Svensk Myndighetskontroll: Jag vill väcka er och skaka om er men vet inte hur?


Det var väl på tiden!

Poliser ska få begå brott. Den nya lagen innebär i allt väsentligt inget nytt eftersom svensk polis i åratal begått brott utan påföljd. Den som gitter kan själv läsa åtalsfrekvens och statistik för hur riksenheten för polismål agerat under en femårsperiod. Mitt senaste inlägg om den avdelningen inom polisen skrev jag så sent som den 1/12.

Det som kommer att bli skillnaden i fortsättningen är att nu kan man begå brott på tjänstetid, uppmuntrad av chefen därtill samt med nödig förklädnad försedd. Förmodligen så kommer man också att kunna utverka en del övertid eftersom dom där skummisarna normalt jobbar på underliga tider?

Nu är det säkert någon som läst så här långt som undrar vad i h-e skriver han om nu då????

Ledsen att det brakade iväg i starten men jag är, för att uttrycka sig milt, lite putt. Eller tvärförbannad. Hon är igång nu igen, Ask, justitieministern med de greddelina kuverten. Den här gången så ska vi i den tappra kampen mot brottsligheten tillåta att poliser begår brott i samband med infiltration. Även brottsprovokation ska tillåtas i framtiden.

Utredaren tycks inte heller han ha alla hästar i det stall där de borde vara. Han exemplifierar med att de brott som ska få begås främst ska gälla brott som kan ge böter, men också ”i mindre mån” brott med hårdare straff i straffskalan.

”– Det kan gälla att hjälpa till med förpackning av narkotika eller liknande, säger Reimer.”

Jag tror att jag får blodstörtning, nagelsvamp och frossa. Människan(?) som påstår detta är chefsrådman. Den gode rådmannen ska få visa mig en enda dom där den som hjälpt till att packa narkotika har behandlats på något annat sätt än den som sålt partiet. Det finns inte på kartan. Anta att det handlar om att två personer packar om ett kilo heroin. Utan minsta tvekan så skulle båda dömas till mellan 10-12 års fängelse. Oavsett tidigare straff eller ej.

Idag i SvD har vi ett typexempel:

Polisen avslöjade i våras ett stort nätverk av personer som sedan 2009 medverkat i import och försäljning av de nya syntetiska drogerna mefedron, MDPV och methylon. Drygt fyra kilo narkotika och en miljon kronor i kontanter togs i beslag.

Handeln bedrevs som ett företag och flera av de dömda är tidigare ostraffade, har familj och är småbarnsföräldrar.

Den 23-årige huvudmannen har styrt verksamheten från sitt företag i Estland och preparaten såldes på en hemsida på internet.

Narkotikan hämtades från Kina och levererades till medhjälpare i Sverige som förpackade och distribuerade dem vidare till olika försäljare som i sin tur skickade varorna till kunderna.

Handeln sköttes helt svart. Intäkterna tvättades vita och inte en krona har betalats i skatt.

Huvudmannen dömdes till 14 åres fängelse och två av medhjälparna dömdes till tio års fängelse för grovt narkotikabrott.

Rådmannen får det att låta som en baggis så jag antar att det är väl ok för en polis i fortsättningen att packa lite utbränt kärnbränsle, lite mindre pansargranater och små söta k-pistar.

Efter denna briljanta inledning kommer sedan det som blivit något av ett favoritargument efter FRA-debatten nämligen att en fristående nämnd bildas som kan ge tillstånd till detta under den fas polisen inhämtar underrättelser. När förundersökning inletts ska en domstol ge tillståndet.

Därefter att säkerhets- och integritetsskyddsnämnden ska få mer resurser till att granska domstolarnas och den nya nämndens verksamhet. Han anser, i kombination med att ett regelverk över huvudtaget kommer till, att rättssäkerheten därmed ökar.

Den ökar på samma sätt som man hävdade att den ökade i samband med FRA genom att man nu reglerar det oreglerade.

Fan, ni skulle se mig nu. Jag här så arg att jag håller på att slå tangenterna genom tangentbordet för vad är det som pågår här egentligen.

