Svensk Myndighetskontroll: Liberaldemokrater kriminaliserar inte nyfikna tonåringar!


I min hemorts tidning står idag följande att läsa:

Flicka sexutnyttjade pojke

En 18-årig kvinna har åtalats för sexuellt utnyttjande av barn. När hon var 17 år hade hon sex med en 14-årig pojke.

Den unga kvinnan har medgett de faktiska omständigheterna, men hon trodde aldrig att det skulle gå så långt som till rättegång. I veckan ställs hon inför rätta.

18-åringen och pojken hade en relation i åtta månader under år 2009. Kvinnan bor inte längre kvar i Hallstahammar.

Jag måste säga att jag har svårt att se detta som ett brott som riskerar att få konsekvenser för tjejen i många år framåt. Antag att hon fälls och att hon just nu utbildar sig till förskollärare. Den drömmen kan hon säga adjö till efter en fällande dom.

Det är alltid vanskligt att fälla klara omdömen utifrån en så här kort notis men givet att pojken inte är förståndshandikappad eller har utnyttjats på annat sätt så menar jag att detta är fel. De hade ett åtta månader långt förhållande, vilket i den åldern får betecknas som ett stabilt sådant och att de under den tiden kommit att ha sex med varandra är väl knappast något att förvånas över och än mindre att kriminalisera.

Den lagstiftning som ligger till grund för åklagarens beslut är en lagstiftning som kommer att ändras i ett Liberaldemokratiskt Sverige för vi kriminaliserar inte nyfikna tonåringar!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 27 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 17 kommentarer.

  1. Bra tack!

  2. ”Brain Seltzer…tror nog det är du som gör frågan svart/vit när du bedömer saken efter ett fall och ingen kan förneka riskerna med att öppna dörren för pedofiler/hebefiler via en åldersäkning…men ansvarskänsla är tämligen svårt att ta till sig?”Öppna dörren? Öppna ögonen och det sunda förnuftet. Två människor som har ett förhållande kommer överens om att ha sex. Varför blanda in våldtäktsfall i det? Dessutom har aldrig frågan varit om vi ska sänka åldern. Ansvarskänslan? Ansvaret för flickan som trots att de var överens kommer att ha en dom för sexuellt utnyttjande med sig ganska länge. Japp, ansvar var det ja….

  3. FÅR jag reblogga detta?

  4. Jag får några tankar när jag läser tråden…Frågan avgörs väl egentligen om vi betraktar MOGNAD som avgörande…När jag var barn genomgick man puberteten som 15-16 upp till 18 års åldern normalt och den var både biologisk och mental…Idag kan jag säga att jag läst på många ställen om undersökningar som påstår att mognaden sjunkit i åldern och nu befinner sig genomsnittligt i 13 års åldern… man debatterar VARFÖR och pekar på förekomsten av miljögifter…Jag förhöll mig skeptisk till detta innan jag såg det hända min egen äldsta dotter. Hon är idag 13 år nyss fyllda och hon är mer utvecklad, både kroppsligen och mentalt än jag var i samma ålder och motsvarar mig själv som 16 åring på många plan. Inte alla, men definitivt biologiskt.Dessutom så bör väl just ”concensuality” alltså samtycket i rimlig motsvarighet till ålder vara målet?För åldern kan ju inte ensam vara avgörande i förhållande till tex Downs syndrom och andra mentala handikapp?Men naturligtvis bör man inte utmana gränserna utan tungt vägande skäl och i just detta fallet verkar det hela harmlöst nog… kanske? Det är ju det som är svårt att avgöra utan insyn..Har pojken gett sin version av händelserna på ett tveklöst sätt och man inte har anledning att tro att det är ett konstruerat vittnesmål?Men saken är väl värd att tas upp och jag har funderat en del kring detta och hur jag ska förhålla mig till samhällsutvecklingen i stort kring sex och barnens mognad, gällande min egen dotter…det är inga lätta tankar för en realistisk mamma…hemikram ♥

    • Michael Gajditza

      Det är absolut ingen lätt fråga och debatten hos oss har gått på högvarv. Men, precis som du är inne på så mognar ungdomar tidigare och vi tror att det är dags att anpassa åldersgränserna efter det. Samtycke är naturligtvis en lika stark förutsättning här som det är i övrigt inom det här lagområdet.

