Svensk Myndighetskontroll: Frälser Juholt Socialdemokraterna?


Det händer så mycket att jag hinner inte riktigt med att uppdatera i takt med tidens händelser. Får ge mig på en sammanfattning av veckan som gått i några snabba inlägg.

hakan-juholt.jpg

Juholt som partiledare för S är naturligtvis otippat från början men inte ologiskt som val. Hans politiska meriter är utåt sett begränsade men internt så tycks han vara respekterad av alla oavsett höger, vänster eller mitt. Han sägs vara en god debattör och var det något sossarna led av i valrörelsen så var det att Mona fick stryk av Fredrik varenda gång.

Att ständigt bli slagen i stora debatter påverkar inte bara väljarna, den största påverkan har det förmodligen på de egna valarbetarna som tvingas spela glada och nöjda och optimistiska trots att de vet att deras partiledare fått pisk igen.

Det sliter på en organisation och leder till missnöje, särskilt som det vid flera tillfällen inte ens var jämt utan närmast utklassning. Jämför med att se det egna laget få stryk med tre-fyra mål i varje derbymatch så förstår man den känsla av vanmakt och uppgivenhet som måste ha spritt sig ibland valarbetare och supporters.

Kortsiktigt ger detta naturligtvis ett uppsving för sossarna vilket hade kommit nästan oavsett vem de utsett eftersom bara det faktum att man utsett nån leder till det resultatet. Juholt har dessutom, trots att han suttit i partistyrelsen, den fördelen att han inte förknippas med de senaste valnederlagen för S plus att han föreslog att samtliga i partistyrelsen skulle ställa sina platser till förfogande efter 2010 års förlust.

Oavsett vad man tycker om valet så tror jag alla kan enas om att det ska bli intressant att se vad det kommer att innebära på lite sikt!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 18 mars, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jag har läst på ganska omfattande och tittat på snart sagt alla klipp tillgängliga på Utube och jag tror det kan bli bra…Han är nog ingen som man kör över direkt och retoriken är strålande. och han verkar ha utstrålning och humor också och det blir nog inte oviktigt för att framstå som ett alternativ till Alfons Pappa…Hemikram

    • Michael Gajditza

      Du visste alltså heller inte särskilt mycket tidigare. Det är bara att ge honom chansen att bli varm i kläderna och sedan får bedömningen komma. Ha en trevlig kväll!

Kommentera

