Svensk Myndighetskontroll: Dubbla budskap från olika myndigheter


Det händer att jag funderar lite över min släkt när nätter passerar och jag själv sitter uppe, likt en vakande fladdermus, under timmar då de allra flesta sover. Finns där någonstans i bakgrunden en släktgren som sträcker sig ner mot det fjärran Transylvanien och den inte helt okände borgherren och greven med efternamnet Dracula?

Den gubben och jag har i vilket fall motsvarande dygnsrytm. Å andra sidan så är nätter bra för kreativitet och koncentration. Det är tyst, inga telefoner ringer, inga reparationsarbeten pågår och inga träskor hörs klappra över golv, det är helt enkelt stilla.

Har mitt i natten fått ett argument från Försäkringskassan att fundera över.

Ni vet hur man i narkotikapolitiken i den debatt som där pågår ständigt påminns om de skadliga verkningarna av narkotika. Folkhälsominister Maria Larsson brukar hävda att cannabisrökning, i det närmaste förstör hjärnan på dig redan efter måttlig användning och hon säger sig ha vetenskapligt stöd för detta.

Folkhälsoinstitutet berättar om skadeverkningar av alla droger och vad alkohol- och narkotikaupplysare berättar för oss vet de flesta. Det råder ingen som helst tvekan om att narkotika och alkohol skadar dig allvarligt och allra värst är naturligtvis ett blandmissbruk.

Men, och detta är lite fascinerande, hos Försäkringskassan och i Förvaltningsrätten så har man en annan uppfattning än den vi lärt oss från barnsben.

Jag har en klient som jag berättat lite om här i bloggen tidigare. Han har nu hunnit bli 56 år och började missbruka i 15-årsåldern. Vi pratar länge, vi pratar mycket, vi pratar blandat och vi pratar tungt. Han har alltså i 41 års tid petat i sig så mycket han kunnat av alkohol, cannabis,amfetamin, opiater som morfin och heroin, olika typer av lugnande som benzodiazepamer, Xanor, rohypnol, stesolid, valium, sobril, You name it.

vove.jpg

Man skulle, med utgångspunkt från vad som annars anförs över skadliga verkningar, nu kunna anta att detta långvariga blandmissbruk följaktligen skulle ha genererat flera och allvarliga skador, eller hur? Det vore bara logiskt.

Försäkringskassan har dock en annan uppfattning. I alla fall då det kommer till att fastställa skador som grund för sjukersättning. Då skriver man så här: ”Drogsvårigheter är inte att jämställa med sjukdom och de underlag som finns visar inte att NN:s missbruk är arbetshindrande.”

Då vet vi det och slutsatsen kan bara bli, om vi litar på Försäkringskassan, att folkhälsoministern med fler har fel. Narkotika kan inte alls vara så farligt som de påstår. Inte ens 24 års opiatmissbruk, alltså den giftigaste av alla droger heroin, ger skador som är arbetshindrande. För att inte tas ur den villfarelsen så undviker kassan sorgfälligt att träffa NN.

Det vore väldigt intressant att höra vad folkhälsoministern säger om Försäkringskassans bedömning av blandmissbrukets faror. Att bedömningen skiljer sig från ministerns är väl uppenbart.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 15 mars, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

