Svensk Myndighetskontroll: Skattereduktion för likhet och medeltal


http://www.expressen.se/ekonomi/1.2274968/kommunalrad-vill-ha-tjockisskatt

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8357190.ab

Morgonstund har guld i mun!

Ett fullständigt obegripligt uttryck som jag inte tänker ägna någon tid alls åt mer.

Kan man inte sova så kan man sitta och fundera och då kan man komma på saker. Inatt har jag kommit på att det finns massor av områden som fortfarande inte nyttjas effektivt som skattekällor. Därför har jag nu kommit på en lysande tanke som jag tror att jag t.o.m ska ta patent på så att ingen stjäl eller piratkopierar den.

Jag har kommit fram till ett fullständigt och totalt rättvist skattesystem som jag kallar

 Det gyllene medeltalets skatteprincip

Ett särskilt tack måste jag rikta till Centerpartiets Stefan Hanna, som är kommunalråd i Uppsala, utan hans förslag om särskild skatt på överviktiga hade mitt förslag aldrig blivit verklighet. Hanna säger i sin blogg att det är inte mer än rimligt att överviktiga betalar mer eftersom de utsätter det gemensamma systemet för mycket större påfrestningar.

Stefan_Hanna01.jpg
Stefan Hanna

Det framgår inte av artikeln om han avser att ha en progressiv skatt eller om det ska vara samma skattesats hela vägen men även den frågan har jag en bra lösning på som jag ska skicka till honom. Det system jag föreslår bygger på den mycket goda statistik vi har i Sverige över det mesta.

Tack vare en mängd nya fiffiga lagar så kan vi idag också övervaka människor på ett aldrig tidigare skådat sätt och detta innebär även det stora fördelar för mitt nya skattesystem som i grunden utgår från att alla människor är olika och att alla människor därför också ska betala olika skatt. Vi ska ha respekt för allas rätt att vara olika, en del mer än andra, men vi får heller inte dra oss undan den obehagliga sanningen, olikheter kostar!

Skatt kan användas som ett effektivt incitament för att få människor att ändra vanor och beteenden och genom att göra det så kommer man också att kunna påverka sin egen skatt. Nyckelordet och det som kommer att vara det mest eftersträvansvärda för varje svensk i fortsättningen är likhet.

Sedan många år så har vi använt begreppet medelsvensson för att så att säga beskriva den genomsnittlige svensken. Inte sällan har det gjorts på ett föklenande sätt men min reform kommer att vara en hyllning av just medelsvensson vars status kommer att bli för evigt förändrad. Medelsvensson – vår nye hjälte!!

Detta eftersträvansvärda och nästan sakrala mål ska uppnås genom och åstadkommas av en genomgripande skattereform där det heliga medeltalet kommer att vara det som styr skatteuppbörden. Ju längre man ligger från detta medeltal, desto högre kommer skatten att bli.

Om vi utgår från Hannas skatt på feta så är det ju även så att det finns sjukligt smala människor som också dom belastar samhället mer än de som är präktigt medelfeta. Tanken är att vi på 100 lämpliga områden av alla de områden där vi har tillgänglig statistik, ska låta medeltalen i den statistiken utgöra en lägsta punkt i skatteskalan.

Nu vet jag inte på rak arm vad svensken väger i genomsnitt och här får vi naturligtvis även olika skatteskalor för män och kvinnor vilket får sägas vara ett synnerligen feministisk tilltalande inslag i frågan. Låt oss för exemplets skull säga att män väger 80 kg i genomsnitt och kvinnor 67 kg och så bygger vi skatteskalan utifrån det.

tjock-man_27386045.gif

De som väger exakt som medelsvensson betalar den lägsta skatten och sedan betalar man utifrån hur mycket man själv avviker från detta genomsnitt. För att stimulera människor extra att försöka nå snittet så föreslår jag även att skalorna görs progressiva då avvikelsen från snittet är större än 50%. En stor fördel för den enskilde blir att han med detta system själv kan påverka sin skatt i hög grad, genom att så mycket som möjligt söka anpassa sig till medeltalet.

Vissa undantag måste göras som t.ex för medelålder eftersom spädbarn annars skulle komma att drabbas väldigt hårt. Genomsnittligt antal barn får också lov att avrundas på något sätt eftersom de med två barn annars skulle få en skattemässig fördel gentemot de med ett barn. Även skatteverket har förståelse för att ett medeltal på 1,7 barn kan vara svårt att åstadkomma i det verklige livet.

Detta kommer även att utgöra en stimulans för tidigare tysta samhällsgrupper och en begränsning för de som pratar mycket eftersom det kommer att vara mest lönsamt att prata lagom mycket. Viss svårighet ser jag även med begreppet dumhet och beräkningsgrunden för medeltalet. Jag tror dock att tillsättandet av en analysgrupp kan vara modellen för att få fram ett så korrekt värde som möjligt.

Analysgruppens uppgift blir att analysera landets samtliga politiker för att få fram exakt hur dumma dessa är i genomsnitt. En gissning i sammanhanget säger mig att ett visst kommunalråd i Uppsala kommer att få betala ordentligt med skatt. Dels beroende på att mannen i fråga tycks prata mycket men framför allt för att han kan komma att utgöra något av skalans slutpunkt på den sida där de dummaste finns.

Stefan Hanna. Att särskilt beskatta människor med övervikt är nog ett av de mest korkade förslag jag hört och jag har hört många. Om du anser att överviktiga utsätter det gemensamma för stora extra påfrestningar så kan du kanske ta dig en kort funderare på vad somliga politiker gör. Jag skrev kort funderare, eftersom jag är säker på att du ändå inte kommer att kunna prestera ett vettigt svar.

Min förståelse för och min uppskattning av att Centern ser ut som ett parti som har sin framtid bakom sig blir, med hjälp av uttalanden av den sort som du gjort, bara större. Jag undrar också vilken grundläggande människosyn man egentligen har när man kläcker ur sig sådan smörja?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 3 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. NU ÄR DET NOG!!och jag är inte ett dugg avskild!

  2. Det hände sig vid den tiden…. att hela världen skulle skattskrivas. Skatt kan drivas in i olika former men till slut säger folket: Nu är det nog. Att uppfostra svenska folket genom olika skater leder bara till att folket flyttar utomlands.

    • Michael Gajditza

      Kan man reservera en lägenhet….? Ett problem med svenskarna är att när det sägs ”Nu är det nog” så sägs det företrädesvis i avskildhet.

Kommentera

