Svensk Myndighetskontroll: P-böter, livstids fängelse, FRA


Här möter ni en seglivad sort. Det är en s.k PSP vilka som grupp och företeelse en gång i världen hade den dåvarande basen för Transportarbetareförbundet, Hans ”Hoffa” Ericsson, som obestridd galjonsfigur. Ett foto kom att då symbolisera allt som var snett med fackets och då särskilt Ericssons makt. PSP? Just det, står för PurSvensk Pamp. Här har vi lille Hoffa på Kanarieöarna vilket bara det var en skandal med tanke på att vi vid den tiden bojkottade general Franco. Pampig bild!

3447786819a.jpg

I nästa artikel beskrivs det oerhört inhumana i att inte ha tidsbestämda straff. Människan är otroligt anpassningsbar och kan klara det mesta, men en av de saker vi som människor har mycket svårt att klara av rent psykiskt, är ovisshet. Vi har större kapacitet att hantera vilken situation som helst snart sagt om vi bara har kunskap kring den.

Att däremot låsa in en människa, utan att säga för hur lång tid friheten ska vara borta, är att jämföra med en ständigt pågående tortyr och i grunden inte värdigt en rättsstat och ett civiliserat samhälle. Därför ska vi bestämma oss för, att om vi ska ha livstidsstraff, så ska det också vara ett sådant. Eller så bestämmer vi oss för att enbart ha tidsbestämda straff vilket jag personligen förordar.

Vad sedan gäller Axmyr specifikt, så har ingen av oss underlag för att säga om det ena eller det andra nu är rätt eller fel i hans fall. Vad gäller Flink så avstår jag alla kommentarer av personliga skäl.

Suttit_24__r_260147w (Mobile).jpg

Till sist så levererar Kadhammar ånyo en bra krönika och denna gång kring Säpo. Lite förmätet konstaterar jag att även han nu har hittat Säpos och Brås gemensamma kartläggning av politisk extremism-Vit Makt och AFA – till höger- respektive vänsterextremism och att han liksom jag konstaterar att politiska mord och dråp har förekommit här i Sverige vid 14 tillfällen sedan 1999 enligt vad Säpo misstänker.

Jag instämmer i vad han säger i hela krönikan men tycker att hans slutsats, som landar i att han nu, för första gången i sitt liv, har ett förtroende för Säpo, är något förhastad. Särskilt mot bakgrund av att sex höga chefer undgick åtal i våras, med åklagarord på att de inte kunde åtalas, beroende på att de inte var kompetenta nog.

Det hindrar inte att jag kan sluta med att visa upp något vettigt som Säpo skrev för ett par år sedan angående FRA-lagen::

”Även om verksamheten benämns signalspaning är det viktigt att understryka att resultatet är detsamma som när polisen verkställer hemlig teleavlyssning, dvs. det allmänna får del av sådan kommunikation mellan personer som annars är skyddad mot avlyssning.

Det är således fråga om en massiv telefonavlyssning och förslaget innebär en kränkning av enskilds integritet som vida överstiger den kränkning som förslagen om buggning och preventiva tvångsmedel sammantaget innebär. Säkerhetspolisen menar att förslaget omöjligt kan genomföras utan de rättsäkerhetsgarantier som Justitiedepartementet pekat på införs.”

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 21 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Säpos totalsågning vid delningen 2006-07 är en klassiker. Ett par veckor senare, den 22 januari 2007, dog hastigt Säpochefen Klas Bergenstrand, som stod bakom remissyttrandet.Läser man texten noga märker man att irritationen också gäller något annat: Säpos egna möjligheter att avlyssna eterburen trafik. Det finns en uttalad oro att luften inte längre blir fri för polisens del p.g.a. FRA-lagen. Den delen av Säpos verksamhet har mig veterligt aldrig debatterats, men jag vill minnas att Odenberg gjorde en poäng av det 2007. Han skrev någonstans: -Vad har egentligen Säpo sysslat med?Den senaste tiden har jag mest frapperats av den undermåliga kontrollen av FRA. Informationsutbytet med andra länder har överhuvudtaget inte granskats. Det är något som SIUN hoppas kunna börja med nästa år. Inga andra kontrollorgan har för övrigt insyn i den delen av verksamheten, som jag misstänker är den mest centrala. Och inte tror jag att SIUN hittar några oegentligheter nästa år heller. Man kan för övrigt misstänka att regelverket är generöst. De föreskrifter som styr utbytet är hemliga och kan ändras av regeringen efter behag. Smidigt och bra.http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3036371.ecehttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4233819

    • Michael Gajditza

      En lag, då den till slut är färdiglappad, som består av ett förslag som försetts med 42 ändringar kan aldrig bli något annat än en ickefungerande lag. Idag sitter ju granskarna i knät på varandra utan att de har koll på vad de ska granska, kan granska eller möjligen troligast, vad de till slut får granska. Den s.k domstolen ska så här långt, enligt en obekräftad uppgift eftersom domstolens beslut är hemliga, inte ha sagt nej till en enda framställan. Ibland har jag fortfarande svårt att tro att det är i Sverige vi har hemliga domstolar som avkunnar hemliga beslut. Släng dig i väggen Kafka….!

Kommentera

