av egna majoriteter, kommer ständigt att få kompromissa med sin egen politik. Vårt manifest är straxt klart och inte ens alldeles i uppstarten kan alla få allt de vill inklusive undertecknad. Men vi har satt upp mål och så länge kompromisserna inte betyder steg till baka utan fortsatta steg framåt, mot målet, så är det OK. Den dag målet förloras ur siktet, det är den dagen man är illa ute på riktigt.Om du har fel, är sådant som endast tiden kan utvisa så jag ber att få återkomma i framtiden! 🙂

  2. Problematiken med att bredda PP är att då finns det ingen anledning att rösta på PP.Om ett parti har ett ”heltäckande” program, så kommer man tvingas kompromissa bort stora delar. Om man kompromissar bort de nuvarande kärnfrågorna så finns det ingen vits alls att rösta på PP.Och om man lovar att bara offra ”extrafrågorna” så finns det ingen anledning för väljare att söka sig till partiet på grund av dom frågorna – de är ju kanonmat. Dessutom finns det de som lämnar PP om de stör sig på den valda breddningen, och det kommer vara ett antal oavsett hur breddningen sker. Om PP försöker bli vad gammelpolitiken tycker är ett ”riktigt” parti, istället för att vara en ultramodern laserskalpell, då tror jag slutet är nära.

  3. MichaelDu har helt rätt! Men nu ska du inte bli mallig för det. Ja, jag förstår att det känns upplyftande när en kritiker som jag, kan erkänna din åsikt ibland.

  4. Michael, Caspian: förlåt. Jag var trött och överironisk. Om mina kommentarer har dagsformer så var det där ett måndagsexemplar.

  5. Hur mycket piratpolitik tror du LD kan få igenom? 100% går bara om de får egen majoritet, vilket är jävligt osannolikt.Troligare är att om LD kommer in i riksdagen får de vågmästarställning, som PP också siktar på. Då går det för LDs politik som för PPs, att de kanske får igenom 51%/49%. Men eftersom LD har många frågor som inte är piratpolitik kommer säkert en hel del pirat-frågor att ställas åt sidan, så att kanske en tredjedel eller fjärdedel går igenom.Summan blir då att, givet lika stor chans till vågmästarställning, och att man som väljare bara bryr sig om piratfrågor, får mycket sämre resultat av en röst på LD än på PP.

    • Michael Gajditza

      Det jag avsåg med att skriva 100% var naturligtvis att möjligheterna att ta sig till riksdagen ökar om vi samverkar i någon form. Chanserna att få igenom piratpolitiken i kärnfrågorna måste i rimlighetens namn öka ju mer man har att byta med men inte heller det är poängen med inlägget utan den består i att visa att PP de facto är beredda att bredda sig åt något håll så snart man nått 4% och en vågmästarställning vilket borde innebära att man istället för att attackera dom som redan nu föreslår något sådant, borde sätta sig ner och fundera på vad vågmästarställningen egentligen innebär.Antag t.ex att ni kan få gehör för era tankar av ett av blocken men att detta block samtidigt har förklarat att det t.ex ger stöd för tanken på Europas förenta stater och dessutom vill sälja ut alla statliga företag och flytta all kommunal vård och omsorg över till privata vårdgivare. Hur många tycker att det är ett pris som är värt att betalas? Du kan säkert själv tänka dig ett antal andra möjliga situationer.

  6. Hitills har de borgerliga partierna plockat av pensionärerna. I pensionärskatt under de fyra årde suttit vid makten över 200 miljarder på 4 år.Stöder du också. Denna orätt färdiga skattstöder du straffskatt på pensionärer.Du tycks vara väldigt angelägen att du betalar så lite skatt sommöjligt.Efter som du numera hör till liberaldemokraterna varför står inte dina ideer på deras hemsida i stället?Detta är Pirat partiets HEMSIDA!

    • Michael Gajditza

      Jag är ledsen men jag förstår faktiskt inte vad pensionärer och min skatt har i den här diskussionen att göra? Jag är medlem i både Piratpartiet och Liberaldemokraterna.

  7. Jag gissar att det är en ironisk kommentar, Johanna, men ironin går inte riktigt fram. Vad är det du vill säga? Visst diskuteras Piratpartiet mycket nu, men inte tillnärmelsevis lika mycket som nämndemän, plattskatt, medborgarlön, arvslagarna, liberalismens svagheter samt konflikten immaterialrätt–upphovsrätt. Piratpartiet är en relevant fråga för Liberaldemokraterna just nu – på samma sätt som Liberaldemokraterna diskuterats mycket i Piratpartiet. Dock finns många andra frågor, som är sakpolitiska snarare än en del i ett maktspel.

  8. Är Piratpartiet det enda Liberaldemokraterna diskuterar numera?Jag anar att det finns något av en potential att bredda ert program här.

    • Michael Gajditza

      Hej! Jag ska inte svära på att jag räknat rätt men av mina 160 senaste inlägg så har 3 handlat om PP. Det blir 1,875%. Jag skrev betydligt fler före valet men då var det ingen som klagade……..

Kommentera

