Svensk Myndighetskontroll: Offentlig hemligstämpel offantlig!


Överallt så dyker dom upp, debattörer som kallar sig liberala men som i varierande grad inte fullt ut förstått vad liberal är och betyder. Nu hittade jag en debattartikel av Johan Ingerö på Svt debatt som jag tycker har inslag som är så ickeliberala att Ingerö absolut borde ta sig en funderare på om han verkligen kan skriva som han gör undert en liberal flagg.

Det han tar upp i sin artikel är Wikileaks publicering av en lista som sägs visa för USA viktiga anläggningar och företag och han menar bl.a att publiceringen utgör ett stöd för terrorismen vilket jag tycker är kvalificerad BS. Blyg och tillbakadragen som jag är så lämnade jag ändå en kort kommentar till hans artikel som blev så här:

”Men herregud helt enkelt. Med det resonemang som artikelförfattaren företräder så är det hemligstämpeln som bestämmer i världen eller rättare sagt den som håller i stämpeln. I Sverige t.ex har vi en lång tradition av att sekretessbelägga så snart något blir obekvämt. Ta t.ex tsunamibanden-hemliga i 70 år…..

Inget av de telegram som Wikileaks publicerar har heller åsatts en högre grad av säkerhet/hemlighet än ”secret” vilket förmodligen också bidragit till att det varit så förhållandevis enkelt att komma över 250000 telegram. Om det vore så enkelt som att låta en hemligstämpel, som använts av någon med egna motiv för att hemligstämpla något, avgöra vilken information som kan delges oss medborgare så skulle vi få reda på väldigt, väldigt lite. Det vore en stor fara för demokratin däremot.

Pentagon har givits möjlighet att studera och stryka i materialet i förväg men avböjt den möjligheten. Jamen, bit i äpplet nu då! Fem av världens mest respekterade tidningar och deras redaktioner har gått igenom allt som publiceras för att undvika att tredje man ska drabbas så långt det är möjligt.

Listan. Ja Johan Ingerö. Finns det överhuvudtaget något på denna lista som inte återfinns i öppna källor? Den är en sorts inventering som avslöjar att USA:s definition av nationell säkerhet är bred. På listan finns enligt TT objekt som en stor knutpunkt för ryska gasledningar och den tyska kemijätten BASF:s anläggning i Ludwigshafen, men även mindre uppenbart känsliga objekt som en koboltgruva i Kongo-Kinshasa, en tillverkare av motgift mot ormbett i Australien och den danska insulintillverkaren Novo Nordisk,.

LibDem de enda.jpg

Det är dessa uppgifter som den liberale debattören anser vara så skyddsvärda att han tar fram en större hemligstämpel än den amerikanska. Så skyddsvärda att han brister ut i en attack mot de som tror på öppenhet och frihet även i detta avseende och påstår att detta innebär ”aktiv assistans till den fria världens fiender; terroristorganisationer och diktaturstater.”

Personligen blir jag närmast förolämpad av påståendet som faktiskt säger att jag, som tycker att publiceringen av listan är helt ok, med detta skulle ge aktiv assistans åt terrorgrupper.

Låt mig uttrycka det så här: Om dessa terrorgrupper är så förbannat lata att de inte ens orkar masa sig ut på internet för att lokalisera en lämplig ormserumtillverkare att spränga i luften, vad ska vi då med FRA-lagen och alla andra övervakningslagar till?

Nej Johan Ingerö, i den här frågan har du både skjutit över målet och dessutom inte lyckats vara ett dugg liberal. Jag får faktiskt en smygande lust att hemligstämpla din artikel……..”

libdem-mini.png

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 8 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Tja, är man inte egentligen liberal, som Ingerö, men vill ”styra” upp den liberala dagordningen för dagen, så kan man ju kalla sig för ”liberal”.Att gå ut med sin egentliga agenda, som att man är feodalkonservativ, gör ju inte att man ”omvänder” de ”osäkra”.

    • Michael Gajditza

      J.I”Feodalkonservativ samhällsdebattör”……. gillar det, passande tycker jag. Får en vision av rutig tweed och läderstövlar……*S*

  2. Jag måste medge att den i vissa kretsar så populäre (ny-)liberalen Ingerö aldrig varit min favorit. Speciellt inte ur (social-)liberal vinkel. Jag läste lyckligtvis inte den text du refererar till. Lika bra det, tyx det. Så slapp jag blodstörtning den gången. Jag läser inte varje rad som skriv om Wikileaks o läckorna. Men vad jag sett har jag svårt att se ngn orsak till all den vrede som läckorna gett. Annat är att det är försmädligt för en del diplomater – och för alla dessa säkerhetstjänster som inget duger till. Däremot är det en hel del intressant , men ofarligt ur säkerhetsssynpunkt, som kommer fram.

    • Michael Gajditza

      Man får ju någonstans bestämma sig också från makthavarnas sida. Antingen så är det falsk o skit o värdelöst och följaktligen då också ofarligt eller så är det verkligen allvarligt och sant etc. I det förstnämnda fallet så blir det då obegripligt att Assange ska jagas som bin-Laden och i det andra fallet så har just dessa makthavare plötsligt mycket att stå till svars för.

  3. Precis så fungerar allt just nu. Man undrar vad eller vem som är terrorist. Kanske han själv, vilket syfte hade han med artikeln?Kan han vara en köpt mullvad som vill skyffla mer skit över JA och WL. Något som vår regering senare kan hänvisa till vid utlämnandet av just JA till USA, men med stämpeln på förstås.Allt är så smutsigt och värre kommer och kan det bara bli!

Kommentera

