Svensk Myndighetskontroll: Vanvården pågår fortfarande


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8658430.ab

Problemen med omhändertagna barn uppmärksammas åter och det är inte gamla försyndelser som diskuteras utan idag pågående övergrepp mot barn och ungdomar.

Den stora vanvårdsutredningen konstaterade mängder av övergrepp mot barn från 1920 och framåt. I den utredning som blev en följd av denna ”Barnen som samhället svek” SOU 2011:9 föreslås en ersättning om 250.000:- till varje drabbad individ åren 1920-1980.

För ca. ett år sedan gjorde SR en granskning av olika typer av hem för omhändertagna barn som drivs av SIS, statens institutionsstyrelse, och påvisade åter stora brister.

Samma sorts problem med rena övergrepp återkommer gång efter gång oavsett om det är hem som drivs i privat eller statlig regi. Socialnämnder och tillsynsmyndigheter sköter inte sina uppgifter och kontrollen måste helt enkelt öka.

20091202barnmisshandel.jpg

Barnens rätt i samhället kräver de vuxnas engagemang. Ett sätt att lägga ett fundament för detta är att införa en särskild barnbalk i lagboken där lagstiftning som rör barn och deras rättigheter samlas och lyfts fram. Barn skall också, i alla rättsliga sammanhang, tilldelas ett eget ombud som tillvaratar barnets intresse. Vi säger ofta att det är något som ska sättas främst och det är dags att vi verkligen visar att vi menar vad vi säger i det avseendet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 4 mars, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Jag blir spyfärdig!Visst är det bra att man ekonomiskt ersätter f.d fosterhemsplacerade, som haft en helvetisk barndom och många gånger kastats ur askan i elden.Men man måste ju också se till att det inte händer igen. Socialtjänsterna är i allmänhet så oflexibla och okunniga om de personer de möter, som erbjuder sej att vara fosterfamiljer. Har jobbat nära soc.sekreterarna så jag vet vilka paragrafryttare de är och hur lätt det är att lura dem.SIS (Statens Institutionsstyrelse) borde göra många många fler ‘flygande besiktningar’, oanmälda besök hos alla dessa fosterfamiljer man inte vet ett dugg om. När det gäller barn och deras säkerhet i synnerhet, MÅSTE man kolla belastningsregistret hos vårdtagaren. Samma gäller alla behandlingshem som växer upp som svampar ur jorden.Jag har jobbat på HVB-hem och andra ställen som varit urusla och inte vill förändras och göra ett bra jobb. Man tar alltid den enklaste vägen.Studiebesök på bl.a Lövsta skolhem i Uppland fick mej nästan att gråta(klicka på Lövsta i min vänsterspalt bland nyckelorden). Barn som rent av plågas, ofta kommer de från röriga hem. Kaos. Det de vuxna ställer till med får barnen ‘äta upp’.Vi kommer få många fler fall som borde få ersättning framöver. Även om pengar inte alltid ger plåster på såren så är det alltid något. Men det borde ö.h.t inte få ske!Kao

  2. Denna vanvård, förkommer även i dga. Kränkningar, trotts. Att det lovas, mera granskningar. På dessa ställen. Man blir, bara upprörd, förbannad. Skall det bli, som för oss. Som växte upp. I dessa tider, på 1900talet. Det får för faan vara nog…Tyvärr, händer detta på olika ställen..För, jag var en av dom. Som tack vare denna då tidens. sätt. Behandlades, illa. Och trotts detta utlovande. Från staten. Att ställen, skall granskas. Dit barn skickas, till. Men detta, verkar inte som. Att det granskas, vanvården finns fortfarande. Och jag blir, arg över detta.

  3. Jag blir mörkrädd varje dag som jag läser text-teve. Skandal efter skandal varje dag.Det är bara att konstatera, ministrarnas tjänstemän i regeringskansliet, är helt in-kompetenta !!!Mvh.

    • Michael Gajditza

      Det som förvånar, mot den bakgrund du tecknar, är svenskens fortasatt orubbliga förtroende för stat och myndighet. Jag tänker då närmast på olika övervakningslagar som ofta accepteras med hänvisning till att ”om man bara har rent mjöl i påsen…..”

Kommentera

