Svensk Myndighetskontroll: Idag. Just här och just nu så kan DU göra skillnad. Gör det!


Vi är många som just nu klagar över kylan och som tycker att det är rent ut sagt för j-a kallt. Så vi kurar ihop oss hemma i värmen och går ut så lite som möjligt.

Ett annat sätt att hålla värmen är med en het debatt. En sådan pågår kring Julian Assange, missstänkta våldtäkter, nån trasig kondom, en jämställdhetsombudsman som nu är praktiserande advokat och som i debatten sagt att ”eftersom kvinnorna inte är advokater så kände de heller inte till att de blivit våldtagna förrän jag berättade det för dom.” (eller i vart fall något åt det hållet)

För min del så orkar jag inte med de spekulationer som nu pågår efter det att delar av Fu läckts ut och just att det handlar om delar gör att debatten kan bli hur fel som helst så jag avstår. Just nu finns det viktigare saker.

Expressens chefredaktör har på sin blogg gått i taket över att advokatsamfundets generalsekreterare Ann Rahmberg haft synpunkter på TV4 och deras bevakning av hur drottningens far ska ha tillskansat sig ett judiskt företag under nazitiden i Tyskland för ca. 70 år sedan.

Med anledning av det så lämnade jag denna kommentar i Mattssons blogg:

”Jag funderar mest på varför Mattsson reagerar så starkt i just det här fallet? Jag undrar också varför två människor, i de positioner som Ramberg och Mattsson nått i sina respektive karriärer, ens gitter bry sig om något som i jämförelse med en massa andra frågor känns som en ren pseudohistoria av monumentalt ointresse.

Ett tips till Ramberg och hennes advokater: många av era hemlösa klienter fryser ihjäl ute på gatorna just nu, vad gör ni?

Ett tips till Mattsson och hans journalister: många människor som är hemlösa fryser ihjäl ute på gatorna just nu, vad gör ni?”

Det finns sådant man faktiskt kan göra och här kommer några små tips.

En frostigt vintervacker jul må vara vacker för dem som kan snöra av sig skidpjäxorna och slå sig ned med en kopp glögg framför brasan. Men för många av de 5 600 hemlösa i Stockholms län är julafton som vilken annan dag som helst – fokus ligger på att hitta värme och mat för dagen.

För att göra det lättare för oss andra att hjälpa har Stockholms Stadsmission skapat en Iphoneapp där man – via telefonräkningen – kan skänka pengar och se hur fler och fler får flytta ”in i värmen.

Bostadslösa finns i hela landet och de frivilligorganisationer som har störst betydelse för dessa är Stadsmissionen och Frälsningsarmen. Du som kan och vill, ge ett bidrag så kanske någon ytterligare överlever i vinter.

Det här var en rapport från Sverige, två dagar före julafton 2010. Det är kallt.

På många sätt.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 22 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 9 kommentarer.

  1. Jag har aldrig i hela livet tidigare övervägt att skänka pengar (av ren princip – en regering värd namnet gör sitt jobb och ger försorg om ALLA)…Men nu är jag inte lika principfast längre… SKAM åt regeringen att jag med 3000 kr i månaden finner möjlighet att skänka pengar… men inte Staten…

    • Michael Gajditza

      Jag nöjer mig så här långt med att säga att det finns mycket i Assange fallet som känns fel.En sak jag alltid gör när jag är i Stockholm är att köpa situation Sthlm. Inte mycket men ändå något.

  2. Jag talar av erfarenhet… *Iskyla i rösten*OM man blivit våldtagen…. behöver ingen jävla advokat tala om det för en…Det glömmer man inte och behöver INTE få det förklarat.Anna Ardin och i synnerhet hennes advokat, kan FARA åt helvete!!!

  3. Ja, det finns många krakar som varken har nånstans att ta vägen i denna kyla eller får nåt att äta.Jag tänker på dem många ggr om dagen och känner mig väldigt maktlös. Ser dem rätt ofta här i Stockholm också. De som tar sig in i husets trappuppgång för att värma sig lite, brukar jag gå ner med lite kaffe och ett par smörgåsar till. Men vad hjälper det?

    • Michael Gajditza

      Luddes morsa låter som en väldigt rar morsa. Hjälper gör det och dessutom på många olika sätt. Inte bara den som fick kaffet och mackan utan framförallt så hjälper det att höra sånt för att man ska behålla tron på mänskligheten! God Jul!

  4. himlen är trasig

    Helt sant, idioterna omkring oss tror ju nuförtiden att de vet allt när de skriver på nätet. Det är nutidens religion, fan att de inte läser på om Antiken istället.

  5. himlen är trasig

    Jag är glad så länge Tellus snurrar med så många idioter på, sen är jag annars ganska stressfri.

Kommentera

