Svensk Myndighetskontroll: Nu är resningsansökan skickad, återstår att vänta.


Det är en lite märklig känsla att avsluta något som man sysslat med och lagt ner mycket arbete på under en längre tid, det dyker upp som en känsla av tomhet parad med en känsla av befrielse.

Samtidigt så frigörs plötsligt också tid eftersom det jag skrivit har tagit en hel del sådan i anspråk. Det jag syftar på och som nu alltså är både färdigt och ivägskickat är min resningsansökan till Högsta domstolen. Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg att riksåklagaren i september förra året beslutade att återuppta min förundersökning, vilket i sig var en framgång.

Denna förundersökning avslutades ånyo i januari och resultatet blev såvitt jag kan förstå att riksåklagaren inte tar målet till HD på eget initiativ, men att man å andra sidan heller inte kommer att motsätta sig en resningsbegäran från min sida, något som får ses som åtminstone en halv framgång.

Jag är nog kanske mer medveten än de flesta om vad som krävs för att få en resning beviljad och jag tycker själv att jag har den grund att stå på som krävs men då det handlar om sådant som berör den egna personen djupt så är det givetvis inte helt lätt att vara objektiv.

I sammanfattning så anser jag ändå att jag i resningsansökan visar följande:

att utredningen som gjorts i målet är behäftad med en stor mängd rena felaktigheter i såväl sakfrågor som slutsatser.

att teknisk bevisning saknas fullständigt

att underrätterna inte fullgjort sin undersökningsplikt på sätt som stadgas i rättegångsbalken

att underrätterna frångått vad Högsta domstolen sagt avseende kraven på bevisbörda och bevisvärdering i följande mål NJA 1980 sid. 725, NJA 1980 sid. 738, NJA 1982 sid.116 f, NJA 1982 sid. 173, NJA 1991 sid. 56, NJA 2003 sid. 323 eller i NJA 1999 sid 480.

att sammanlagt nio nya bevis, varav det starkaste utgörs av ett i brev framställt och i två förhör bekräftat erkännande av en annan person, nu tillkommer i resningsansökan och som om de hade varit kända tidigare,  hade inneburit ett annat domslut.

NYHhd.jpg

Någon rättshjälp utgår normalt inte för ansökan om resning. Det betyder att om man inte hittar en advokat som är villig att ta på sig ärendet pro bono, så får man antingen vara rik eller så får man skriva sin resningsansökan själv.

Jag har skrivit min själv men jag ser ju vilken effektiv spärr det innebär för många att inte kunna få den ekonomiska hjälp som krävs. Igår skrev jag om miljonären som, med hjälp av inhyrda experter för en miljon, kunde visa att tingsrättens morddom mot honom var fel.

Den möjligheten hade t.ex aldrig Ari Mattinen som alkoholiserad och utslagen och följaktligen så sitter han fortsatt dömd till livstid för ett mord han inte har begått. Det finns fler exempel, tro inte annat, och dessa visar samtliga på behovet av ett opartiskt resningsinstitut.

För mig, som personligen har mött flera av dessa felaktigt långtids- eller livstidsdömda, är oviljan att inrätta en sådan möjlighet fullständigt obegriplig. I Norge har som sagt minst 88 personer friats sedan 2004 då man där inrättade en sådan resningskommission.

Tror våra svenska politiker på fullt allvar att det svenska rättsväsendet skulle vara så oändligt mycket bättre än det norska att vi inte har motsvarande felkällor här?

Om man tror det så är man utan minsta tvekan imbecill.

Tror man att vi har motsvarande problem utan att göra något åt det, så är man inte bara imbecill, man är även empatilöst sadistisk.

Ingen av dessa två politikertyper framstår som särskilt önskvärd i min valhandbok!!

För den som är intresserad av hur en resningsansökan kan se ut och som vill skaffa sig ett hum om vad som krävs såväl tids- som arbetsmässigt för att producera en sådan och på så sätt också skapa sig en bild av vad det skulle kosta, så har jag lagt upp min egen i två delar under följande länkar. Del 1 och del 2

I ansökan hänvisas till totalt tolv olika bilagor och dessa saknas på den sida jag länkar till eftersom jobbet med att scanna in dessa skulle bli rätt omfångsrikt.