Polisen har tidigare använt sig av infiltratörer och brottsprovokationer trots att det sistnämnda varit olagligt. Eftersom poliser inte åtalas för brott så har heller ingen åtalats för alla de brott som skett i samband med operationer av detta slag. Med ett undantag, kommissarie Olle Liljegren, som fick ta hela smällen för alla övriga inblandade hos Stockholmspolisen. Jag rekommenderar läsning av Dick Sundevalls böcker i ämnet och då i första hand Hanteraren.

Rättssäkerheten ökar därmed då vi legaliserar det som tidigare varit olagligt men som polisen ändå sysslat med. Ja, men det är ju fullt logiskt. Om man talar Orwellska……

Så var det en liten detalj till. Var det någon som reagerade på vad jag skrev sex stycken tidigare i texten? Av det som står där framgår att vi åter ska ut på fru Asks favoritjaktmarker. Jakten på de ännu icke misstänkta! Rent mjöl kan ni hälla till vänster där borta och påsarna viker ni ihop och lägger till höger. Klä sedan av er så kommer ni alla att få duscha av er mjöldammet.

Det står nämligen så här: ”….en fristående nämnd bildas som kan ge tillstånd till detta under den fas polisen inhämtar underrättelser. När förundersökning inletts ska en domstol ge tillståndet.

Vi ska uppenbarligen ha en fas där vi använder dessa metoder utan att egentligen ha någon misstänkt eller snarare en fas där naturligtvis alla är misstänkta! Enklaste sättet att hitta sådana att brottsprovocera och infiltrera är väl att använda sig av registrerade uppgifter i enlighet med det nya datalagringsdirektivet tillsammans med vad som föreslås i lag om ”De brottsbekämpande myndigheternas tillgång till uppgifter om elektronisk kommunikation

Att Ann Rahmberg, advokatsamfundets generalsekreterare går på detta och bara föreslår justeringar är märkligt. Att JK svansar runt justitieministern och säger vad hon förväntas säga förvånar ingen efter att ha sett hennes tillrättalagda rapport om sexköp. Lambertz! Kom tillbaka, vi saknar dig!!

Själv så mår jag bara illa när jag ser skådespelet och jag söker med ljus och lykta de ord jag kan skriva för att väcka svensken ur hans dvala. Stegen, eller kliven, in i ett samhälle som får 1984 att framstå som en idyll att längta till, blir bara fler och större.

De genomförs med allt större arrogans och det görs trots vad Lagrådet sa redan i sin bedömning av regeringens proposition 2007/08:163, Åtgärder för att utreda vissa samhällsfarliga brott med mera, som antogs av riksdagen 081022 då man uttryckte sig så här:

  ”Det är svårt att få en samlad bild av lagstiftningen på området och omfattningen av de intrång i grundlagsskyddet som en enskild sammantaget kan drabbas av genom olika tvångsåtgärder.”

Med ”området” menas samtliga lagar och förordningar (idag ett drygt 60-tal) som reglerar den svenska övervaknings och kontrollapparat som byggts upp sedan 2001. Bara nio år alltså.

Tro mig, det är långt från slut i och med detta. Antalet övervaknings och kontrollförslag är oändligt stort för kom ihåg, ”Um sicher zu sein muss mann alles wissen!”

Nunc aut nuncuam

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-polis-ska-fa-bega-brott

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-namnd-ska-godkanna-spaning_5826715.svd

Mordet_paa_fru_Justitia.jpg9dod.jpgFru Justitia är död!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 23 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 29 kommentarer.

  1. ”För att vara säker måste man veta allt”… tack för ditt svar och God Jul och hemikram ♥

  2. Jag är vaken men det hjälper inte! Det är så här diktaturer skapas… men vi vill väl ha det så… för ”vår säkerhet”…

    • Michael Gajditza

      Den som byter frihet mot trygghet förtjänar ingetdera och kommer att förlora båda. Inget exakt citat men någon klok människa har formulerat något i den stilen för länge sedan.

