Svensk Myndighetskontroll: Positiv integritetsnyhet från USA.


Positiva nyheter från USA på internet/övervakningsområdet tycker jag inte att vi hör alltför ofta men här kommer en som med förvånansvärd tydlighet kastar ett amerikanskt lagförslag Combating Online Infringement and Counterfeits Act(COICA), rätt ner i papperskorgen.

Lagen, naturligtvis handlar den om piratkopiering, ger rätt till blockering av DNS-servrar och leverantörerna ska även där kunna hållas ansvariga för vad kunderna transporterar i kablarna. Låter bekant antar jag……..

Så här blev svaret på frågan som ställdes kring hur man ser på lagförslaget:

494083-500-375.png

Ingen som helst tvekan om att den lagen inte verkar särskilt populär. Det som allra snabbast kan få ett slut på den här lagstiftningshysterin är att det väcks en opinion även i USA.

Nunc aut nuncuam

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 4 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. Inget illa menat, men något behövde sägas. 🙂 Ja, Jaywalk är ju ett fint exempel på snedvridet urval åt andra hållet…Mycket intressant frågeställning om ACTA-kunskaperna hos gemene svensk.

  2. Vänta nu lite…Du brukar vara någorlunda källkritisk och analyserande. Vad har hänt?Ingen länk till själva undersökningen, så den är inte trivial att kolla närmare. Fast det står ”TechRepublic” i bilden, så lite har vi att gå på. Webläsaren visar en sida som har ”TechRepublic : A ZDNet Tech Community” som underrubrik, så vi börjar få en bild av i vilken miljö den utförts: En miljö som är inläst på teknik, troligen bestående av tekniker.Inte konstigt att resultatet blev som det blev! Underlaget består av en specialintresserad grupp människor som orkade bry sig om att besvara en webbenkät. Jag misstänker pessimistiskt att om man ställde den till amerikaner i allmänhet skulle den dominerande biten vara ”Vad är COICA?”.

    • Michael Gajditza

      Någorlunda…….hmmpff, *S* Jag bommade denna för jag hittade den på en amerikansk blogg tror jag att det var, kopierade och glömde helt enkelt att klistra in en länk. Jag ser att du är färgad av Jay Leno och hans ”Jaywalk” vad gäller kunskapsnivån hos genomsnittsjänkaren. Fast….jag undrar hur många svenskar som känner till ACTA?

  3. Jag får delade känslor av det här. Jätteglad över att det börjar synas ett stopp i tunneln, men samtidigt, ärligt talat. Sverige är ju fan inte en suverän stat när vi ska behöva hoppas på att amerikanska politiker inser dårskapen i övervakningen. Fast det är klart, detta ger kanske Reinfeldt möjligheten att framstå som någon som inte går i ledband, när han utrustar varje svensk med analprobe. Information är makt, och utomjordingarna ska fan inte veta mer om svenskarna än Reinfeldt gör 🙂

  4. Det värsta är de aningslösa människor som fortfarande säger att ”jag har inget att dölja, så för min del spelar det ingen roll om jag blir avlyssnad och fotograferad”.De ger på sätt och vis legitimitet för FRA och SÄPO:s avlyssningar på oss alla.Fel ord och man är på tråden.Kao

  5. Svaren avspeglar en egenskap i samhället: vissa skor sig på andras bekostnad. Det är de där 2% som syns i diagrammet. Tyvärr har denna minoitet avsevärt mera att säga till om än vad som vore fallet om alla hade samma mjölighet att påverka. Konstigt nog kallas det ”Demokrati”!

    • Michael Gajditza

      Av alla taskiga samhällssystem vi prövat så har ändå inget varit bättre än detta om vi nu bortser från det faktum att demokratin var bättre, starkare och djupare för 10 år sedan än vad den är nu men så har den också varit utsatt för ständig attack i 10 år både utifrån men främst inifrån.

  6. Jag vet inte varför du förvånas av detta, medborgarna, de röstande, i USA är väl inte mer annorlunda än vi svenskar. De har samma problem som oss, dvs det är maktapparaten som styr.

    • Michael Gajditza

      Du har rätt i grunden och jag kanske borde ha formulerat det som att jag är förvånad över att ett folk som normalt är så allergiska mot federala lagar och överhet, har varit så mottagliga för sådant under en så lång tid efter elfte sep. Det här resultatet borde egentligen vara ett normalresultat.

Kommentera

