Svensk Myndighetskontroll: Våldtäkt


En fundering kring våldtäktsmisstanken mot Assange.

Assange är 39 år och har under större delen av sitt liv varit en mycket aktiv människa. Sedan han blev världskändis har han besökt många olika länder och naturligtvis under dessa resor även mött många kvinnor.

Ofta, inte alltid men påfallande ofta, så leder ett avslöjande om att en man gripits för de brott som A är misstänkt för till att andra kvinnor träder fram och berättar om att de också har varit utsatta eller sett tendenser till samma sak som de svenska kvinnorna påstår.

Så har inte skett i ett enda fall såvitt jag vet trots att detta måste vara en av de mest kända nyheterna på mycket länge.

Det innebär att en tidigare stabil man, plötsligt i samband med ett kortare besök i Sverige, ska ha förvandlats till någon sorts sexuellt rovdjur som helt utan förvarning gör sig skyldig till våldtäkt, tre fall av sexuellt ofredande och ofredande.

För min del så stämmer det helt enkelt inte.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 8 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 10 kommentarer.

  1. Det kan ligga en del i ditt resonemang. Sen är bara frågan vilken slutsats man ska dra. Min bedömning är att Assange har haft väldig otur helt enkelt. Detta verkar främst handla om att testa rekvisiten för våldtäkt i svensk lagstiftning. Det är som bekant en viktig del av Margareta Nys uppdrag. Jag tror därför att detta kunde ha drabbat nästan vilken man som helst, under förutsättning att utredningen varit i medias fokus, och att målsägandena varit uppbackade av en kändisadvokat (i detta fall även fd Jämo). Mitt grundtips är ändå att Ny, efter genomförda förhör med Assange, droppar våldtäktsdelen och går vidare med de lindrigare brotten, alternativt lägger ned hela klabbet. Jag tycker faktiskt också att det borde räcka med att Assange lämnar sin version inför den brittiska domstolen. Sven Erik Alhem resonerar i precis de här banorna på sin blogg:http://blogg.expressen.se/svenerikalhem/entry.jsp?messid=635988

  2. Har själv tänkt så och håller med om detta, om ingen annan träder fram är detta mycket konstigt.

  3. Inte för mig heller.Och statistiskt sett så inte heller.Men så kommer jag att tänka på Kapten Klänning…Det finns alltid en möjlighet, om än så liten.Och den möjligheten måste utforskas.

  4. Michael Gajditza

    Som sagt, vi får5 se. Det kommer små, små signaler också som tyder på att åklagare Ny kan tänkas lägga ner om hon bara får genomföra förhör med A.

  5. ….tror det var han som blev våldTAGEN

  6. Ja, inte annat än man kan undra faktiskt men förhoppningsvis kommer inom snar framtid sanningen fram.

  7. 😉 …klok tankegång…och nog verkar hela ”spelet” minst sagt märklig, för att inte säga bisarrt!

Kommentera