  3. Lägg ner konspirationer nu till julen. denna lag är inte tagen än och asken tyckte för en gångs skull som jag. Poliser ska inte agera brottslingar. och nu räker det med avlyssning. för övrigt hittade man något konstigt bombliknande föremål nu i Kungsträdgårdenstunnelbanestation. Långt fiffigt ord.GOD JUL! på er alla

    • Michael Gajditza

      Finns lite för mycket i bagaget för att kalla det konspirationer, mer vardag nuförtiden. Men jag snubblade just över något annat och det är att fr.o.m nyår så får inte läkare uttala sig om arbetsförmåga längre utan de besluten ska tas av försäkringskassans handläggare. God Jul själv!! 🙂

  4. Vad gjorde alla poliser fron sverige och socialarbetare po boten som hadde karnvapen i sej. Estonia.

  5. Mörkertalet på drogade är enligt mig väldigt stort. Om det stämmer eller inte vet jag inte men den slutsats jag drar är att en odrogad människa inte begår några kriminella handlingar och eftersom polisen nu medvetet och systematiskt begår en olaglig handling så kan det ju inte bero på annat än dåligt omdöme och detta dåliga omdöme kan inte bero på annat än att de tar till någon slags stimulantia. Dokumenterad drogfrihet är inte ett orimligt krav från mig som skattebetalare. /Nettan Tjernkvist

  6. Maria de Suède

    Beatrice Ask har sett för mànga Hollywoodfilmer, det är skrämmande att hon vill göra som i dessa filmer…. Förresten sà önskar jag dig en God Jul!

  7. Bra Michael! Du behövs då du är en av oss som känner vart det hela är på väg.Vad är det som händer egentligen och hur ska man få andra att förstå vad detta kommer att leda till!

    • Michael Gajditza

      det är synd att jag inte är 20 år, blond och har stora bröst……. Såg just att parliament princess, Jimmie Åkessons sekreterare, kallar sin blogg politisk och har massor av läsare. Bara att erkänna, jag är avundsjuk. Inte på henne utan på möjligheten att nå fler.

  8. Micke!Jag har tre funderingar på gång i huvudet.1) en fortsättning på inlägget ”Polis & brott” – diskussion kring förtryck, terror och kollektiv bestraffning2) Disney Land (för luddigt än så länge, en ingivelse jag fick imorse – men handlar om korporativism, moralism & svart-vitt tänkande)3) en uppgörelse med ”Rent mjöl”-argumentet (löser vi denna knut är vi långt komna)

    • Michael Gajditza

      Jag lämnade en kommentar tidigare på din tanke kring polis & brott som jag tycker är lysande. Har haft för avsikt att ta kontakt med dig kring den tanken men det har alltid kommit något emellan.Själv sitter jag och funderar på en sorts ”vitbok” kring varenda lag på det här området kombinerat med polisens i många avseenden gigantiskt dåliga omdöme och inkompetens. Fast jag ska ju skriva manifestet för Liberaldemokraterna först nu i helgen…..Rent mjöl hade jag en bra grej på i våras tror jag. Ska titta bakåt o se vad jag hittar.

  9. Vänta ni tills EU:s så kallade blogglag går igenom (eller det kanske den redan har gjort?)Då får sådana som du inte ens skriva på Internet längre.Jag tror inte regeringen förstår det farliga i att tappa folkets förtroende. Lätt för oss 80-talister att bagatellisera som är uppväxt i silkesduk och trygghet. Desto mer jag lär mig om omvärldens konflikter. Desto oroligare blir jag för dessa saker.

    • Michael Gajditza

      Antar att du tänker på den åsiktsregistrering av bloggare som föreslogs för två år sedan men som då avslogs av parlamentet. Jodå, jag är också övertygad om att den återkommer fast då bättre förklädd.

    • Michael Gajditza

      Ärligt Olof, jag vet fan inte vad jag ska säga snart. Jag gjorde ett försök att lyssna på din inspelning men blev tvungen att stänga av efter halva ungefär bara för att jag pallar just nu inte att höra alltihop sådär komprimerat. Ska skriva klart en sak jag håller på med och sen ska jag bara andas ett tag. Trött är ett gångbart ord.

  10. Jag har tyvärr redan passerat ”det räcker nu”-stadiet av agression. Tror det var någonstans när jag spelade in denna ljudfil som är en remix av en lång och ytterligt förbannad kommentar av allas vår superdoliskändis ”Steelneck”.Jag befinner mig nu i något slags limbo; en blandning mellan apati och glädjefylld avslappning. Avslappning, eftersom jag inser att jag inte kan bära ansvaret av att styra upp denna skuta.

