Svensk Myndighetskontroll: Big big misstakes




God fortsättning på det helt nya året!

Jag satt här och funderade lite på vilka misstag jag gjorde förra året och kom fram till att det var en miss att inte ta semester. Ska försöka ta igen den missen i februari istället. Annars kom jag inte på nåt särskilt av nåt större format iaf.

Är däremot rätt säker på att det bland de sverigedemokrater som kollade min blogg under valrörelsen finns dom som anser att hela mitt 2010 var ett stort misstag……;-) Jag får försöka leva med det.

agenda.JPG

Tanken fick mig att titta lite över hur andra haft det och jag hittade några som historiskt gjort en del missar och missbedömningar som nog står i en viss särklass. Här har ni några exempel på gigantiska felbedömningar iaf.

 ”I think there is a world market for maybe five computers.”

Thomas Watson, chairman of IBM, drog den slutsatsen 1943 och idag får man väl säga att han hade inte helt rätt….!

Det hade heller inte Western Union som i ett internt memo 1876 gjorde denna analys av en nymodighet. ”This ‘telephone’ has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us.”

Charles H Duell hette en chefstjänsteman på USA:s patentbyrå och redan 1899 så var han på det klara med hur det skulle bli: ”Everything that can be invented has been invented.” Vet inte var han fick det ifrån men att det var helt åt felfelfel hållet är väl klart.

Sedan har vi dom som gör andra misstag och man kan ju fundera på den norske statsministerns ord till en präst i Brasilien efter en gudtjänst då han vänligt tackade genom att använda sin bästa skolengelska som blev såhär: ”Thank you for the mess.” Prästens första min hade varit kul att se.

Minst lika skojiga som själva felsägningarna kan förklaringarna i efterhand bli och här har vi en liten klassiker: ”Jag ljög inte, jag sa bara sånt som senare visade sig vara osant” Det hade naturligtvis kunnat vara George W Bush som sagt detta vid ett antal olika tillfällen men det var när Richard M Nixon skulle förklara lite runt Watergate som det körde ihop sig.

405573524v7_480x480_Front.jpg

Avslutar så svenskt det bara går med allas vår älskling, Magdalena Forsberg, som efter en dag då hon uppenbarligen haft bra glid i spåret låter sig intervjuas och klämmer till med följande replik:

”Jag kände att jag inte haft så bra skjut på flera år.”

Måste ha varit på en kamerafri del av banan för några bilder har inte gått att få tag på………!

Som sagt, God fortsättning!!  ee2c676bcbd8d9720d205c473d2a4a4a.jpg

 

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 1 januari, 2011, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 8 kommentarer.

  1. Inte direkt misstag kanske men verbalt klavertramp får man väl anse att Arne Hegerfors sköna klassiker från något Fotbolls-VM på 1990-talet var: ”Och på Kameruns avbytarbänk ser det mörkt ut”.

  2. Ta din katt till veterinär!!

    • Michael Gajditza

      Jag är rädd att det är för sent. Tidigt igår morse bröt han sig in i visthusboden där han under ljudligt smackande förtärde åtta korvar, 14 köttbullar, en halv skinka, ca. 300g lax, kalvsylta och pressylta i okänd mängd samt diverse makrill och lutfisk. Allt nedsköljt med ca. 7,5 dl. grädde. En timme senare återfanns han död men leendes hos grannens kattflicka. Av allt att döma så har han drabbats av en hjärtattack och hastigt avlidit. Han efterlämnar 653 barn, ett okänt antal fruar, fästmöer, älskarinnor samt en halväten lasagne. Tack för Ditt deltagande!

  3. *skrattar gott*Hemikram och God fortsättning!

  4. Maria de Suède

    Ler… Men semester behöver du nog, det gör bara gott… Liksom jag… Har precis varit vid Canal Saint-Martin och fotograferat i svart-vitt, träffade nàgra fràn Malmö… God fortsättning pà det nya àret!

Kommentera

