Svensk Myndighetskontroll: Har du betalat Gessle idag?


Sådär ja, klart. Jag har just skänkt Per Gessle och Tomas Ledin m.fl. en slant.

Varför?

Av samma skäl som du gjort det! Vi hade väl egentligen inget val!? I mitt fall så hängde det ihop med en backup jag gjorde av ett dokument som jag just skrivit. Som alla andra som nyttjar datorer så måste jag spara det jag vill ha kvar någonstans och så fort jag gör det så får grabbarna ovan en slant. Inte bara dom förstås utan samtliga kulturarbetare kan jag väl möjligen lite slarvigt sammanfatta det till.

Jag vet ju inte vad alla andra tycker men då ingen tycks protestera så anser väl en majoritet att det är helt ok att Gessle och Ledin får sin slant då ni sparar ner era egna semesterbilder på en hårddisk, USB-minne eller tom CD/DVD. Eller om ni kör en backup på er bokföring eller på skoluppsatsen som blev så bra som yngsta grabben skrev igår.

13lindstrom.png

Själv så begriper jag inte alls varför jag ska betala för ovanstående men har ni aldrig tidigare insett hur stark den s.k upphovsrättslobbyn eller maffian är så kanske ni gör det nu den 1/4-11 då priset på en vanlig hårddisk av snittformat kan öka med uppåt 50% eller 200:- i pris. Pengar som de stackars nödlidande upphovsrättsmännen behöver.

Detta hänger samman med att den 1 april höjs privatkopieringsersättningen eller kassettersättningen som den också kallas.

Privatkopieringsersättningen är en märklig konstruktion. Det är en avgift som tas ut på tomma cd-skivor, dvd-skivor, mp3-spelare och annat som lagrar digital information.

Tanken är att upphovsmännen ska få ersättning när vi privatpersoner gör kopior för privat bruk. Det handlar alltså inte om piratkopiering utan om den lagliga rätten att kopiera till nära anhöriga.

För varje tom skiva som säljs går några kronor till olika kategorier av upphovsrättsinnehavare och det blir mycket pengar: 2008 brandskattades vi konsumenter på 109 miljoner kronor. Ändå är upphovsmännen inte nöjda. Från den 1 april införs även privatkopieringsersättning på usb-minnen och externa hårddiskar samtidigt som avgiften alltså höjs.

 Varför t.ex kompositörer och filmmakare ska få betalt när jag gör backup på min bokföring är obegripligt och befängt.

Kan någon ge ett annat exempel på arbete där man får betalt för något man gjort för tjugo år sedan i samband med att din granne idag gör något som inte har något samband alls med vad du gjorde då? Jag kan iaf inte komma på något.

Själv så tänker jag kringgå denna senaste dumhet genom att handla det jag behöver på området i utländska internetbutiker. Det är nämligen den möjlighet som finns att undgå avgiften. Att det är skadligt för Sverige skiter upphovsrättsmaffian i.

Nunc aut nuncuam


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 7 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Jag känner igen detta som amatörfotograf. Högupplösta digitala fotografier tar plats och när jag köper lagringsmedia för att lagra det som jag själv producerat betalar mitt konstnärskap Gessle och co. De betalar sitt eget konstnärskap inte mitt när de köper en hårdisk för sin musik.

    • Michael Gajditza

      Visst är det sjukt. Jag kom just att tänka på hur det fungerar om man lagrar i ”molnet” eller i något av alla de fotoalbum som erbjuds på nätet? Dit har väl inte avgifterna hunnit ta sig än?

  2. Ja vad ska man säga. Denna avgift är så orimlig och så ologisk som en avgift kan bli. Jag betalar någon annan för att lagra material jag själv har upphovsrätten till. Det är anmärkningsvärt faktiskt. Bra skrivet av dig som vanligt. Frekar06

    • Michael Gajditza

      Tack! Glöm nu inte att skicka mig avgiften för att jag lagrar din kommentar här eller försöker du komma undan, nedrans avgiftssmitande pirat…..!! *asg*

  3. Roland Eriksson

    Att maffian skiter i det är ju en sak, värre är att de förbannade politikerna också skiter i det!

    • Michael Gajditza

      Fast politikerna har ju inte skitit i det utan har agerat väldigt aktivt för att tillmötesgå alla maffians krav. Lite som att man fått ett ” offer You cant refuse…..”

Kommentera

