Svensk Myndighetskontroll: Har Wikileaks nu bekräftat regeringens dubbelspel?


Då har tiden kommit att kommentera dagen och då framför allt det telegram som läckts från Wikileaks. Christian Engströms blogg var den första blogg jag såg som tog upp detta och i kommentarsfältet hos Christian finns en hel del klokt att tänka på liksom i hans eget inlägg.

För en stund sedan så kom också Rick Falkvinge med en lång kommentar kring telegrammet och som man kan förvänta sig är tonen triumfatorisk som den gärna blir då man känner att, ja, jag hade rätt!!

Rick gör en detaljerad genomgång av texten i telegrammet så han besparade mig det jobbet vilket jag tackar för. Det råder heller inte i mitt huvud någon tvekan om att det här telegrammet går att likna vid ett bombälte som plötsligt sitter fäst vid regeringen och dess företrädare och som rätt använt kan få stora konsekvenser inte bara för regeringen utan för hela integritets- och övervakningsdebatten om det inte görs något förhastat nu.

Vi är nämligen inne i slutet av matchen. Så här långt har vi fått mycket stryk. Spelet ute på planen tycker jag vi inte bara har hållit väl uppe utan i vissa stycken har matchen t.o. m dominerats av oss men vi har misslyckats i avsluten och på den punkten har motståndarlaget varit obarmhärtigt effektiva och satt dit vartenda avslut de siktat på.

Fotboll2_330763q.jpg

Vi ligger alltså under rejält i matchprotokollet men nu, alldeles i slutet av matchen, har det framkommit en möjlighet som, om vi förvaltar den rätt, ger oss ett antal straffsparkar med möjlighet inte bara att utjämna utan även att vinna matchen!! En kontrollant har gått igenom matchvideon och det visar sig att motståndaren tycks ha fuskat rätt rejält och dels haft ett okänt sponsoravtal i strid med reglementet och dels så har dom i vissa matcher , med hjälp av sponsorn, lyckats rigga resultaten i förväg.

Om vi nu bara kan bevisa detta så kommer publiken att reagera starkt och efter straffsparksläggningen som vi fått så kan det nya publikstödet betyda allt i matchens absoluta slutskede.

Just därför lämnade jag nyss över följande spelstrategi till en av de ledande spelarna på planen i förhoppning att han dels ska hålla med mig och dels också implementera strategin i spelet så snart som möjligt och för att detta ska lyckas så måste hela vårt team nu, snabbt, göra en granskning gemensamt av de möjligheter som står oss till buds.

Fotboll1_330761q.jpg

Detta är mitt förslag till spelplan den närmaste tiden. Den är inte detaljerad utan anger mer en riktning för de på planen som känner att detta kan bli en vinnande strategi på kort till meddellång sikt och så här hade jag tänkt att vi skulle göra:            (ntp tillhör motståndarsupportrarna och har hejat livligt på dom)

”@ntp, jag adresserar dig inledningsvis eftersom du förmodligen ändå kommer att se denna kommentar som riktad till dig. Det är den naturligtvis också men inte i högre grad än till någon annan.

Källkritik är bland det viktigaste som finns. Utan fungerande sådan skulle vi alla dagligen falla offer för mängder av desinformation, fördomar, faktafel etc.

När värdet av detta telegram ska bedömas så ska det naturligtvis ske på samma grunder som man nyttjar i alla de sammanhang där källkritik är nödvändig. För oss, som nu med detta telegram anser att vår sak och våra sedan länge använda argument i frågor på detta område, har fått en bestämd bekräftelse blir det, trots den upprymdhet som kan kännas av denna bekräftelse, förmodligen just mot den bakgrunden viktigare än någonsin att dels granska just detta telegram med källkritiska argusögon och dels att formulera de slutsatser vi kommer fram till oerhört noga.

Det vore fruktansvärt tråkigt att först få allt bekräftat för att straxt därpå, genom användande av en alldeles för tillspetsad retorik eller på annat sätt felaktigt formulerade slutsatser, genast underminera det ev. förtroende som den minitiuöst gjorda källkritiska granskningen kan ha genererat.

Jag tror nämligen att läget nu är sådant och att utvecklingen gått så långt att vi inte får så oerhört många fler chanser/möjligheter att sätta stopp för en fortsatt marsch in i det totala övervakningssamhället och till en modern Kafkavärld där medborgare ständigt tvingas bevisa sin oskuld.

Faktum är att i det avseendet så gör ntp en oerhörd nytta i händelse hans ”trollande/argumenterande”, defacto leder fram till att granskningen av de uppgifter som nu finns, blir så grundlig att resultatet sedan inte kan ifrågasättas ens av ntp!

Därför så tänker i alla fall jag börja från början genom att, trots att det såvitt jag kunnat se inte ens ifrågasätts, helt enkelt ställa den första absolut grundläggande frågan om vi är säkra på att telegrammet är äkta? Vilka bevis finns för att det är så? Det är ju först då detta har kontrollerats och bekräftats som det blir av intresse att gå vidare med innehållet och att steg för steg kunna påvisa även att det som sägs är korrekt och att de slutsatser som sedan kan dras är såväl rimliga och riktiga som evidensbaserade.

