Svensk Myndighetskontroll: Har Ditt barn också tvingats visa registerutdrag?


Jag har just avslutat ett samtal med en bekymrad mamma och hennes 17-åriga dotter. När vi hade pratat klart så gick jag hit till datorn och började skriva det här. För nu är jag också bekymrad.

Det är möjligt att jag, beroende på att jag sysslar med det jag gör, får se betydligt mer av övervaknings- och kontrollsamhället än vad den genomsnittlige Johansson i folkhemmet möter. Det är även möjligt att min bild förstärks av att mitt undermedvetna och mitt medvetna jag samverkar i att notera nyheter och kommentarer på området, som en effekt av att jag sysslat med detta en tid.

Något måste det vara för jag tycker annars att alla, utan undantag, borde vara både oroligare och mer engagerade i dessa frågor än vad som nu är fallet.

Det jag fick berättat för mig var att man numera tycks kräva utdrag ur belastningsregistret för gymnasieelever som ska ut på praktik. Dottern som jag pratade med är 17 och går en industriteknisk utbildning på gymnasiet. Praktiken ska hon göra på en liten svetsfirma här i Västerås. I hennes klass hade man skött det praktiska genom att samtliga elever under överinseende av en lärare beställde sina utdrag via internet.

auktoritara-vindar.gif

Utdragen skickas sedan från polisen direkt hem till varje elev som även fått instruktion om att inte öppna brevet när det kommer, utan att lämna det i obrutet skick till den arbetsgivare där praktiken ska genomföras.

Det här är något jag inte hört talas om tidigare och jag ska säga tydligt att jag vet inte hur utbrett detta är så det har jag för avsikt att ta reda på senast på måndag. Hos mig så väcker detta en mängd frågor plus en olust över hela förfarandet som jag tycker påminner oerhört mycket om gamla öststatsmetoder som ofta handlade om att det var medborgarna som hade att bevisa sin oskuld. ”Du kan få praktik/jobb om Stasi/KGB säger att det är ok.”

Två frågor höjer sig över mängden. Varför och vilket är syftet? Därefter kommer frågorna om vilket lagstöd man har? Om skolan tycker att det är god pedagogik och psykologi, att inför en praktik ta fram dessa utdrag? Vad gör ni med de elever som visar sig ha nån anteckning i registret?

Finns det någon beredskap för att hjälpa den som på detta sätt kan bli exponerad för något traumatiskt som vederbörande kke ägnat både tid och möda åt att komma över? Det finns många fler frågor att ställa men jag sparar på dom tills jag fått detta bekräftat. Någon som t.ex läser det här kan ha mer att berätta.

Själv så känner jag bara en stark, instinktiv motvilja och olust inför ett samhälle som, i vart fall i det som är bekräftat, är så kontrollerande och så totalt inne i sin övervakningsiver att man misstänker alla och kontrollerar alla för allt. Var finns proportionerna i att kontrollera varje elev iklassen för att, mot förmodan, kanske hitta en som snattat för två år sedan?

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 14 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 12 kommentarer.

  1. Ja alltså jag har ingen aning om vad det var tänkt att användas till från börjar, har inte så bra koll. Jag tycker ju egentligen att när man avtjänat sitt straff så ska man inte fortsätta straffas för vad man gjort men samtidigt kan jag förstå att om man kanske känner att dte är lite riskfyllt att anställa någon som upprepade gånger begått ett brott som personen kanske kan lockas till att begå igen på just den sortens arbetsplats. Kändes som den där mening blev helt oförståelig nu, men jag hoppas du frstår va djag menar. Sen kan jag ju tycka att vid 17 årsålder har man väl antagligen inte gått så många speciellt grova brott så att det ska behövas, men samtidigt så blir det allt vanligare med sånt här på arbetsplatser och meningen med praktik är ju att det ska vara en försmak på arbetslivet. Och jag antar att vad du har i protokollet spelar olika stor roll på olika ställen (alltså att det tex spelar mer roll om man ska jobba i direktkontakt med pengar tex) , så då kanske du kan få praktik någonannanstans… Men ja, jag vet inte, jag tänker att de nog mest gör så för att man helt enkelt måste visa upp sitt belastningsregister på många arbetsplatser nuförtiden och praktiken ska ju vara som ”på riktigt”, så det tycker jag inte är speciellt konstigt ändå. Däremot kan man ju ifrågasätta vilka arbetsplatser som ska ha rätt att be om det alls, men då blir det en helt annan fråga. Så jag ser inte att problemet är att de ber just barn att visa upp belastningsregistret, utan då är snarare problemet att folk ska bes om det alls. Försöker komma på var det var jag fick visa upp men jag kan inte komma på det just nu

  2. Michael Gajditza

    Glömde ju säga att rent allmänt så har vi åt h-e för mycket register och vi är alldeles för flata när det gäller att säga nej till mer kontroll o mer registrering!

  3. När man söker jobb som vuxen så är det ju många arbetsplatser som kräver utdrag ur registret, så varför inte göra det på praktik också? Det kanske tex är för att praktikanterna ska ha möjlighet att jobba vid kassan eller med värdesaker och då är det klart att företagen vill veta om de har något i registret som har att göra med s¨nt, precis som med vuxna. Därför så kanske de gör så att alla elever får ta ut sina register för att det inte ska bli orättvist att vissa slippe rhelt enkelt. Tycker inte det är så konstigt faktiskt

    • Michael Gajditza

      Det är mycket konstigt eftersom registrets funktion enligt lagens förarbeten aldrig var tänkt att användas så här. Undantaget som görs är att man kräver det, via lag, då det handlar om att anställa i barnomsorgen och då för att inte riskera att anställa en pedofil.Min uppfattning är att om du ska använda registret så här så kan vi lägga ner fängelserna för om dom som har gjort sitt straff aldrig ska få en ny chans så blir hela fängelsetanken meningslös. Vad gäller barn och ungdomar så blir ju frågan, i händelse de har en plump i protokollet, vad de ska göra om de inte får gå sin praktik? Förslag?

  4. Vad heter företaget som kräver utdrag ur belastningsregistret, vad heter dess chef, dennes adress, postnummer, telefonnummer, namn på familjemedlemmar osv.. Häng ut dem bara, maximalt mycket. Jag lovar, det kommer ganska snabbt att visa sig vem det egentligen är som har något att dölja.

  5. Det kan vara så att beslutet inte är skolans utan att det är krav från företagens sida för att de ska ta emot praktikanterna.Verkar förvisso lite underligt om alla aktuella företag kräver utdrag för att ta emot praktikanter…

    • Michael Gajditza

      Ska gräva lite på måndag men har en känsla av att det sprids en allmän resignation som gör att vi går med på att kontrolleras överallt. Detta var INTE belastningsregistrets syfte från start.

  6. Delat på Facebook

  7. Om du läser hos Portolanseglaren (länk hos mig) i hans senaste inlägg, så länkar han till ett radioprogram där en pensionerad människa som jobbat på Förnedringskassan beskriver hur livet där blev som sovjet. han pensionerades för två månader sedan…Jag blev upprörd men tyvärr inte förvånad… och jag ser kopplingar till detta…Hemikramar

Kommentera