Så vad som nu återstår är att vänta med tålamod. Tålamod sägs vara en dygd men det vete fan rent ut sagt. Optimisten i mig säger att det går fint det här, realisten säger att visserligen finns det en möjlighet men se till antalet resningar som beviljas så ser man snart att optimisten ska hålla tyst.

Cynikern i mig säger att när man vet så mycket om hur det fungerar som jag ändå gör och kan jämföra med människors möjligheter att ens få en åklagare att väcka åtal mot en polis som våldtar och misshandlar, så borde den där optimisten ha begått harakiri för länge sedan.

Så med ett ryck på axlarna lämnar jag den här redovisningen och lovar att i alla fall återkomma med resultatet så småningom. Fram till dess så finns det ju faktiskt annat att göra än att bara gå här och fundera på ett kommande utslag från HD.

Ha en trevlig helg!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 18 februari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 12 kommentarer.

  1. håller tummarnaman ska aldrig ge sig,när man vet att man har rätt.I vecka dömdes jag dagsböter i solnatingrätten för hot mot tjänsemän som hade misshandlat mig där jag var målsägande men med polis hjälp lyckades vakten,utan bevis eller vitten anklaga mig för hot .Han använde också att jag hotat med mina landsmän,deta tror domstol på efter som jag komer från Kroatien ex yuge då anser domstol att jag har ett farlig ursprung mafia .Jag kommer att överklaga domen,man ska aldrig ge sig. när man ha rätt.

    • Michael Gajditza

      Jag har för mig att JK gjort en utredning kring ljugande vakter och poliser som du kanske kan hitta något i som kan vara till hjälp.

  2. MichaelPolisen ja, som består av många inkompetenta varelser som borde syssla med något annat och likadant när det gäller rådmän i domstolarna, rena hånet mot rättvisan.

  3. Om du har rätt, vilket jag förutsätter och tror, så ska du med din skriftliga och verbala förmåga få den rätt du ska ha.T.o.m jag har fått rätt i allt tjafs jag varit inblandad i, (utom i fallet om skadestånd en gång). Tack vare ihärdigt arbete, inte missa något, samt att skriftligt övertrumfa med argument. Sist och inte minst: INTE ställa några frågor! Då hamnar man genast i underläge, då har man lagt ut en blotta.Alla frågetecken ska förvandlas till punkt, när man skriver. Inte utropstecken, eftersom det kan uppfattas som aggressivt och det är inte heller bra. Då lyssnar inte mottagaren. Det har jag också lärt mej. Du, om någon borde klara det.Håller tummarna för att Rättvisa skipas även i ditt fall.Kao

  4. Stefan H Ericson

    Jag har alltid fått höra att jag var född med tungan först. Men käre Micke Du har verkligen överträffat språkbruksbarriären med din resningsansökan. Att , för HD , ta sig igenom den och alla fantastiska hänvisningar du har och södnertrasande av polisens förundrsökning och resultat är en gudagåva. Jag hoppas verkligen att HD tittar på detta och ger dig den resning och upprättelse du förtjänar. Du är precis lika besvärlig nu som du var för 35 år sedan. Men lite värre bara, Det är skönt att se.Underbar helg

    • Michael Gajditza

      Det finns ett läge då man aldrig ska ge sig och det är när man vet att man har rätt. I det här fallet har jag rätt.

  5. Håller tummarna…..och trevlig helg!

  6. MichaelJag hoppas att du får din resning, för är det någon som kan förvandla svart till vitt så är det du.Ingen jag känner är som du, som till förnärmelsevis kan snacka bort alla de motargument du bjuds på och inte minst ifrån mig.

    • Michael Gajditza

      Eftersom polis och domstol hade förmågan att förvandla vitt till svart utan att för den skull ha rätt, så borde det innebära att det ska gå att förvandla svart till vitt när man dessutom har rätt.

  7. MichaelJag hoppas att du får din resning, för är det någon som kan förvandla svart till vitt så är det du.Ingen jag känner är som du, som till förnärmelsevis kan snacka bort alla de motargument du bjuds på och inte minst ifrån mig.

  8. Det är som när jag släpper iväg en tårta till en kund, som jag har planerat i veckor och gjort varje detalj till i timmar… för att det vackra jag skapat ska skäras i och ätas upp… och man hoppas att slakten skall falla väl ut, så kunden vill slakta en tårta till?Så jag förstår hur du känner…Hemikram

Kommentera