  5. …jo, du har helt rätt i exemplet jag tog upp, det var frågan om en våldtäkt och tingsrätten gjorde fel…men vari låg felet, jo de tänkte som du… ”den lilla ålderskillnaden och ungdomligt oförstånd, därtill att flickan inte gjorde nog motstånd”, med andra ord lite som ni tänker i ert ”parti” (finns det registrerat?)

    • Michael Gajditza

      Nej, det kommer att göras i samband med Almedalen i sommar där vi också har för avsikt att presentera ett komplett partiprogram. Som du kanske märkte på mitt svar så tänker jag alls inte på det sätt du gör gällande här. Tvärtom så slog jag omedelbart fast att jag anser att han ska dömas för våldtäkt.

  6. Brain Seltzer…tror nog det är du som gör frågan svart/vit när du bedömer saken efter ett fall och ingen kan förneka riskerna med att öppna dörren för pedofiler/hebefiler via en åldersäkning…men ansvarskänsla är tämligen svårt att ta till sig?

  7. Svart/Vitt Svart/Vitt Svart/VittMen så har det alltid varit för de mest vänsterorienterade, så länge det inte gynnat deras egen sak, då plötsligt är paletten full av nyanser…Här är ett solklart fall, fel enligt lagen men ibland måste man se det absurda i det hela. Hebefiler och pedofiler? Vi rör oss i gränslandet av den lagliga åldern och båda var tonåringar som hade ett förhållande. Vad mer finns att säga?

    • Michael Gajditza

      Instämmer och jag tycker helt enkelt att konsekvenserna för flickan i händelse av en fällande dom blir alldeles för svåra.

  8. Här har du ett exempel på hur fel det blir om man fullständigt skiter i eller avskaffar åldersgränsen om 15 år:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8464728.ab

    • Michael Gajditza

      I det fall du länkar till så har du en avgörande skillnad och det är att flickan i det här fallet har sagt nej till analsex vilket jag menar borde räcka för att döma enligt åtalsbeskrivningen. Där har tingsrätten gjort fel som anlagt synpunkter på graden av nej. Ett nej är ett nej. Punkt.

  9. Kan förstå dina synpunkter i just det här fallet.Men börjar man ändra lagar och flytta gränser för vad som är acceptabel eller ej, så är man ute på hal is.Då kommer alla avarter och vill ha ”sina” rättigheter….T.ex var det en journalist som för ca 6 månader sedan skrev att pedofili är en läggning. Det är fruktansvärt fel att skriva så, eftersom homosexualitet, sadomaschoism och transvstiter är läggningar.Pdeofili är och förblir en störning. Jag skrev till den här (kvinnliga) journalisten och berättade skillnaden mellan läggning och störning och att hon måste skriva som det i själva verket förhåller sej. Hon blev rätt grinig och skyllde på sin källa. Ger man t.ex pedofilerna lillfingret så tar de hela handen…och då kan man ju undra vems barn de får ta: ska det vara den fattiga 1/3:s barn, som ska ställa upp för de störda i det 2/3-samhället som Alliansen vill ha?Ha det gott.Kao

    • Michael Gajditza

      Vi har alltid under historiens lopp ändrat lagar och flyttat gränser. Myndighetsåldern har t.ex sänkts från 21 till 18.

  10. …här tycker jag du har fel, åldersgränsen på 15 år gäller…eller vill du ta bort den och öppna dörrarna för hebefiler och pedofiler?

    • Michael Gajditza

      Vi diskuterar en modell med tre åldersklasser 0-12 år barn, 13-17 ungdom och 18- vuxen där frivilligt sexuellt umgänge inom gruppen 13-17 inte ska vara straffbart.

Kommentera

