Svensk Myndighetskontroll: Alternativ skapas


Under 2010 anmäldes 1 360 000 brott till polis, tull, åklagare och Ekobrottsmyndigheten. Det är en minskning med 3 procent eller drygt 41 000 brott jämfört med 2009.(Källa Brå)

Detta är något jag hävdat under hela den tid som jag drivit den här bloggen, att talet om den starkt ökande brottsligheten är fel. Så nu får jag väl brista ut i ett ”vad var det jag sa….!”

Starkast ökning svarar för övrigt narkotikabrotten för, ett resultat av den lyckade svenska narkotikapolitiken……och även källarinbrotten har ökat signifikant. Vilka begår källarinbrott? Ledande fråga och alltså ytterligare ett resultat av vår lyckade narkotikapolitik.

Kom även ihåg att många källarinbrott är inte bara ett tecken på fler stölder utan kan lika gärna vara en följd av kalla vintrar och hemlösa som försöker att undgå att frysa ihjäl.

Som tur är så kommer det att finnas ett alternativ att rösta på i valet 2014 som har en realistisk och fungerande politik på dessa områden. En narkotikapolitik som baseras på evidens och beprövad vetenskap istället för på rädsla och fördomar samt en politik som syftar till ”boende först”, vilket också det är en erfarenhetsmässigt bra metod att lösa de hemlösas situation.

Alternativet stavas

libdem-mini.png

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 22 februari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

