Svensk Myndighetskontroll: Hjälp! Vi behöver namnteckningar!


FotoFlexer_Animation.gif

Jag behöver lite hjälp!

För att registrera ett nytt politiskt parti kräver Valmyndigheten att man har 1.500 namnunderskrifter, på papper. Vi behöver med andra ord samla ihop 1500 namn för att registrera oss som parti.

Vi behöver din hjälp. Du kan hjälpa oss genom att ladda ner och skriva ut blanketten från Valmyndigheten, fylla i ditt eget namn förstås, och sen samla in namn från dina vänner. Sen skickar du den till oss.

 

OBS!

1. Du behöver inte fylla en blankett för att skicka den till oss – får du inte in fler än 4-5 namn, skicka in dem – sen kan du skriva ut nya blanketter och fortsätta i den takt du hinner.

2. Alla fält måste fyllas i – datum, namn, personnummer och boendekommun.

3. Dina uppgifter blir inte offentliga. Uppgifterna skickas till Notarius Publicus, som meddelar Valmyndigheten. Vi skulle gärna slippa kräva personnummer, men det är Valmyndighetens regler – man vill undvika fusk.

4. Den som skriver på måste vara myndig och svensk medborgare.

 

En underskrift innebär inte att du blir medlem i Liberaldemokraterna, utan endast att du stödjer vår demokratiska rätt att få bilda ett politiskt parti. Du behöver alltså egentligen inte ens stödja vår politik, bara vår rätt att bilda ett parti i god demokratisk ordning.

Ladda hem vår blankett för namninsamlingen här:
blankett för registrering av partibeteckning (i pdf-format).

Liberaldemokraterna har förstås en Facebook-grupp, och där kan man bli medlem. Då kan du debattera liberal politik, och även få information om våra aktiviteter.
Ibland går vi ut och samlar in namn, och då är det välkommet att hänga med!

Ifyllda namnlistor skickar du till:
Liberaldemokraterna, kansliet

Attn: Amanda Brihed
Bridgevägen 12
142 66 Trångsund

Tack för din hjälp!

Fler som hjälper till:

Liberaldemokraterna, Amanda Brihed, Torbjörn Jerlerup, Niklas Starow, Hanna Söderström, Martin Ekdahl

libdembanner.gif

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 5 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 15 kommentarer.

  1. Ordgåtan. Det var en bonde som svarade. Kommateringen fattas.”Om jag inte kan så, kommer jag, men om jag kan så, kommer jag inte.”Alltså , han skulle ut med utsädet.

  2. Liberaldemokraterna blir att räkna med valet 2014, massor av nya medlemmar ansluter sig till partiet. Här får du se ett urval av nyligen anslutna medlemmar om du klickar på bildspelet, bild för bild.1/13http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8625921.ab

  3. Hon kommer inte. Dubbelnegation va? så tolkar jag de svenska grammatikreglerna, men enligt gällande matteregler så gör två minus ett plus… alltså kommer hon >=0)Jag har delat inlägget på facebook på min sida och jag anser att du ska posta detta på ”Hemimammas vänner” också då jag anser att vi ska vara vänner av demokrati och om någon protesterar så försvarar jag…Jag skriver på för egen del, men har svårt att skaffa fysiska namnlappar bortom nätet, men hoppas att du känner att jag gör vad jag kan för att hjälpa dig ändå?Hemikramar ♥

    • Michael Gajditza

      Stort tack för det. Folk tror ofta att de ger partiet sitt stöd med namnteckningen, men det de ger stöd egentligen är rätten att stara ett parti. Alltså är det själva demokratin som får stödet.Sätt in två komman och tänk på att min vän är lantbrukare så blir meningen ovan begriplig! 🙂

  4. Michael Gajditza

    Kul nattdebatt! Undrar vad det är för fel på oss egentligen…..*S* 😉 Sånt där kan man grunna på länge. Fick förresten det här svaret från en vän på en inbjudan till fest. Hur tolkar men den så att det blir begripligt?”Om jag inte kan så kommer jag men om jag kan så kommer jag inte.”

  5. Val kan flyttas, men inte födelsedatum. Var det grundlagsändring på gång och det blev riksdagsval skulle det bli väldigt konstigt att använda namnunderskrifter från folk som blir myndiga 2014. Det lär med andra ord vara datumet på blanketten som avses. Noteras bör, kanske, att valmyndigheten inte lär ha något sätt att verifiera när blanketten skrevs under, utan får ta det antecknade datumet vid face value så att säga.

  6. Eftersom vid tidpunkten för underskriften står inom parentes skulle jag tolka det som att du måste vara röstberättigad när du skriver under, dock är det en jäkligt skum formulering eftersom du antingen är röstberättigad till nästa val, eller röstberättigad när du skriver under. Förstår inte varför de ska ha med båda sakerna.

  7. Just parentespåståendet ”(vid tidpunkten för underskriften)” känns överflödig och förvirrande. Det är ju inte så att människor byter födelsedag stup i kvarten! Alltså borde inte tidpunkten för underskriften egentligen spela någon roll – en person är antingen myndig att rösta eller inte 2014.En möjlig förklaring till detta påläggspåstående kan dock vara att det inte är OK för en person som förvisso har åldern inne men inte medborgarskapet (ännu).

  8. Hmm. Det var en lurig formulering; kan nog tolkas som Johanna säger också. Blir konfunderad!För att bena ut situationen, så gäller det ju riksdagsvalet 2014. Genom att fylla i med denna information i meningen blir det lättare att förstå, tror jag. Alltså:”Dessa personer ska ha rösträtt i riksdagsvalet 2014 vid tidpunkten för underskriften”.Läser man det så så låter det ju som att de som fyller 15 senast 19 september 2011 är OK? För de fyller ju 18 i tid för riksdagsvalet. (om det nu är den 19e nästa gång, vet ej säkert).

  9. Johanna – nej det behövs att personerna ska vara myndiga (=ha rösträtt) vid tidpunkten för underskriften. Så 18 minst gäller.

  10. Enligt http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/registrera_partibeteckning/index.html#kap5”Partiet måste visa att ett antal personer stöder anmälan om registrering av partibeteckningen. Dessa personer ska ha rösträtt i det val som registreringen gäller för (vid tidpunkten för underskriften).”De behöver ej nödvändigtvis vara myndiga med andra ord. Ni kan ragga upp personer som fyller 18 år innan riksdagsvalet 2014 äger rum om ni vill.

    • Michael Gajditza

      Hej! Jag tolkar det inte så eftersom jag läser det som att de ska ha rösträtt när de skriver under, d.v.s vid undertecknandet ska man ha fyllt 18. Lika bra att köra på det så är man säker i alla fall. Tack för tanken iaf och jag är inte ett dugg rädd för att erkänna att jag har fel om någon har nåt annat eller mer som pekar på det Johanna är inne på?

  11. Maria de Suède

    Gàr det bra med utlandssvenskar?

Kommentera

