Svensk Myndighetskontroll: Pressmeddelande från polisen skapar huvudbry


Hittade en kul liten story i en blogg som nu verkar vara nedlagd på temat, Varför kolla en bra story? Man ska alltså inte tro på allt man läser. Nedanstående nyhet spreds för ett par år sedan i mina hemtrakter.

ScreenHunter_01 Jan. 27 13.30.gif

”13.500 kubikmeter dieselolja stals från en större tank på Industrivägen i Köping”,

Detta stod att läsa i ett pressmeddelande från polisen och lokala medier hakade på nyheten och kablade glatt ut den till folket, möjligen utan att förstå hur stor denna nyhet egentligen var.

Låt oss analysera nyheten som för övrigt också förtydligades på polisens hemsida.

ScreenHunter_03 Jan. 27 13.33.gif

Tjuvarna stal alltså, 13 500 kubikmeter diesel.

För att lyckas med denna jättekupp måste de ha ”smugit” in runt 270 tankbilar med släp i centrala Köping. Kön borde varit runt 6,4 kilometer lång. Vi talar alltså om en kupp i Charles Ingvar Jönssonformat!

Vad media aldrig tog upp är hur i hela friden de lyckades med detta utan att en människa reagerade. Visserligen är Köpings nattliv något begränsat men det brukar ändå alltid vara någon som t.ex är ute och rastar en hund eller som inte kan sova. Hade tjuvarna på Sickans oefterhärmeliga sätt lyckats söva hela Köping med gas?

Inte heller framkom några uppgifter om hur man lyckas fylla 270 tankbilar på 45 minuter för att sedan försvinna spårlöst.

ScreenHunter_02 Jan. 27 13.31.gif

Den svarta linjen motsvarar dieseltjuvarnas 6,4 kilometer långa kö av tankbilar som måste ha ringlat sig in till Industrivägen i Köping.

Om du redan nu tycker att historien börjar låta fantastisk så håll i dig. Polisens pressmeddelande saltar storyn ytterligare:

”Med tanke på den stora mängden diesel måste EN tankbil med kraftig pump ha använts.”

En tankbil?

Kan ni greppa storleken på den tankbilen? Hur marken skalv i Köping när denna best, lika stor som 270 tankbilar med släp, dundrade in i samhället?  Kan ni sedan höra dånet när tjuvarna drog igång den fruktansvärda pumpen. Den som fyllde hela jättefarkosten på trekvart. Trycket motsvarade sex tankbilar i minuten – med släp.

Några tips till utredarna av denna stöld:

– Ring SMHI och köp en uppdaterad satellitbild över Västmanland. Tankmonstret borde vara minst vara lika stor som ABB-arena.

– Eller följ spåren av den – de borde likna en tvåfilig version av Göta kanal.

– Tjuvarna kan ju även ha smugit in en supertanker i Mälaren och kört upp den till Köping.

Inga möjligheter får uteslutas i detta mysterium.

 När sanningshalten ifrågasätts och  polisen kontaktas avslöjades snabbt sanningen.

– Stod det 13 500 kubikmeter diesel i pressmeddelandet? Det ska vara 13 500 LITER. Tanken de borrade upp var lika stor en tankbilstank och halvfull, säger polisens pressansvarige i Västmanland.

Medias insats sammanfattas med orden:

”Kolla aldrig en bra story”

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 27 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Michael Gajditza

    Källkritik borde vara ett ämne i skolan!! 🙂

  2. Hahahaha :DNär jag såg ”13.500 kubikmeter” så läste jag det som 13.5 eftersom man mig veterligen inte sätter punkt mellan tusental och hundratal i svenskan (möjligt att det har ändrats, men det var vad jag fick lära mig som yngre), så jag trodde att det var där felet låg. 🙂

  3. *asgarvar*, hahaha… jag såg köerna ända hit:P.

  4. Hahaha! Det var verkligen roligt!

Kommentera