  11. Det ser om möjligt ännu värre ut då det handlar om teleövervakning. Där blir det inte ens någon nämnd som ger tillstånd. I den lagrådsremiss som kom häromdagen skrivs följande om inhämtning av trafikuppgifter i underrättelsesyfte: ”Beslut om inhämtning av uppgifter fattas av myndigheten. Myndighetschefen får delegera rätten att fatta beslut om inhämtning till en annan anställd vid myndigheten som har den särskilda kompetens, utbildning och erfarenhet som behövs.”Observera att detta avser 1) Den öppna polisen, 2) Säkerhetspolisen, 3) Tullverket. Möjligen kan man undra vem som ska besluta om teleövervakning hos Säpo, då kompetens förefaller vara en bristvara där enligt en tidigare utredning.Det intressanta är också att Tant Gredelin kunnat ljuga ohejdat i media om att det ALLTID kommer att krävas domstolsbeslut. Det visar att journalisterna inte ens bemödat sig om att läsa innantill. Sanningen är att det är först när uppgifterna överförs till en förundersökning som domstolen kommer in i bilden. Samtidigt ska man inte överdriva betydelsen av förhandsprövning i domstol. Avslagen där är extremt få. Däremot skulle jag vilja se personer av Dennis Töllborgs kaliber i Säkerhets- och Integritetsskyddsnämnden.

    • Michael Gajditza

      Du kommer in på just det som lagrådet flaqggat för. Det går inte längre att överblicka. I den ena lagen kan du använda något som passar dina syften för att sedan komplettera med nästa o.s.v. Det är bara sjukt.

  12. Hell needs an enema… Fanskapet behöver lavemang… Frågan är, när har svenskens bägare runnit över? Måste det till en revolution eller en Guy Fawkes för att folk ska vakna upp?Talesättet lyder ju ”People should not fear their government, but governments should fear their people”. Helt tydligt är ju att staten är LIVRÄDDA för folket och därigenom försöker kontrollera dem genom drakoniska metoder.

  13. http://blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/12/hemimammas-kamp-reinfeldts-nyarsgava-till-alla-sjuka-ursakta-att-jag-skriker-men-det-ar-viktigt#lastCommentDet finns en frågeställning där som du kanske kan besvara??Många människor är beroende av svaren…Hemikramar och tack på förhand!! ♥

  14. Michael Gajditza

    Kommenterar båda ovan genom att bara konstatera att för min del räcker det nu. Jag är otroligt trött på en regering som uppenbarligen gett sig fan på att slakta både fri- och rättigheter. Det har gått så långt att om man nu kombinerar ihop hela lagklustret på detta område så kommer man att finna att den tråd som fortfarande förbinder oss med rättsstaten och demokratin nu är så tunn att t.o.m ett misstag kan få den att brista. Detta är det tredje förslaget inom ett par veckor på detta område och det tredje som stärker polisen och försvagar den enskilde. Senare idag så ska jag ta och visa upp den myndighet och de tjänstemän som vi lämnat så mycket makt nu att de med absolut fog kan beskrivas som en stat i staten. Dessutom en beväpnad stat.

  15. det e bara se på hur statsministrar i andra länder beter sig.. eller högt uppsatta andra länders regerings folk 😛 mördar folk och skapar en handel med organ desutom maffia ledare..vitrysslands pressident manipulerat valen hur länge som hällst staten betalar en FAKE pundare i sverige som får festa och snorta på statens bekostnad??nåttt skumt är det juh och det kommer visa sig tillslut domino brickorna har precis börjat falla !Peace

  16. Det här kommer att spåra ur, så att vi får ännu fler kriminella poliser. Får man smak för lättförtjänta pengar på detta sätt, så är nästa steg inte långt, att man begår ytterligare kriminella handlingar i brottsprovokationens namn bara för att berika sig själv.Makten och härligheten (pengarna) berusar och korrumperar alltid omdömet, även hos den mest gode, även om man är polis.

Kommentera

