Svensk Myndighetskontroll: Polisiära väderprognoser


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8426469.ab

Hur är vädret? Hur ser bebyggelsen ut? Tidigare statistik om brott? Blir det fullmåne?

Det är några saker som Skånepolisen ska ta hänsyn till för att kunna förutsäga var olika brott kommer att ske, skriver Sydsvenskan.

Det avancerade dataprogram som kan användas för att räkna fram prognoserna finns redan.

– Kriminella är i vissa avseenden lika förutsägbara som vädret, säger Berth Simonsson vid Skånepolisen.

Jag gillar Simonssons replik och kommer att noga följa vad som händer så snart detta program är installerat eftersom det helt enkelt måste innebära en enorm ökning av antalet uppklarade brott, om Simonsson har rätt.

Fast om han har rätt så borde man å andra sidan inte behöva något program utan det borde räcka med lite vanligt, hederligt gammalt polisarbete. Just det, sånt där som betyder att man lämnar kontoret iförd tjänstedräkten och använder sitt väderkorn. Med tanke på hur förutsägbara kunderna är så är det väl bara att håva in då? Ut måste ni först även om det regnar.

Vad gäller väderprognoser så läste jag någonstans, att om man tillämpar vad som står i den gamla bondepraktikan, så kan man med ca. 75% säkerhet förutspå morgondagens väder.

Idag har modern meteorologi tillgång till satelliter och datorer och man har bokstavligen satsat åtskilliga miljarder dollar på att kunna förutse vädret. Alla dessa miljarder har gjort att man nu ligger på runt 80%. Jag ska alls inte svära på att detta stämmer men om det är så har de där 5%-enheterna kostat en j-a massa…….

17797253.jpg

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 18 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. ”helt enkelt måste innebära en enorm ökning av antalet uppklarade brott”Mjaaaaa, som jag förstod intervjun som sändes i Sydnytt imorse så är det snarare så att (om programmet funkar som det ska) så kommer vi se en minskad brottslighet eftersom polisen, som jag förstod det, skulle använda det för att kunna arbeta preventivt genom att öka närvaron på de platsen programmet flaggar som blivande brottsplatser…Skulle personligen vilja ta en titt på koden, eller liknande, för programmet (gissningsvis är det en omöjlighet dock, om man inte är anställd av tillverkaren).

  2. Aha! Äntligen fattar jag varför man säger ”busväder”.

Kommentera