Visst låter det som ett tråkigt arbete men belöningen kan bli stor den dag som en överväldigande majoritet kommer till insikt och att de som fortfarande kommer med allt mer desperata motargument, är de som också får lov att karaktäriseras som de som bär de heltäckande aluminiumluvorna.

stoppafralagen260.jpg

Jag minns att någon under den sommar som FRA-debatten pågick karaktäriserade bloggarnas arbete i den frågan som ett gigantiskt grupparbete där alla som kunde bidra med något också gjorde det. I nuläget finns det också ytterligare en väldigt viktig sak att ta med i beräkningen och det är att Wikileaks fortfarande har mängder av opublicerat material och att det mycket väl kan tänkas att det i detta material kan finnas sådant som kommer att ge en ännu tydligare bild av den helhet som många av oss redan nu menar finns där och som är summan av alla de uppgifter som så här långt styrker vår uppfattning om att den svenska regeringen spelat ett mycket fult spel med amerikanerna i vilket har ingått att fullt ut ge efter för mängder av de önskemål och krav som framförts från företrädare för den amerikanska regeringen och presidentämbetet.

Så det får bli min uppmaning till alla här just nu och också den uppmaning jag kommer att uttrycka alldeles snart i min blogg. Den uppmaning som lyder; låt oss nu göra läxan både ordentligt och gemensamt med den inriktning jag föreslagit ovan, så ökar vi definitivt våra möjligheter att så småningom få ett stöd som har potential att bli bra mycket större än vad FRA frågan lyckades generera.

Nu ska jag gå hem till mig och sätta igång med att vara extremt källkritisk och noggrann då jag också söker vidare efter annat som styrker äkthet och innehåll! Med det avser jag andra uppgifter från annat håll, andra uppgifter från andra telegram. Hänvisningar i andra sammanhang till det material som nu är föremålet för vårt intresse?

Hur starka indiciekedjor kan vi smida på de områden där handfast och robust bevisning saknas? Sök sammanhang som går att leda i bevisning! Vittnesuppgifter? Dra i de kontakter som finns! Vår regering har ljugit för oss och bedragit oss. De har lämnat ut uppgifter om oss till främmande makt. Dessa påståenden måste vi bevisa och vi måste göra det snart!

Kan vi det då?

YES WE CAN AND YES WE WILL!!

Ha en riktigt god fortsättning på julen för övrigt!! / Micke

Läs även andra bloggares åsikter om 

, , , ,

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 25 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. Fenomenalt, Michael!Just i den här frågan ska vi verkligen samverka med piraterna, eftersom Piratpartiet är de enda som på allvar har kämpat i de här frågorna. Och flera av de politiska ungdomsförbunden, förstås.

    • Michael Gajditza

      Tack! Jag är beredd att samverka med en liten svaveldoftande farbror från underjorden om det betyder att vi kan bli av med ett kluster av lagar som ändå leder till att den lille jäveln får makten…..

  2. Knuffar!

  3. Fin berättelse!Och jag är på den linje som du skisserade på Christians blogg. Nämligen stabil källkritik.Denna match går inte att vinna med varken rävspel, fulspel eller råstyrka. Endast genom humor, samspel och inte minst det sista som lämnar var och en av oss. Hopp.Alla tre är något jag upplevde i ditt blogginlägg 😉

    • Michael Gajditza

      Bra! Det var faktiskt meningen och samtidigt så menar jag också verkligen allvar med att jag inte vet om vi får så många fler chanser att få pendeln att börja slå tillbaka så jag vill suga ut vartenda uns av fakta som går att få ur de här båda telegrammen för att sedan tillsammans med kloka människor bestämma vad vi ska göra vidare.Måste bara skriva klart partimanifestet först……!!

  4. Bra skrivet!Det är verkligen dags att sätta den här straffsparken, så hårt och bestämt så att dom inte ens har en chans att ta den. Sätt dit dem för de Amerikanska chemtrailsbesprutningar över vårt rike Sverige. Jag förstår inte ens hur vår regering kan skriva under och godkänna detta övergrepp hela Sveriges befolkning. De ansvariga måste ställas inför rätta.http://blogg.aftonbladet.se/chemtrails

    • Michael Gajditza

      Japp, o jag tror att bästa sättet att få in den där straffen är att ta det riktigt lugnt och förbereda sig så gott det bara går.

  5. Ber om ursäkt, ser nu att jag läste galet och missförstod tack och lov, blev förvånad och arg då målet är samma.Det blir tokigt ibland ursäkta mig! Har i övrigt alltid uppskattad din blogg.

    • Michael Gajditza

      Helt ok, blev bara så förvånad själv eftersom jag inte har någon anledning att skicka kängor ditåt men ibland kan det ju bli nåt knasigt syftningsfel eller liknande som ställer till det. Kul att du gillar det jag skriver! 🙂

  6. Bra skrivet Michael! Lindsay: Vad menar du? Kan du visa var i texten Michael ger Falkvinge en känga?

  7. Men kängan till Falkvinge, vad skulle den vara bra för?Jävligt onödigt i sammanhanget, smaklöst tycker jag.

Kommentera

