Svensk Myndighetskontroll: Så går en dag ifrån vår tid att aldrig födas åter.


Några små söndagsbetraktelser.

 

I Aftonbladet berättas attFlera instanser i USA verkar ha tagits på sängen av den rekordsnabba militära upprustningen i Kina.” Bakgrunden är att Kina presenterat ett eget stealth-flygplan som antas påverka den amerikanska överlägsenheten vad gäller stridsflyg.

 Totalt sett måste man konstatera att dom får då inte mycket valuta för alla dessa miljarder dollar som läggs på spionage, kontraspionage, övervakning, säkerhet etc. om det kommer som en överraskning att kineserna jobbat på ett sådant här plan i flera år. Undrar om dom inte hade fått bättre underrättelsematerial i så fall genom att googla på ”stealth, flygplan”?

 

plane1_1367090t (Mobile).jpg

 

Inte heller lyckades all denna säkerhet skydda den kongressledamot som blev skjuten i Arizona av en galning som i stort sett, vilket verkar vara temat för galningar och terrorister idag, berättat om sina planer på Myspace.

 Sara Palin, förmodad presidentkandidat och hennes ”dödskarta” där hon markerat olika platser med ett hårkors och uppmanat sina supporters att lägga an och sikta, är en så urbota korkad människa att jag orkar inte ens börja med en kommentar. Den skulle bli alldeles för lång.

Det får mig att fundera över hela begreppet ”sökord” som ju sagts oss vanliga dödliga vara sådana sofistikerade ting att vi alls inte behöver oroa oss för att de ska missa något eller att de ska sortera ut information om oss. Nejdå, de är så exakta att enbart terrorister kommer att få sina mail lästa och analyserade.

Lite kul är det när kända politiker råkar ut för nitiska tjänstemän vilket Alf Svensson gjort och som beskrivs i de artiklar jag länkar till. Får väl säga till Svensson att om han bara har rent mjöl i påsen behöver han inte vara orolig. De kommunala tjänstemännen gör bara sitt jobb och det är väl fint att de är noggranna i sin myndighetsutövning? Lite granskning får man stå ut med………

Både Centern och KD har efter valet och efter de senaste opinionsmätningarna, talat om nödvändigheten av nya ideer och visioner för respektive partis del. På tre månader drygt så har detta hittills begränsats till ett centerförslag om att elever ska få sätta betyg på sina lärare och att detta betyg ska vara en av grunderna vid lönesättning av den enskilde läraren.

Om Centerpartiet, som Maud Olofsson vill, ska vara Alliansens ”idéspruta” måste hon nog tänka lite bättre och lite mer visionärt.

KD och Göran Hägglunds nytänkande består i att man dammat av ett gammalt förbudsförslag i vilket KD vill förbjuda deltagande i och stöd till rasistiska, kriminella och terroriststämplade organisationer. Det har blivit så att för många politiker idag så består ”frihetsfrämjande” åtgärder ofta av förbud. Göran Hägglunds försök att framställa sitt parti som frihetsälskande ter sig alltjämt och alltmer som fullständigt verklighetsfrånvänt.

Sakine Madon har skrivit en utmärkt ledare i Expressen om hur s.k liberaler sviker yttrandefriheten. Läs den här: Jag vill bara göra ett litet tillägg och säga att artikeln påminner oss om att vi alltid måste vara självkritiska och rannsaka våra egna ställningstaganden. Det är lätt så länge inte känslor är inblandade, men så snart vi blir känslomässigt berörda så riskerar objektiviteten att få ge vika.

Bokbål Berlin 1933.JPG

En reflektion angående dessa utställningar är också att det heller inte får bli så att man garanteras en utställning enbart för att man vill visa upp något kontroversiellt.

Bland annat om detta har Amanda skrivit ett långt och tänkvärt inlägg och så har även Torbjörn i två olika inlägg

Jens täcker ytterligare vinklar i den debatten.

Är det någon mer än jag som är oändligt trött på alla de inlägg här och där som beklagar sig över att ”vissa frågor får man inte diskutera” och så försöker man framstå som dels politiskt modiga som vågar ta upp en fråga och dels som martyrer för att man inte får ta upp den fråga man just tagit upp. Alldeles särskilt dumt framstår detta argument då det används i en diskussion om det som inte får diskuteras……..

”Rättssäkerhet – men bara på kontorstid” känns inte som ett nöjaktigt motto för en svensk Fru Justitia. Så är emellertid situationen idag. Vi har jourdomstolar och vi har jouråklagare och det är ju bra.

Däremot så tycks man ha glömt en sak för vi har inte några jouradvokater vilket fått som konsekvens att många som grips och anhålls utom kontorstid, blir förhörda utan att en advokat är närvarande. Det är inte bra och direkt felaktigt.

Nu ska jag läsa igenom min mail och sedan åtgärda problem med datorn genom att först slå den med en slägga och därefter sparka på den. Jag har kollat att det är lagligt att göra så men begränsat till datorer man själv äger.

Jag gjorde likadant med min andra dator nyligen och skrev dessutom in i den att om den inte sköter sig i fortsättningen så skaffar jag en mac. Det sistnämnda tror jag tog skruv för sedan dess så har den skött sig riktigt bra.

Osborne 1 var den första massproducerade bärbara datorn och lanserades 1981. Skärmen var en 5 tums crt och osborne saknade batteri..jpg
Bara tre avbetalningar kvar nu.

Återkommer till bloggen när jag är klar och har jag inte hörts av framåt påsk så vann datorn. Tänk för övrigt på att det är dags att vi nu förmänskligar staten istället för att som vi hittills gjort, förstatligar människan!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 9 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Kina får väl göra som de vill. USA gör som de vill….och Kina verkar inte utgöra något särskilt hot för världen. Vad har de att vinna på det? Förutom att de snodde Tibet (vilket var för jävligt) och gnabbas med och emellanåt hotar Taiwan och stödjer vissa brutala kommunistdiktaturer.Men de är inte i krig med alla oliktänkande, som USA .Läste i morse om attentatet i Tucson, Arizona och teapartyrörelsen med Sara Palin i spetsen. Skrev också ett inlägg om det. (Välkommen in och kommentera).Tack för ett bra inlägg. Tummen upp!’Kao

    • Michael Gajditza

      Tack! Internetcensureringen i Kina är heller inte eftersträvansvärd. Stort land, många människor, svårbedömt men går åt rätt håll tycker jag.

  2. Nettan Tjernkvist

    Hmmm, sedan när ”berättar” Aftonbladet, jag trodde de ”avslöjade”… I allafall när de får säga det själv…..

  3. ”Det är dags att vi nu förmänskligar staten istället för att som vi hittills gjort, förstatligar människan!”Den tanken tar jag med mig härifrån…Hemikram

Kommentera

